پارس ناز پورتال

زندگینامه ی حسن قاضی زاده هاشمی

زندگینامه ی حسن قاضی زاده هاشمی

سید حسن هاشمی، دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی فروردین ماه ۱۳۳۸ در فریمان، در خانواده­ ای مذهبی متولد شد. پدر ایشان با شغل عطاری از چهره های مورد وثوق شهر فریمان بودند. وی در کودکی قرآن را نزد مرحوم آقای شیخ حسین مطهری پدر شهید بزرگوار مرتضی مطهری فرا گرفت و پس از پایان دوره ابتدایی، دوره متوسطه را در دبیرستان فردوسی مشهد ادامه داد. وی همزمان در فعالیت­های مذهبی که توسط بزرگان دینی برگزار می­شد شرکت داشت. در سال ۵۶ وارد دانشکده پزشکی مشهد شد و ضمن تحصیل دانشگاهی در فعالیت­های اجتماعی سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت داشته و همزمان با گسترش موج انقلاب اسلامی با مشارکتی فعال، در رخدادهای سیاسی – اجتماعی شهر مشهد تأثیر گذار بود.

 

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یکی از مؤسسان سازمان جهاد سازندگی در کشور نقشی فعال و مؤثر ایفا نمود. با شروع جنگ تحمیلی مدت ۳۳ ماه به عنوان یکی از طراحان مهندسی رزمی به صورت داوطلبانه در جبهه حضور داشته و در این مدت دوبار مجروح گردید. برادر کوچکتر ایشان نیز به علت مصدومیت شیمیایی ناشی از دوران جنگ،در سال ۱۳۷۲ به خیل شهدا پیوست. دکتر هاشمی پس از بازگشت به دانشگاه جهت ادامه تحصیل، حضور در جبهه را در قالب تیمهای اضطراری پزشکی ادامه داد. ایشان هم اکنون به عنوان استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران در بیمارستان فارابی و بیمارستان چشم پزشکی نور مشغول خدمت است. ده کتاب تألیفی و یکصد و پنجاه و هفت مقاله جهانی ایشان، مرجع تحقیقات علمی در رشته چشم پزشکی است و از وی چهره یک دانشمند جهانی ساخته است. از افتخارات ملی دکتر هاشمی راه­ اندازی ۳۱ روش عمل جراحی چشم است که برای نخستین بار در کشور صورت پذیرفته است. وی رکورددار عمل جراحی لیزیک چشم در کشور است.

همسر دکتر هاشمی، خانم دکتر کوچک زاده، متخصص کودکان و فوق تخصص خون و سرطان کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران است. فرزندان دکتر هاشمی نیز با تأسی به پدر و مادر، رشته پزشکی را انتخاب کرده ­اند که یکی دستیار روانپزشکی، دیگری دانشجوی پزشکی و سومی دانش آموز میباشد. او در صورت کسب رای اعتماد از مجلس گزینه تصدی وزارت بهداشت دولت حسن روحانی خواهد بود.

 

سمتها

    دبیرکلی انجمن چشم پزشکی ایران

    مسئول بازسازی مناطق جنگ زده (۱۳۶۰ تا ۱۳۶۲)

    عضو فرهنگستان علوم پزشکی

    دبیر شورای سیاستگذاری رشته چشم پزشکی

    دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی

    مشاور وزیر بهداشت در زمان وزارت محمد فرهادی

    رئیس بخش قرنیه بیمارستان فارابی

    کارشناس رشته چشم پزشکی در هیئت انتظامی نظام پزشکی

    مدیر گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

    مؤسس و عضو هیئت مدیره انجمن پزشکی لیزری ایران

    عضو هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت