پارس ناز پورتال

چگونه عادت های بد غذایی را ترک کنیم؟

مجموعه : رژیم و تغذیه
چگونه عادت های بد غذایی را ترک کنیم؟

آیا عادات بد غذاییتان لاغر و متناسب شدن را برایتان دشوار کرده است؟ اگر اینطور است، در زیر توصیه‌هایی ارزشمند برای غلبه بر آنها آورده‌ایم.

معمولاً جلوی تلویزیون که می‌نشینید یک ظرف تنقلات مقابلتان می‌گذارید و به خودتان که می‌آیید می‌بینید که آن را تمام کرده‌اید؟ شاید هم جزء آن دسته از افراد باشید که تصور می‌کنند برای سرعت غذا خوردنشان باید رکورد بزنند؟ اگر این خصوصیات به نظرتان آشنا می‌رسد، احتمالاً عادات غذایی بدی دارید. اما نگران نباشید. فقط شما نیستید که با چنین مشکلاتی درگیرید.

هرساله میلیون‌ها نفر در سراسر جهان ساعات بیشماری را صرف غلبه بر عادات بد غذایی خود می‌کنند اما تعداد قابل توجهی از آنها با شکست مواجه می‌شوند. چرا؟ چون دست کشیدن از یک رفتار که برایتان به شکل عادت درآمده است کار ساده‌ای نیست. به همین دلیل است که تصمیم گرفته‌ایم توصیه‌های پزشک متخصص تغذیه، دکتر ایان را در این رابطه برایتان ارائه کنیم.

یک عادت بد چیست؟

به اعتقاد دکتر ایان، عادت رفتار و عملی است که بدون فکر کردن انجام می‌دهیم، یعنی اتفاقی ناخودآگاه. اگر تصور میکنیم که این عادت مطلوب نیست، به آن برچسب "عادت بد" می‌زنیم. دکتر ایان توضیح می‌دهد که یک عادت بد عادتی است که حتی اگر دیگر به آن فکر نکنیم هم باز آن را انجام می‌دهیم.

چه چیزی موجب عادات بد غذایی می‌شود؟

درست مثل هر عادت بد دیگری، عوامل مختلفی می‌تواند افراد را به سمت بد غذا خوردن بکشاند. به اتقاد دکتر ایان، عواملی هستند که علت و سرمنشاء اکثر عادات بد غذایی می‌باشند:

• نداشتن نظم
• استرس
• راحت‌طلبی

در زیر به بررسی 5 مورد از متداولترین عادات بد غذایی می‌پردازیم.

عادت 1: پرخوری

توضیح: فریادهای دل بیچاره‌تان که حسابی سیر شده است را نادیده می‌گیرید و به خوردن ادامه می‌دهید.
ریشه مشکل: نداشتن نظم و قانون

راهکار: پرخوری معمولاً در نتیجه گرسنگی زیاد اتفاق می‌افتد. برای مقابله با پرخوری، سعی کنید قبل از اینکه زیادی گرسنه شوید، غذا بخورید. موقع غذا خوردن، سعی کنید غذا را به آرامی بخورید و هر لقمه را حسابی بجوید. برای مغز مدتی طول می‌کشد تا احساس سیری را ثبت کند، به همین علت کندتر کردن سرعتتان موجب می‌شود به اندازه کافی غذا بخورید. و آخر اینکه سعی کنید به همه جنبه‌های زندگیتان نظم بیشتری بدهید. منظم کردن زندگی راه خوبی برای شروع است.

عادت 2: خوردن غذاهای ناسالم

توضیح: بدون توجه به هرم موادغذایی مهم برای بدن، هر غذای ناسالمی را می‌خورید.

ریشه مشکل: راحت‌طلبی

راهکار: دلیلی دارد که به غذاهای ناسالم اینطور می‌گویند. غذاهای ناسالمی که همیشه می‌خورید ندرتاً مغذی هستند و علاوه بر این سیرتان هم نمی‌کنند به همین دلیل در خوردن آنها زیاده‌روی می‌کنید. افراد از خوردن غذاهای مشابه خسته می‌شوند به همین دلیل غذاهای ناسالم فوری برای آنها راحت‌تر است. نباید اسیر این راحت‌طلبی شوید. غذاهای سالم هم می‌توانند به همان اندازه غذاهای ناسالم متنوع باشند اما انگیزه برای تغییر باید از درونتان ایجاد شود. برای شروع، می‌توانید به یک کلاس آشپزی بروید تا با انواع بیشتری از غذاها آشنا شوید.

عادت 3: تند غذا خوردن

توضیح: هر وعده غذایی برای شما یک مسابقه محسوب می‌شود و سعی می‌کنید هر بار رکوردتان را بهتر کنید.

ریشه مشکل: استرس

راهکار: اگر استرس را دغدغه‌های فکری زیادی دارید، این احتمال وجود دارد که در غذا خوردن شما نمودار شود. راهکار این است که خودتان تلاش کرده و کمی سرعت غذا خوردنتان را پایین بیاورید. می‌توانید با انتخاب غذاهای پیچیده‌تر که نیاز به وسایل و زمان زیادی برای تمام کردن داشته باشند، شروع کنید. با یادگیری برخی تکنیک‌های کاهش استرس مثل مدیتیشن می‌توانید ریشه مشکلتان را نیز برطرف کنید.

عادت 4: پر‌خوری آخر هفته

توضیح: در طول هفته هیچ نمی‌خورید اما به آخر هفته که می‌رسد هیچ چیز جلو دارتان نیست.

ریشه مشکل: نداشتن نظم

راهکار: چه بخواهید وزنتان را پایین بیاورید یا آن را حفظ کنید، 5 روز تلاش و کم‌خوری خیلی راحت با دو روز پرخوری آخر هفته جبران خواهد شد. اگر مشکلتان بیرون غذا خوردن است، قبل از اینکه به رستوران بروید در خانه یک غذای سبک بخورید. و در طول هفته هم خیلی خودتان را محدود نکنید. هیچکس نمی‌تواند همیشه سالم غذا بخورد، عملی نیست.

عادت 5: پرخوری پای تلویزیون

توضیح: زمانیکه پای تلویزیون می‌نشینید، کنترل آن را در دستتان گرفته و دیگر هیچ توجهی به تنقلاتی که وارد دهانتان می‌شود ندارید.

ریشه مشکل: مختلف.

راهکار: اینگونه پرخوری‌ها می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. شاید استرستان زیاد باشد و با اینکار تلاش کنید که به دغدغه‌هایتان کمتر فکر کنید یا شاید هم راحت‌تر باشد که شامتان را با برنامه‌تلویزیون محبوبتان صرف کنید. باید اول ریشه مشکل را پیدا کنید. دلیل آن هر چه که باشد باید این عادت را ترک کنید. لطفی در حق خودتان بکنید و غذا را از جلو تلویزیون جدا کنید. اگر می‌خواهید همراه تلویزیون تنقلات بخورید، یک سهم غذایی مشخص از قبل برای خودتان تهیه کنید و فقط همان مقدار بخورید.

ترک عادت

هیچکس نمی‌تواند وقتی صحبت از لذت‌های مربوط به شکم است، ادعای بیگناهی کند، بنابراین اولین قدم برای هر برنامه ترک عادات بد غذایی تشخیص مشکل و ضعف‌هایتان است. این حرف ما نیست، حرف متخصصین است: دکتر ایان می‌گوید، "برای موفقیت تغییراتی که می‌خواهید ایجاد کنید، باید رابطه‌تان با غذا، انگیزه‌تان برای کم کردن وزن و هدف‌هایتان را دوباره ارزیابی کنید. نقاط ضعفتان را پیدا کنید و نرم‌نرم روی آنها کار کنید. همیشه به این فکر کنید که می‌توانید حتی به سخت‌ترین هدف‌هایتان هم برسید."