پارس ناز پورتال

شناسایی سنگین ترین مسئولیت دنیا

شناسایی سنگین ترین مسئولیت دنیا

این هدیه می تواند در ازای تلاش و یا بعکس وقتی کودک حتی درست عمل نکرده نیز داده شود و بالاخره زمانی می توان اطمینان خاطر داد که از کودک انتظاری نداشت….

ما باور داریم که موثر بودن والدین، یکی از پر اهمیت ترین وظایف آنها در زندگی است؛ چنانکه یکی از پرمخاطره ترین آنها نیزهست. بخشی از مسایلی که به این امر مربوط هستند و در نظریه های متعارض تربیت کودک گنجانده می شوند و معمولا در کتابها و مجلات و روزنامه ها و تلویزیون به آنها می پردازند ممکن است باعث سردرگمی باشند.

در ادامه قصد داریم برای شما توضیح دهیم که چگونه والدینی موثر باشید:
**انتظارات عوامل پرتوانی هستند. اگر شما انتظار بدرفتاری داشته باشید، فرزندتان هم احتمالا بدرفتاری خواهد کرد؛ اما درصورتی که انتظار همکاری داشته باشید، فرزندتان به احتمال زیاد همکاری خواهد کرد.

پدر یا مادر بودن وظیفه دشواری است و اگر پدر یا مادر هر کدام بخواهند به تنهایی این مسئولیت را بپذیرند دچار خستگی و ناامیدی خواهند شد.

**برای اینکه به فرزندتان کمک کنید، باورهای مثبت را در خود پرورش دهید. برای انجام این کار لازم است که:

– به فرزندتان کمک کنید در کارهای دیگران شرکت کند.
– حق انتخاب بدهید
– خوشرو باشید
– توجه کنید و دلگرم بودن را آموزش دهید
 
** اطمینان دادن مهارتی است که به کودکان کمک می کند اعتماد به نفس و عزت نفس خود را افزایش دهد. اطمینان خاطر دادن به کودک نشان می دهد که دارای اهمیت، لایق و دوست داشتنی است.

البته در صورتی می توانید به کودکتان اطمینان خاطر دهید که:
– او را دوست داشته باشید و او را بپذیرید
– به تلاشهای او توجه داشته باشید
– از او تقدیر کنید
– باورش داشته باشید

**همچنین شما می توانید با ایجاد محدودیتها و دادن حق انتخاب به فرزندتان، کمکش کنید که همکاری کند و مسئولانه رفتار نماید. 

پرمخاطره‌ترین مسئولیت,پدر یا مادر بودن

برای اینکه رابطه بهتری با فرزندتان داشته باشید لازم است که:
– اوقات خوبی را با فرزندتان بگذرانید . معمولاً والدین زمان بسیار کمی را با فرزندشان می‌گذرانند و بیشتر مواقعی که به ظاهر با بچه‌ها هستند، اغلب به فعالیت دیگری مشغول هستند. بهتر است در طول روز و به‌طور مکرر زمان‌هایی را با کودک‌تان بگذرانید. زمان‌های کوتاه (برای مثال 1 تا 10 دقیقه) مفیدتر است. مثلاً وقتی که کودک به شما مراجعه می‌کند تا چیزی بپرسد و یا چیزی می‌خواهد، بهترین زمان برای توجه به کودک است.

– با کودک‌تان صحبت کنید. در مورد چیزهایی که فرزند شما به آن علاقه دارد صحبت کنید. صحبت با کودک به او کمک می‌کند که سخن گفتن را یاد بگیرد، مهارت‌های اجتماعی و گفتگو کردن را بیاموزد و اعتماد به نفسش افزایش می‌یابد.

اگر مایلید فرزند شما رفتار مطلوبی انجام دهد،  لازم است بدانید که:
تحسین و تشویق هدیه ای است که کودکان می گیرند، حال انکه تحسین به آنان می آموزد تلاش کنند و رضایت دیگران را به دست اورند.

اما اطمینان خاطر دادن هدیه ای است  که همه استحقاق آن را دارند. این هدیه می تواند در ازای تلاش و یا بعکس وقتی کودک حتی درست عمل نکرده نیز داده شود و بالاخره زمانی می توان اطمینان خاطر داد که از کودک انتظاری نداشت.

چگونگی مدیریت رفتارهای نامطلوب کودکان در خارج از خانه:
کودکان ممکن است در خانه مشکلی نداشته باشند ولی در موقعیت‌های دیگری مثل مهمانی، فروشگاه، مطب پزشک و یا مسافرت مشکلاتی را به‌وجود آورند.

از قبل آماده باشید و چنین موقعیت‌هایی را در خانه و خارج از خانه تمرین کنید.

انتظاراتی را که از کودک خود دارید از قبل مشخص کنید و برای او توضیح دهید (برای مثال امروز که می‌رویم فروشگاه می‌خواهم که دست منو بگیری و از من دور نشوی)

فعالیت‌های سرگرم‌کننده‌ای برای کودک در آن موقعیت خاص فراهم کنید (مثلاً بردن اسباب‌بازی مورد علاقه کودک).

برای تسلط بیشتر بر اوضاع باید:
والدین عزیز هر روز حوادث و مسائلی در زندگی شما پیش می‌آید که ممکن است تعادل شما را دچار اشکال کند. نمی‌توانیم از وقوع بعضی حوادث جلوگیری کنیم ولی می‌توانیم خود را برای مقابله با چنین حوادثی آماده کنیم. می‌توانیم فکر، احساس و رفتارمان را طوری تنظیم کنیم که آسیب کمتری ببینیم. ابتدا موقعیت‌های دشوار را مرور کنید و مهارت‌هایی که برای برخورد با آن‌ها لازم است تمرین کنید. توانایی‌ها و ضعف‌های خود را بشناسید. اگر مشکلاتی در زندگی شما هست همین امروز برای حل آن اقدام کنید.

دست‌یابی به روحیه بهتر از این قرار است که:
هنگامی که یک اتفاق ناگوار برای شما می‌افتد، افکار منفی از ذهن‌تان می‌گذرد. این افکار ممکن است در همان موقع باورکردنی باشند اما اگر بعداً راجع به آن فکر کنید به نظرتان غیرواقعی، مبالغه‌آمیز و حتی خنده‌دار بیابند. اما در همان زمان این افکار باعث ناراحتی و نگرانی بیشتر شما می‌شود و موجب می‌شود که شما تصمیمات درستی نگیرید و حتی مشکل‌تان بدتر شود. افکار منفی را شناسایی کنید (مثل من همیشه خراب می‌کنم). در گفتگو با خود عبارت مثبت در جهت سازگاری بیشتر استفاده کنید. (مثل می‌توانم این مشکل را حل کنم) و با افکار منفی مبازره کنید (گاهی خراب می‌کنم ولی بیشتر اوقات خوب عمل کرده‌ام) یاد بگیرید که چگونه خودتان را در شرایط سخت آرام نگه دارید. برای موقعیت‌هایی که احتمال دارد مشکلی پیش بیاید برنامه‌ریزی کنید و آماده باشید.

تقسیم  مسئولیت‌ها
پدر یا مادر بودن وظیفه دشواری است و اگر پدر یا مادر هر کدام بخواهند به تنهایی این مسئولیت را بپذیرند دچار خستگی و ناامیدی خواهند شد. یاد بگیرید از دیگران کمک بخواهید با همسرتان کارها را تقسیم کنید در مورد مشکلات پیش آمده حرف بزنید. اگر تا حالا چنین کاری نکرده‌اید ممکن است در ابتدا همسر و سایر اطرافیان به راحتی تقاضای شما را نپذیرند چون آنان عادت کرده‌اند که شما به تنهایی همه کارها را انجام دهید.