پارس ناز پورتال

هدیه مناسب همسران

هدیه مناسب همسران

«قولُ الرجُل لِلمرأة انّى اُحبُّک لا یذهَبُ من قَلبِها أبدا؛ سخن مرد به زن که «تو را دوست دارم» هرگز از دل زن بیرون نمى‏رود.»

(اصول کافى، ج6، ص6؛ وسایل‏الشیعه، ج21، ص367)

 

نیاز به داشتن هم‏صحبت و عشق و علاقه میان هر دو جنس زن و مرد ( همسران ) خصوصیتى اساسى مى‏باشد و زندگى واقعى یعنى رابطه‏اى سرشار از مهر و محبت میان زن و شوهر که به یکدیگر اعتماد و علاقه دارند. زن و شوهرى که با شور و شوق به تداوم زندگى مشترک‏شان فکر مى‏کنند و با همدیگر یکرنگ و صادق‏اند. اما یکى از مواردى که موجب آسیب‏هاى جدى به ارتباط زن و شوهر مى‏شود ، این است که زن یا مرد و یا هر دو طرف احساس نمایند همسرشان نسبت به وى بى‏توجه شده و یا علاقه‏اش کم شده است.مرد یا زنى که یک چنین تصورى را دارد احساس بى‏ارزشى و پوچى خواهد کرد و حتى ممکن است احساس امنیت خود را نسبت به زندگى مشترک از دست بدهد.


زندگى واقعى یعنى رابطه‏اى سرشار از مهر و محبت میان زن و شوهر که به یکدیگر اعتماد و علاقه دارند.
بسیارى از افرادى که به همسر خود بى‏توجهى نشان مى‏دهند دلیل رفتارهایشان را گرفتارى‏هاى روزمره مى‏دانند در حالى که ایجاد ارتباط رضایت‏بخش با همسر موجب خواهد شد که زن یا مرد در مقابله با مشکلات قدرت و توان بیشترى داشته باشند.

زمانى که خانواده به عنوان پایه و اساس جوامع مطرح مى‏شود و ادعا بر این است که فرد باید در نهاد خانواده احساس امنیت و آرامش بکند ، وجود اختلاف و تنش باعث از میان رفتن همه این پیش‏فرض‏ها خواهد شد.
از طرف دیگر مى‏توان گفت اختلاف در خانواده، مبدأ شکل‏گیرى اختلافات در جامعه مى‏باشد. چرا که اگر خانواده، جامعه و فرد یک مثلث را تشکیل مى‏دهند نقش هر کدام از این اضلاع بازتاب بیرونى دارد. بازتابى که مى‏تواند آرامش و امنیت فرد، خانواده و جامعه را بر هم زند. واضح است در جامعه‏اى که پر از اختلاف و تنش باشد به جاى محبت و عاطفه،اختلاف و تنش رواج مى‏یابد. پدر و مادر باید منشأ افکار درست و اعمال اصولى باشند تا خانواده راستگو و درست‏کردار باشد .پدر و مادرى که خود دایم در تضاد و تنش و کشمکش هستند چگونه باید انتظار داشته باشند فرزندان‏شان افرادى سالم و سلیم باشند.
در این میان و براى جلوگیرى از ایجاد تنش و اختلاف ابراز علاقه زوجین نسبت به یکدیگر بسیار مهم و حیاتى مى‏باشد. البته ابراز علاقه در هر دوره‏اى مى‏تواند شکلى متفاوت داشته باشد.
مثلاً شاید در زمانى که امکان آن فراهم بوده است، زن و شوهر هر هفته با یکدیگر به میهمانى مى‏رفتند اما شاید امروز زن و یا شوهر دوست داشته باشند بیشتر با طرف مقابل‏شان حرف بزنند.
همسران مى‏توانند زندگى بسیار شیرین و لذت‏بخشى داشته باشند به شرط اینکه از داد و ستد عاطفى به شیوه‏هاى قلبى، کلامى و عملى استفاده نمایند.

اگر مى‏خواهید لذت بیشترى از زندگى مشترک‏تان ببرید به نکات زیر توجه داشته باشید:

1ـ از ابراز علاقه به همسرتان خجالت نکشید. ابراز علاقه نشانگر میزان دوست داشتن و محبت شما نسبت به همسرتان مى‏باشد.

2ـ نگویید علاقه‏ام را با رفتارم نشان مى‏دهم. براى ابراز علاقه باید از کلمات زیبا و محبت‏آمیز استفاده کرد.

3ـ هرگز اجازه ندهید مشکلات زندگى ، شما را از همسرتان دور سازد. مشکلات همیشه هستند و خواهند بود.

4ـ در هر حال و در هر حالت ابراز علاقه و عشق به همسر ، بهترین و والاترین هدیه به اوست. این هدیه را از وى دریغ ننمایید.

در این میان زن و شوهر باید به اصل تفاوت‏هاى فردى حتما معتقد باشند و بر این باور باشند که زن و مرد دو موجودند که از نظر هوش ، استعداد ، علایق ، خصایص جسمانى و اخلاقى تفاوت‏هایى با هم دارند. زن و مرد باید حداکثر توافق را میان خصایص خود و همسرشان را برقرار نمایند و وجود هم را مکمل و متمم بدانند.
براى اینکه همسران با یکدیگر مدام در حالت مهر و محبت به سر ‏برند باید به تمایزات خود با طرف مقابل‏شان به دیده احترام بنگرند. همه انسان‏ها نیازمند داشتن یک هویت مستقل که همانا تفاوت‏هاى فردى میان آنها مى‏باشد ، هستند.
همسران مى‏توانند زندگى بسیار شیرین و لذت‏بخشى داشته باشند به شرط اینکه از داد و ستد عاطفى به شیوه‏هاى قلبى، کلامى و عملى استفاده نمایند و به همسر و شریک زندگى خود ابراز محبت کنند ، همسر خود را قلبا دوست داشته باشند و با زبان و عمل این امر را ثابت نمایند.