پارس ناز پورتال

مادران افسرده مواظب جنین باشید

مادران افسرده مواظب جنین باشید

تحقیقات صورت گرفته توسط پژوهشگران انگلیسی نشان می‌دهد، کودکانی که مادران آنها در دوران بارداری دچار افسردگی بوده‌اند، با افزایش خطر ابتلا به افسردگی در بزرگسالی مواجه هستند.

محققان دانشگاه بریستول در این مطالعه فرزندان هشت هزار مادر مبتلا به افسردگی قبل یا پس از زایمان را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش ایسنا، نتایج به دست آمده نشان می‌دهد، خطر ابتلای فرزندان مادران افسرده به این عارضه در 18 سالگی 3/1 برابر بیشتر از فرزندان مادران فاقد افسردگی در زمان بارداری است.

دکتر ربکا پیرسون، سرپرست تیم تحقیقاتی تأکید می کند: افسردگی در دوران بارداری باید جدی گرفته شده و به سرعت درمان شود. درمان های پزشکی در دوران بارداری می‌تواند خطر مشکلات سلامت روانی در کودکان را به طور چشمگیری کاهش دهد.

پروفسور کارمین پاریانته از کینگز کالج لندن نیز خاطر نشان می کند: تحقیقات نشان می‌دهد که توسعه سلامت روانی فرد نه از بدو تولد، بلکه از رحم مادر آغاز می‌شود؛ پس باید افسردگی در زمان بارداری درمان شود تا از مشکلات روانی مادر و بروز اختلال در سلامت روانی نسل‌های آینده پیشگیری شود.

زنان دچار افسردگی باید قبل از بارداری نسبت به درمان خود اقدام کنند و در صورت بارداری نیز باید به سرعت تحت درمان قرار بگیرند.

عوامل مختلفی در افسردگی قبل و بعد از زایمان نقش دارند و عدم حمایت اجتماعی مهمترین عامل محیطی موثر در بروز افسردگی پس از زایمان تلقی می‌شود.

نتایج این پژوهش در مجله JAMA Psychiatry منتشر شده است.