پارس ناز پورتال

روغن نارگیل چه فواییدی دارد؟

روغن نارگیل چه فواییدی دارد؟

فواید روغن نارگیل شامل مراقبت از مو، پوست، از بین بردن استرس، حفظ سطح کلسترول، کاهش وزن، ارتقاء وضعیت ایمنی بدن، بهبود گوارش و متابولیسم، رفع مشکلات کلیوی، بیماری‌های قلبی، فشارخون بالا، دیابت، HIV و سرطان، سلامت دندان‌ها و تقویت استخوان‌ها می‌باشد. این فواید روغن نارگیل به علت وجود اسید لائوریک، کاپریک و کاپریلیک موجود در آن و خواص ضدمیکروب، ضدقارچ، ضدباکتری، آرامش‌بخش و از این قبیل است.

اسید لائوریک چطور توسط بدن مصرف می‌شود؟

بدن انسان اسید لائوریک را به مونولائورین تبدیل می‌کند که گفته می‌شود به مقابله با ویروس‌ها و باکتری‌های مسبب بیماری‌هایی مثل تبخال، آنفولانزا، سیتومگالوویروس و حتی HIV کمک می‌کند. همچنین به از بین بردن باکتری‌های مضر مثل مونوسیتوژن‌های لیستریا و هلیوباکتر پیلوری و تک‌یاخته‌های مضر مثل ژیاردیا لامبلیا کمک می‌کند. درنتیجه این فواید مختلف برای سلامتی، بااینکه هنوز مکانیسم عمل روغن نارگیل شناخته نشده است، اما به طور گسترده در پزشکی سنتی هندی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. مرکز تحقیقات نارگیل، گزارشات متعددی از تحقیقات علمی انجام گرفته بر روی روغن نارگیل ارائه داده است.

قبل از اینکه به سراغ فواید روغن نارگیل برویم، اجازه بدهید ترکیبات آن را بررسی کنیم.

ترکیبات روغن نارگیل

روغن نارگیل از بیش از نود درصد روغن اشباع تشکیل شده است (نترسید! اول تا آخر مطلب را بخوانید. ممکن است نظرتان عوض شود) و همچنین از چند اسید چرب غیراشباع مثل اسیدهای چرب غیراشباع مونو و پلی تشکیل شده است. اجازه بدهید آن را جزئی‌تر بررسی کنیم.

* اسیدهای چرب اشباع: اکثر آنها تری‌گلیسیریدهای زنجیره متوسط هستند که می‌بایست خوب جذب شوند. اسید لائوریک فاکتور اصلی در آن است که بیش از چهل درصد آن را تشکیل داده است و پس از آن اسید کاپریک، اسید کاپریلیک، اسید میریستیک و پالمیتیک قرار دارند.

* اسیدهای چرب غیراشباع مونو: اسید لینولئیک.

* اسیدهای چرب غیراشباع پلی: اسید اولئیک.

* پلی‌فنول‌ها: اسید گالیک که اسید فنولیک است. این پلی‌فنول‌ها مسئول رایحه و مزه روغن نارگیل می‌باشند و روغن نارگیل خالص سرشار از آن است.

* مشتقات خاص از اسیدهای چرب مثل بتائین، اتانولامید، اتوکسیلات، استرهای چرب، پلی‌سوربات‌های چرب، مونوگلیسریدها و پلیول استرها.

* کلریدهای چرب، الکل سولفات چرب و الکل اتر سولفات چرب که همه مشتقات الکل‌های چرب هستند.

* ویتامین E و K و موادمعدنی مثل آهن.

حال اجازه بدهید با جزئیات دقیق به بررسی فواید روغن نارگیل بپردازیم.

روغن نارگیل  و مراقبت از مو:

روغن نارگیل یکی از بهترین تغذیه‌های طبیعی برای موهاست. روغن نارگیل به رشد طبیعی موها کمک کرده و ظاهری درخشان به آنها می‌دهد. ماساژ مداوم سر با روغن نارگیل، پوست سر را از شوره، شپش و تخم شپش پاک می‌کند، حتی اگر پوست سرتان خشک باشد. روغن نارگیل به طور گسترده در هندوستان بعنوان یک ماده مهم برای مراقبت از موها استفاده می‌شود. اکثر افراد در این کشور روغن نارگیل را هر بار بعد از حمام به موهای خود می‌زنند. روغن نارگیل نرم‌کننده و حالت‌دهنده‌ای فوق‌العاده است که به رشد مجدد موهای آسیب‌دیده کمک می‌مند. همچنین پروتئین‌های لازم برای تغذیه موهای آسیب‌دیده را فراهم می‌کند. درنتیجه بعنوان روغن مخصوص مراقبت از مو در بسیاری از برندهای شامپوهای حالت‌دهنده و نرم‌کننده و ضدشوره استفاده می‌شود. روغن نارگیل معمولاً به صورت موضعی برای مراقبت از مو استفاده می‌شود.

روغن نارگیل  و مراقبت از پوست:

روغن نارگیل یک روغن عالی برای ماساژ پوست به شمار می‌رود. این روغن بعنوان یک مرطوب‌کننده روی همه انواع پوست ازجمله پوست‌های خشک تاثیری عالی دارد. فواید روغن نارگیل روی پوست با روغن معدنی قابل‌مقایسه است. اما برخلاف روغن معدنی، احتمال بروز عوارض‌جانبی روی پوست وجود ندارد. درنتیجه می‌توان گفت روغن نارگیل محلولی قابل‌اعتماد برای پیشگیری از خشکی و پوسته‌پوسته شدن پوست است. همچنین ایجاد چین و چروک و شُل‌شدگی پوست که در اثر بالا رفتن سن ایجاد می‌شود را به تاخیر می‌اندازد. روغن نارگیل همچنین به درمان بسیاری مشکلات پوستی ازجمله پسوریازیس، درماتیت (آماس پوست)، اگزما و عفونت‌های پوستی کمک می‌کند. درنتیجه، روغن نارگیل ترکیب اصلی بسیاری از محصولاتی پوستی مثل صابون، لوسیون‌ها، کرم‌ها و از این قبیل را در خود دارد. روغن نارگیل بخاطر خواص آنتی‌اکسیدانه خود، به پیشگیری از پیری زودرس و بیماری‌های مربوط به پیری کمک می‌کند.

روغن نارگیل  و بیماری‌های قلبی:

یک باور غلط در بین عموم مردم رواج دارد که روغن نارگیل برای قلب خوب نیست. دلیل آن این است که حاوی مقدار زیادی چربی اشباع می‌باشد. اما، روغن نارگیل برای قلب مفید است. این روغن حاوی 50% اسید لائوریک است که به پیشگیری از انواع و اقسام بیماری‌های قلبی مثل بالا بودن کلسترول و فشارخون، کمک می‌کند. چربی‌های اشباع موجود در روغن نارگیل مثل چربی اشباعی که در سایر روغن‌های گیاهی موجود است، مضر نیستند و به بالا بردن کلسترول بد کمک نمی‌کنند. همچنین ایجاد آسیب‌دیدگی در شریان‌ها را کاهش داده و درنتیجه به پیشگیری از تصلب شریان کمک می‌کند.

روغن نارگیل  و کاهش وزن:

روغن نارگیل برای کاهش وزن بسیار مفید است. این روغن حاوی اسیدهای چرب زنجیره کوتاه و متوسط است که به از بین بردن وزن اضافی کمک می‌کند. همچنین گوارش غذاها را تسهیل کرده و عملکرد غده تیروئید و سیستم آنزیمی بدن را تنظیم می‌کند. از این گذشته، متابولیسم و سوخت‌وساز بدن را با کاهش فشار روی لوزالمعده  افزایش می‌دهد و درنتیجه انرژی بیشتری سوزانده و به افراد چاق و آنها که اضافه‌وزن دارند برای کاهش‌وزن کمک می‌کند. به همین دلیل است که افرادیکه در مناطق ساحتی و استوایی زندگی می‌کنند و روزانه از این روغن بعنوان روغن آشپزی استفاده می‌کنند، معمولاً چاق نیستند.

روغن نارگیل  و گوارش:

مصرف غذایی روغن نارگیل به صورت استفاده در آشپزی صورت می‌گیرد. روغن نارگیل به ارتقاء عملکرد دستگاه گوارش و درنتیجه پیشگیری از بسیاری مشکلات و ناراحتی‌های معده و روده ازجمله سندرم روده آسیب‌پذیر کمک می‌کند. چربی‌های اشباع موجود در روغن نارگیل خواص ضدمیکروبی دارند و به مقابله با باکتری‌های مختلف، قارچ‌ها، انگل‌ها و امثال آن که موجب بدگواری می‌شوند، کمک می‌کنند. روغن نارگیل همچنین به جذب سایر موادمغذی مثل ویتامین‌ها، موادمعدنی و آمینواسیدها کمک می‌کند.

روغن نارگیل  و سیستم ایمنی:

روغن نارگیل برای سیستم‌ایمنی بدن بسیار مفید است. این روغن به دلیل داشتن لیپیدهای ضدمیکروبی، اسید لائوریک، اسید کاپریک و اسید کاپریلیک که خواص ضدقارچ، ضدباکتری و ضدویروس دارد، سیستم‌ایمنی بدن را تقویت می‌کند. بدن انسان اسید لائوریک را به مونولائورین تبدیل می‌کند که گفته می‌شود به مقابله با ویروس‌ها و باکتری‌هایی که موجب بیماری‌‌هایی مثل تبخال، آنفولانزا، سیتومگالوویروس و حتی HIV کمک می‌کند. به مقابله با باکتری‌های مضر مثل مونوسیتوژن‌های لیستریا و هلیکوباکتر و تک‌یاخته‌‌های مضر مثل ژیاردیا لامبلیا نیز کمک می‌کند.

روغن نارگیل  و التیام یافتن زخم‌ها:

روغن نارگیل وقتی روی زخم مالیده شود، لایه‌ای شیمیایی ایجاد می‌کند که از بخش عفونی بدن درمقابل گردوخاک، هوا، قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها محافظت می‌کند. روغن نارگیل برای کبودی‌ها بسیار موثر است زیرا با ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده، روند بهبودی را تسریع می‌کند.

روغن نارگیل  و عفونت‌ها:

روغن نارگیل بخاطر خاصیت ضدقارچ، ضدویروس و ضدباکتری که دارد، دربرابر بسیاری از عفونت‌ها بسیار موثر است. براساس تحقیقات مرکز تحقیقات نارگیل، روغن نارگیل ویروس‌هایی که موجب آنفولانزا، سرخک، هپاتیت، تبخال، سارس و از این قبیل می‌شوند را می‌کشد. همچنین باکتری‌هایی که موجب زخم‌معده، عفونت‌های گلو، عفونت‌های مجرای ادرار، ذات‌الریه، سوزاک و از این قبیل را نیز از بین می‌برد. روغن نارگیل همچنین درمقابل قارچ‌هایی که موجب کاندیدیازیس، کرم حلقه‌دار، پای ورزشکار، برفک، زخم کهنه‌بچه و از این قبیل نیز موثر است.

سایر مشکلات:

روغن نارگیل و کبد: وجود تری‌گلیسیریدهای زنجیره متوسط و اسیدهای چرب به پیشگیری از بیماری کبدی کمک می‌کند زیرا مواد تشکیل‌دهنده آنها وقتی به کبد می‌رسند، به آسانی به انرژی تبدیل می‌شوند و درنتیجه حجم کار کبد را کاهش داده و از جمع شدن چربی جلوگیری می‌کند.

روغن نارگیل و کلیه‌ها: روغن نارگیل به پیشگیری از مشکلات و بیماری‌های کلیه و مثانه کمک می‌کند. همچنین در حل شدن سنگ مثانه نیز موثر است.

روغن نارگیل و لوزالمعده: روغن نارگیل در درمان بیماری‌ها و مشکلات لوزالمعده نیز موثر شناخته شده است.

روغن نارگیل و تسکین استرس: روغن نارگیل بسیار آرامش‌بخش است و درنتیجه به از بین بردن استرس کمک می‌کند. مالیدن روغن نارگیل روی سر همراه با یک ماساژ آرام به از بین بردن خستگی فکری کمک می‌کند.

روغن نارگیل و دیابت: روغن نارگیل همچنین به کنترل قندخون و تقویت ترشح انسولین نیز کمک می‌کند. همچنین در استفاده موثر از گلوکز خون نیز تاثیر داشته و درنتیجه از بروز دیابت پیشگیری کرده و به درمان آن کمک می‌کند.

روغن نارگیل و استخوان‌ها: همانطور که قبلاً ذکر شد، روغن نارگیل توانایی بدن برای جذب موادمعدنی مهم را افزایش می‌دهد. این مواد کلسیم و منیزیم هستند که در رشد استخوان‌ها اهمیت زیادی دارند. از اینرو، روغن نارگیل برای خانم‌هایی که بعد میان‌سالی در معرض پوکی‌استخوان قرار دارند بسیار مفید است.

روغن نارگیل و مراقبت از دندان‌ها: کلسیم یکی از مهمترین مواد تشکیل‌دهنده دندان‌هاست. ازآنجاکه روغن نارگیل جذب کلسیم را تسهیل می‌کند، به داشتن دندان‌هایی محکم نیز کمک می‌کند. روغن نارگیل همچنین پوسیدگی دندان‌ها را نیز به تعویق می‌اندازد.

روغن نارگیل و HIV و سرطان: گفته می‌شود که روغن نارگیل نقش مهمی در کاهش آسیب‌پذیری ویروسی در بیماران مبتلا به سرطان و HIV دارد.  تاثیر روغن نارگیل را در کاهش حجم ویروسی بیماران مبتلا به HIV نشان داده است.

روغن نارگیل و ورزشکاران: روغن نارگیل معمولاً روغن محبوب ورزشکاران و بدنسازان و افرادیکه رژیم می‌گیرند به شمار می‌رود. دلیل آن این است که روغن نارگیل کالری بسیار کمتری نسبت به سایر روغن‌ها دارد و محتوی چربی آن به راحتی به انرژی تبدیل می‌شود و موجب انباشتگی چربی در قلب و رگ‌ها نمی‌شود. همچنین روغن نارگیل به بالا بردن سطح انرژی و استقامت بدن کمک کرده و عملکرد ورزشکاران را بهبود می‌بخشد.

روغن نارگیل و بیماری آلزایمر: تحقیقاتی انجام گرفته است که نشان می‌دهد روغن نارگیل برای درمان بیماری آلزایمر نیز موثر است. جدای این، هیچ سند و مدرک علمی یا دانش سنتی استفاده از روغن نارگیل برای درمان بیماری آلزایمر را نشان نمی‌دهد. همچنین ثابت نشده است که روغن نارگیل عملکرد مغز را تقویت می‌کند.

چرا روغن نارگیل جامد است؟

برخلاف سایر روغن‌ها، روغن نارگیل نقطه جوش بالایی دارد –حدوداً 24 تا 25 درجه سلسیوس و 76 تا 78 درجه فارنهایت. درنتیجه در دمای اتاق به صورت جامد است و فقط زمانی آب می‌شود که دما بالا رود. از اینرو، اگر یک بطری روغن نارگیل خریدید و متوجه شدید جامد است نباید فکر کنید که مشکلی دارد. روغن نارگیل به همین شکل است. و دقت کنید که آن را نباید در یخچال نگهداری کنید.

چطور از روغن نارگیل استفاده کنیم؟

اگر از روغن نارگیل برای مصارف موضعی استفاده می‌کنید، مخصوصاً برای مراقبت از موها، فقط کافی است که روغن را با گذاشتن آن زیر نور خورشید یا آب گرم، ذوب کنید. همچنین می‌توانید کمی روغن‌نارگیل را در ظرفی ریخته و حرارت دهید (از مایکروفر استفاده نکنید). بعد روغن را به کف دست‌ها مالیده و روی موهایتان بمالید. اگر می‌خواهید از آن برای مصارف خوراکی استفاده کنید، آن را جایگزین کره یا روغن‌های گیاهی کنید. به خاطر داشته باشید که لازم نیست به طور کامل فقط از روغن نارگیل استفاده کنید زیرا با اینکار از فواید روغن‌ها و محصولات لبنی دیگر محروم خواهید شد.

آیا می‌توان از روغن نارگیل در آشپزی استفاده کرد؟

بله، در اکثر مناطق استوایی مردم از روغن نارگیل برای آشپزی استفاده می‌کنند.

من مزه روغن نارگیل را دوست ندارم. چه باید بکنم؟

سعی کنید از روغن نارگیل در یک دستورغذای دیگر استفاده کنید. شاید کمک کند. اگر بعد از خوردن روغن نارگیل حالت‌تهوع پیدا می‌کنید، نباید خودتان را مجبور به خوردن آن کنید زیرا ممکن است بدنتان به روغن نارگیل هم مثل هر ماده‌غذایی دیگر حساسیت داشته باشد.