پارس ناز پورتال

چاقی و مرگ در ایرانیان

مجموعه : رژیم و تغذیه
چاقی و مرگ در ایرانیان

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه تهران ۶۰ درصد از مرگ و میر کشور را مربوط به چاقی و عوارض ناشی از آن دانست که با از بین بردن زمینه‌های آن می‌توان این درصد را کاهش داد.

به گزارش ایسنا، دکتر باقر لاریجانی در حاشیه سمینار چاقی و در جمع خبرنگاران گفت: چاقی مشکلات زیادی را برای فرد و جامعه ایجاد می‌کند و با بیماری‌های زیادی در ارتباط است. کسانی که دچار چاقی جدی می‌شوند از مشکلات قلبی عروقی و همچنین مشکلات کیسه صفرا استرس و انوع سرطان‌ها بیشتر از دیگران رنج می‌برند.

وی توجه به مساله چاقی را ضروری‌تر از بیماری‌های واگیردار دانست و افزود: هزینه بهداشتی در کسانی که بیماری چاقی دارند افزایش پیدا می‌کند و طبق آمار رسمی هفت درصد از هزینه بهداشت و درمان دنیا صرف بیماری‌های چاقی و عوارض آن می‌شود.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در بروز چاقی عوامل خانوادگی و ژنتیک می‌توانند نقش داشته باشند اما تغذیه و میزان فعالیت فیزیکی سهم عمده‌تری در تبدیل شدن چاقی به یک بیماری دارد.

وی با تاکید بر سبک زندگی گفت: با وجود زندگی ماشینی در تهران وشهرهای بزرگ 60 درصد افراد فعالیت فیزیکی ندارند و این خود منجر به افزایش چاقی می‌شود.

لاریجانی ادامه داد: براساس مطالعاتی که در پژوهشگاه غدد انجام دادیم وضعیت چاقی را در سال 2015 و شرایط آن پیش بینی کردیم که می‌توان متناسب با آن برنامه ریزی کرد.

وی درباره تفاوت‌های جنسیتی در چاقی گفت: پدیده چاقی و اضافه وزن در زنان شایعتر از مردان است، با وجودی که در سال‌های گذشته آگاهی عمومی نسبت به چاقی و عوارض آن به مردم ارائه شده است باز هم شاهد افزایش سالانه آن هستیم.

لاریجانی با اشاره به پراکندگی چاقی در استا‌ن‌های ایران گفت: بیشتر استان‌ها درگیر مساله چاقی هستند برخی استان‌ها نظیر سیستان و بلوچستان کمتر و استان‌های تهران و مرکزی به صورت جدی با این مشکل روبررو هستند.

وی در این رابطه افزود: این تفاوت‌ها نشان می‌دهد که علی رغم برنامه کشوری باید متناسب با شرایط استانی برنامه‌های خاصی برای مبارزه با چاقی ارائه شود.