پارس ناز پورتال

اینگونه خودتان را حفظ کنید

اینگونه خودتان را حفظ کنید

انسان شاهکار خلقت است. خداوند متعال انسان را به عنوان برترین موجودات خلق کرده است و اینگونه است که وجود انسان پر از اعجاز است. هنوز رازهای بسیاری در مورد بدن انسان وجود دارد که کشف نشده‌اند و علم پاسخی برای آنها ندارد. باید این را بدانید که بدن شما حداقل 200 استخوان، 600عضله، بیشتر از 6 متر روده و بیش از 150 هزار کیلومتر عروق خونی دارد. برای مثال چشم شما مجموعه‌ای از 15 ارگان مختلف است و همه این ارگان‌ها هم نیازمند توجه هستند. این مطلب در مورد 5 ارگان حیاتی و چگونگی حفظ سلامت آنهاست.

کبد

بزرگ‌ترین دشمن کبد را می‌شناسید؟

باورتان می‌شود که کبد حدود 5 هزار فعالیت مختلف انجام می‌دهد از جمله ذخیره ویتامین‌ها و مواد معدنی و پاک کردن سموم از بدن و تجزیه قندها و… یادتان باشد که حتی دوز بسیار پایین الکل هم می‌تواند به سلول‌های کبد شما آسیب برساند. حتی مقدار بسیار اندک الکل می‌تواند باعث بیماری سیروز کبدی شود که بعدها منجر به سرطان کبد و نارسایی کبدی می‌شود.

 

اما جالب است بدانید که بزرگ‌ترین دشمن کبد چاقی است. دکتر مامیسا مک نیل، مدیر مرکز سلامتی بانوان در پترزبورگ می‌گوید: «رسوب چربی در کبد می‌تواند باعث بروز التهاب و از بین رفتن بافت کبد شود. در نهایت این اتفاقات موجب بروز بیماری کبد و همین‌طور سرطان کبدی می‌شود.» سومین نکته‌ای هم که باید در نظر بگیرید این است که بیماری‌های خطرناکی مثل هپاتیت B و C از طریق ارتباط جنسی هم منتقل می‌شوند برای همین باید در این مورد تمام نکات بهداشتی و پیشگیری را در نظر گرفت.

ریه‌

وزن به ریه ربط دارد؟

ریه‌ها صرفا پمپ اکسیژن‌رسانی به بدن نیستند. آنها همین‌طور ویروس‌ها، باکتری‌ها و سایر ذرات معلق در  هوا را فیلتر می‌کنند. برای همین است که باید به طور ویژه مراقب آنها باشید. قطعا اولین و مهم‌ترین گام در محافظت از ریه‌های‌تان را می‌شناسید. سیگار شاید اصلی‌ترین دشمن ریه‌ها در جهان امروز باشد چراکه آمار نشان می‌دهد 20درصد از زنان جهان سیگار می‌‌کشند. دکتر جنیفر مک آلستیر، فوق‌تخصص بیماری‌های ریوی در مرکز قلب و عروق اوهایو می‌گوید: «سیگار کشیدن علت ا صلی بروز سرطان ریه در انسان است. جالب است بدانید میزان مرگ بر اثر سرطان ریه از مجموع مرگ‌های ناشی از سرطان‌های سینه، پروستات و کولون بیشتر است.» اما جدا از سیگار نکشیدن کمک دیگری که می‌توانید به ریه‌های‌تان بکنید تنظیم وزن است. تعجب کرده‌اید؟ دکتر مک آلیستر می‌گوید: «زمانی که وزن‌تان زیاد باشد و چاق باشید بدن شما به اکسیژن بیشتری برای فعالیت نیاز دارد و برای همین فشار بیشتری به ریه‌ها وارد می‌شود. در ضمن چاقی زیاد و داشتن شکمی بزرگ باعث می‌شود پرده دیافراگم بدن به سمت بالا رانده شود و ریه‌ها تحت فشار قرار می‌گیرند.»


مطالعات جدید نشان داده که تنها 10درصد کاستن از اضافه‌وزن بدن (مثلا اگر 20 کیلوگرم اضافه‌وزن دارید کاستن تنها 2 کیلوگرم از وزن‌‌تان) حجم کلی ریه‌های‌تان را تا 5درصد افزایش دهد.

مغز

کفش ورزشی به مغزتان کمک می‌کند

حتما می‌دانید که هیچ وقت نمی‌شود مغز انسان را پیوند زد، پس حسابی مواظبش باشید. دکتر رونا شاتز، پروفسور نورولوژی در دانشگاه وین در دیترویت می‌گوید: «اولین قدمی که برای داشتن مغزی سالم باید بردارید خواب کافی است. اگر کمتر از روزی 7 ساعت بخوابید توانایی تمرکز و سرعت و دقت عمل شما پایین می‌آید. اگر وارد مرحله عمیق خواب نشوید بدن شما توانایی به خاطر سپردن چیزهای مهم و ذخیره کردن خاطرات را ندارد و به این دلیل دچار مشکل می‌شوید» اما این تنها کاری نیست که می‌تواند به مغز شما کمک کند حتی پوشیدن کفش ورزشی هم سلامت مغز شما را تضمین می‌کند. دکتر عاصم عزیزی، پروفسور و استاد دانشگاه تمیل می‌گوید:


«تحقیقات نشان داده که ورزش‌های ایروبیک باعث افزایش شکل‌گیری سلول‌های جدید در ناحیه خاطرات مغز می‌شود. تنها 15 دقیقه ورزش، دو بار در هفته می‌تواند به نفع سلامت مغز شما و عملکرد آن باشد.» بیماری عروق هم باعث مشکلات قلبی و مغزی می‌شود برای همین با پرهیز از غذاهای فست‌فود و پر از چربی ترانس کاری کنید که شکم شما بیش از حد بزرگ نباشد. دکتر نیوبی می‌گوید که بهترین کار این است که سالی یک‌بار هم کلسترول و تری‌گلیسرید خون‌تان را چک کنید و هر 6 ماه یک بار فشارخون‌تان توسط پزشک چک شود. به طور معمول فشارخون پایین‌تر از 120 روی 80 و کلسترول زیر 200 را حد مطلوب و مناسب برای یک فرد بزرگسال می‌‌دانیم.

پانکراس

سنگی که انسولین‌سازی را دچار مشکل می‌کند

پانکراس عضوی است که بین معده و طحال ساندویچ شده است و کار آن ترشح انسولین است (هورمونی که میزان قند خون را تنظیم می‌کند و مسئول تامین انرژی بدن شماست). دکتر امانوئل شانرین، متخصص بیماری‌های گوارشی در سنت جیمز ریسرچ می‌گوید:«سبک زندگی سالم، یعنی سیگار نکشیدن، داشتن وزن مناسب و ورزش کردن به صورت مرتب که می‌تواند روی سلامت پانکراس هم نقش داشته باشد اما اقدام به خصوصی که برای جوان ماندن و بیشتر عمر کردن پانکراس می‌توانید انجام دهید داشتن مقدار کافی فیبر در برنامه غذایی‌تان است. با این کار شما می‌توانید مانع از شکل‌ گرفتن سنگ‌های صفراوی شوید که باعث بروز التهاب پانکراس و سرطان پانکراس می‌شود.» یادتان باشد که بروز سنگ‌های صفراوی در زنان دوبرابر مردان شایع است. اگر در 2 وعده در روز غذاهای حاوی فیبر بخورید، 40درصد احتمال ابتلا به سنگ‌های صفراوی را کاهش خواهید داد.