پارس ناز پورتال

با چاقی در تابستان چکار کنیم؟

مجموعه : رژیم و تغذیه
با چاقی در تابستان چکار کنیم؟

وقتی به تابستان فکر می‌کنیم، بیشتر ما یاد تفریح کردن خارج از خانه می‌افتیم. اگر اینطور باشد یعنی باید در طول تابستان وزنمان پایین بیاید نه اینکه بالا رود.

اما در واقعیت، تابستان فقط در والیبال ساحلی، شنا و آفتاب گرفتن خلاصه نمی‌شود. خیلی از فعالیت‌های تابستانی برخلاف تلاش ما برای حفظ وزن سالم عمل می‌کنند. خوشبختانه اگر بدانیم که دنبال چه هستیم، خیلی راحت می‌توانیم از بروز مشکل جلوگیری کنیم.

در زیر به 5 راه برای جلوگیری از اضافه‌وزن تابستان اشاره می‌کنیم.

1. هدف داشته باشید. وقتی برنامه نداشته باشیم، غلتیدن از روی کاناپه به پشت کامپیوتر و سر زدن‌های مدام به سر یخچال خیلی راحت است. با داشتن هدف برای تابستانتان سعی کنید از بروز این وضعیت جلوگیری کنید.

2. برنامه بریزید. حالا که مدرسه تمام شده است، برنامه روزانه ‌تان به هم می‌خورد. اگر یک شغل خاص ندارید که تابستانتان را ه سر کار بروید، امکان دیر بیدار شدن از خواب، تماشای زیاد تلویزیون و خوردن تنقلات بیشتر از حد معمول زیاد می‌شود. سعی کنید روزهای تابستانتان یک ساختار مشخص داشته باشند—مثلاً هر روز سر یک ساعت معین از خوابی بیدار شوید و سر یک ساعت مشخص غذا بخورید. برای انجام بعضی فعالیت‌ها مثل ورزش کردن قبل از صبحانه برنامه داشته باشید. اگر وقتتان دست خودتان است، سعی کنید چند شب در هفته خودتان شام درست کنید تا کنار خانواده از با هم بودن لذت ببرید.

3. خودتان را مشغول کنید. وقتی حوصله‌ تان سر برود، دست از فعالیت می‌کشید و انرژیتان پایین می‌آید. وقتی برنامه روزانه‌ تان را پر کنید هم وقت کمتری خواهید داشت که دنبال خوردن تنقلات چاق‌‌کننده بروید و هم باعث می‌شود از وقتتان لذت بیشتری ببرید. زمان تماشای تلویزیونتان را به دو ساعت در روز محدود کنید—این شامل بازی‌های کامپیوتری و وقت گذرانی در اینترنت هم می‌شود.

4. با گرما مقابله کنید. اجازه ندهید گرمای تابستان جلوی ورزش کردن شما را بگیرد. تمرینات و ورزش‌هایتان را به داخل بیاورید. اگر نمی‌توانید به باشگاه بروید، می‌توانید تمریناتی را در خانه انجام دهید. اگر عاشق ورزش در هوای آزاد هستید، می‌توانید به استخر رفته یا زمان فوتبال بازی کردن یا ورزش‌های دیگرتان را به اول صبح یا آخر شب که هوا خنک‌تر است منتقل کنید.

5. به چیزهایی که می‌خورید خوب فکر کنید. تابستان یعنی پیک ‌نیک رفتن و آتش و کباب، فعالیت‌هایی که معمولاً حول یک عالمه خوراکی و تنقلات می‌چرخد. خودتان کنترل خوردوخوراکتان را داشته باشید. موادغذایی فصلی و سالم مثل میوه‌ ها را به جای دسرهای پرکالری و پرقند انتخاب کنید. سعی کنید هدف وقت‌گذراندن با دوستان و خانواده ‌تان باشد نه خوردن. یک نکته خوب دیگر درمورد تغذیه تابستان این است که خوردنی‌های یخی مثل بستنی را به هفته ‌ای یکبار محدود کنید.