پارس ناز پورتال

دلایل اصلی ریختن موها

مجموعه : نکات سلامت مو
دلایل اصلی ریختن موها

 در بخش اول با برخی از علل ریزش مو و روش های پیشگیری آن آشنا شدید. در این بخش با ۹ مورد دیگر از این دست، آشنا شوید.

اجتناب از نور خورشید

قرار گرفتن مداوم در معرض تابش خورشید، موها را خشک و شکننده می کند. همچنین افرادی که موهای نازکی دارند بیشتر دچار خشکی مو و آفتاب سوختگی پوست سر می شوند.
پوشیدن روسری یا کلاه ایده خوبی برای دوری از اشعه های مضر خورشید است.

رژیم غذایی نادرست

فکر می کنید رژیم غذایی نادرست می تواند دلیل ریزش مو باشد؟ بله، در مواردی که ریزش شدید مو ملاحظه می شود تقریباً دلیل اصلی رژیم غذایی است!
پروتئین و آهن از مواد معدنی ضروری برای سالم و شاداب ماندن مو به شمار می آیند. همچنین امگا۳، اسیدهای چرب، روی و ویتامین آ موجود در مواد غذایی، از ریزش مو جلوگیری می کنند.
رژیم های غذایی کم کالری اغلب فاقد مواد مغذی لازم هستند. در نتیجه رشد مو به تعویق افتاده، پیاز مو سست شده و مو حالت آسیب دیده و شکننده به خود می گیرد. علاوه بر رژیم غذایی نادرست، عادت های غذایی نادرست مانند به تعویق انداختن وعده های غذایی و یا شام نخوردن نیز می توانند به ریزش مو کمک کنند.

مو و قلبی سالم با رژیم غذایی سالم
طراوت و درخشندگی موها را با خوردن ماهی آزاد (Salmon)، امگا۳ و اسیدهای چرب را با خوردن گردو، ویتامین آ را با اسفناج و هویج، سلنیُم را با خشکبار و روی مورد نیاز را با مصرف صدف و بادام هندی تامین کنید.
علاوه بر موارد اشاره شده، مصرف لبنیات کم چرب، غلات سبوس دار و سبزیجات تازه را برای حفظ سلامت پوست و مو و همچنین قلب خود از یاد نبرید.

سفید شدن مو

بالا رفتن سن تنها دلیل سفید شدن مو نیست. سفیدی مو می تواند از علائم کم خونی، مشکلات تیروئید، کمبود ویتامین ب۱۲ و پیسی (برص) باشد؛ اما اگر شما هنوز وارد ۴۰ سالگی نشده اید و موهای سفید زیادی دارید ابتدا وراثت را مورد بررسی قرار دهید سپس با پزشک خود مشورت کنید.
در صورتیکه فرد به مواد شیمیایی موجود در رنگ مو حساس نباشد، هایلایت و رنگ کردن مو گزینه مناسبی است.

موهای تحت فشار و کشش
چهل گیس، بافتن و حتی دم اسبی کردن موها اگر به صورتی باشد که مو کشیده شود می تواند به فولیکول های مو آسیب رسانده و حتی باعث ریزش دائم مو گردد. همچنین اکستنشن مو و استفاده از کلاه گیس، بدلیل وزن اضافی که دارند می توانند به ریزش مو کمک کنند.
اگر موهای بلندی دارید، هرچند وقت یکبار مدل بستن موی خود را تغیر دهید تا به موهای خود اجازه رشد کردن داده باشید.

ابزار آرایشی پر خطر
دکلره کردن مو، استفاده مداوم از اتو مو، سشوار و حتی زیاد برس کشیدن، بدلیل آسیب رساندن به ریشه مو باعث خشک و شکننده شدن مو می شوند. برای جلوگیری از آسیب بیشتر، سعی کنید که در استفاده از ابزارهای مذکور زیاده روی نکنید.

اثرات جانبی برخی داروها
برخی داروها باعث ریزش مو می شوند. داروهای ضد انعقاد خون، پایین آورنده کلسترول، ضد افسردگی، ضد بارداری، یائسگی، داروهای غیر استروییدی و التهابی (NSAID) و آنتی بیوتیک ها از این دست هستند.
این نوع ریزش مو معمولا پس از تمام شدن دوره داروهای تجویزی، متوقف می شود.

ماساژ سر

با اینکه تاثیر ماساژ بر کاهش ریزش مو اثبات نشده، اما ماساژ سر منجر به کاهش شگفت انگیز استرس خواهد شد. وجود رشته های عصبی فراوان، دلیل حساس بودن پوست سر به لمس شدن و در نتیجه رهایی از تنش و استرس است.
همچنین ماساژ باعث آزاد شدن هورمون های مفیدی مانند سروتونین و دوپامین می شود که منجر به القای اثرات مثبت در ما می شود.

آنالیز کردن مو

برخی از شرکت ها ادعا می کنند که با آنالیز برشی از مو می توانند عدم سلامتی و یا کمبود ویتامین مو را تجزیه و تحلیل کنند. اگرچه آنالیز کردن می تواند وجود برخی سموم مانند سرب و آرسنیک را تشخیص دهد، اما نتایج آزمایش ممکن است تحت تاثیر شامپو و یا آلودگی هوا متفاوت باشد. به همین دلیل انجمن پزشکی آمریکا مخالف آنالیز مو برای تعیین درمان است. پس در این خصوص دقت بیشتری به خرج دهید.