پارس ناز پورتال

احترام را فراموش نکنید

احترام را فراموش نکنید

یکی از مسائلی که با رعایت آن می‌توان کانون گرم خانواده را حفظ کرد احترام گذاشتن است. وقتی احترام گذاشتن یکی از ارکان زندگی باشد خیلی از اتفاق‌ها نمی‌افتد مثلا وقتی احترام هست دیگر توهین وجود ندارد، وقتی احترام هست دلخوری کمتری پیش می‌آید و زن و شوهر به هم نزدیک‌تر و علاقمندتر می‌شوند …

گاهی زن و شوهر‌ها فکر می‌کنند که قرار نیست همدیگر را دوباره ببینند و گاهی در میان جر و بحث‌های زناشویی به هم بی‌احترامی می‌کنند و نمی‌دانند که این کار تنها باعث دوری و کمرنگ شدن علاقه همسرانشان به آنها می‌شود. نکته جالب این است که احترام یا در همه ابعاد وجود دارد یا در هیچ ابعادی نیست. مثلا فردی که نمی‌تواند به خود احترام بگذارد نمی‌تواند به شما نیز احترام بگذارد یا فردی که به خانواده خود بی‌احترامی می‌کند به خانواده شما نیز بی‌احترامی خواهد کرد. حال برای این‌که بتوانیم ابعاد احترام‌گذاشتن را بشناسیم به توضیح هرکدام از آنها می‌پردازیم.

احترام به خود

احترام گذاشتن به طور کلی به معنی حفظ حریم است و وقتی صحبت از احترام به خود است یعنی فرد حریم خود را نگه می‌دارد. همان‌طور که گفتیم تا کسی نتواند به خود احترام بگذارد دیگران را نیز نمی‌تواند محترم شمارد. برای این‌که بتوانید احترام به خود را بخوبی درک کنید بعضی از مظاهر احترام به خود را می‌شماریم:

1 ــ ظاهری متناسب دارد: کسی که به خود احترام می‌گذارد فردی در ظاهر مرتب و تمیز است و به سلامت خود اهمیت می‌دهد. مثلا سیگار نمی‌کشد، پرخوری نمی‌کند، ورزش می‌کند، مراقب سلامتی خود است و… .

2 ــ در کلام با دقت است: کسی که به خود احترام می‌گذارد هر حرفی را نمی‌زند و به قولی بددهن نیست. دروغگو نیست و خلاصه در کل حرف بیجا نمی‌زند و زیاد شوخی نمی‌کند تا به دیگران اجازه بی‌احترامی به خود را ندهد.

3 ــ به روح و روان خود اهمیت می‌دهد: غیر از جسمش از روحش هم مراقبت می‌کند. با آموختن و هنر و با پرداختن به معنویات روانش را تغذیه می‌کند تا فردی تک بعدی نباشد.

4 ــ فردی رو به پیشرفت است: هر وقت او را ببینید چیز جدیدی برای گفتن یا کار جدیدی برای انجام دادن دارد. در حال آموختن است و روز به روز به اطلاعاتش اضافه می‌کند و اهل کتاب است و در حال پیشرفتی همه‌جانبه است نه تنها در یک بعد.

5 ــ فردی مفید برای خود است: می‌تواند بخوبی به خودش در بحران‌ها کمک کند و خود را از بحران‌ها نجات دهد و کمتر پیش می‌آید به کمک دیگران احتیاج پیدا کند و به خود متکی است.

6 ــ انسان‌های خوبی دور و برش هستند: دوستان خوبی را برای مراوده انتخاب می‌کند و با انسان‌هایی معاشرت دارد که از آنها یاد بگیرد نه انسان‌هایی که تنها باعث گمراه شدنش می‌شوند. احترام به خود مصداق‌های دیگری هم دارد.
کسی که به خود احترام می‌گذارد تمام انتظارات خودش را از خویش برآورده می‌کند و نزد دیگران نیز محترم است و با روشی که در رفتار، کردار و گفتار پیش می‌گیرد به کسی اجازه نمی‌دهد که به او بی‌احترامی کند.

احترام به همسر

احترام به همسر یعنی این‌که همسرمان برای ما شخصی مهم است که حفظ حریم او اهمیت دارد. هیچ‌کس از این‌که به او بی‌احترامی شود لذت نمی‌برد و از شخصی که بی‌احترامی می‌کند استقبال نمی‌کند. وقتی شما به همسر خود بی‌احترامی می‌کنید او را از خود دور می‌کنید و به او نیز این اجازه را می‌دهید تا به شما بی‌احترامی کند و حریم‌های بین شما برداشته شود طوری که باب بی‌احترامی باز شده و با کوچک‌ترین جرقه‌ای همدیگر را به باد بی‌احترامی خواهید گرفت. زمینه‌های احترام به همسر عبارتند از:

1 ــ احترام به حریم شخصی: به حریم شخصی همسرتان احترام بگذارید. این حریم شامل بخش خصوصی زندگی همسرتان می‌شود که فقط مربوط به خودش است. مثل لحظاتی که می‌خواهد تنها باشد یا یادداشت‌های شخصی که برمی‌دارد یا به علایق خاص خودش می‌پردازد. یادتان باشد هیچ‌گاه حریم شخصی همسرتان را مسخره نکنید مثلا ممکن است او یک نقاشی کشیده باشد که شما منظورش را متوجه نشده باشید حق ندارید که او را مسخره کنید و به او با این کار بی‌احترامی کنید در واقع در این حریم خصوصی، شما باید نقش یک دوست را برای همسرتان ایفا کنید نه یک همسر ایرادگیر.

2 ــ احترام در گفتار: بی‌احترامی در کلام به معنی بددهنی و استفاده از کلمات زشت و نسبت دادن آنها به همسرتان است حال چه در مشاجره چه در شوخی. یادتان باشد زیاده‌روی در شوخی‌های نابجا به بی‌احترامی می‌انجامد. در عصبانیت هم سعی کنید زیاد حرف نزنید و تا آرامش تان را به دست نیاوردید وارد بحث با همسرتان نشوید.
احترام گذاشتن کلامی به همسر به معنی محترمانه و صمیمانه سخن گفتن با همسر است، بر خلاف این‌که بعضی‌ها تصور می‌کنند که رفتار و کلام محترمانه مانع صمیمیت است باید گفت که صمیمیت واقعی زیر پرده‌ای از احترام بوجود می‌آید.

کلام زیبا و دلنشین و محترمانه و محبت‌آمیز همیشه به دل می‌نشیند حتی در زمان مشاجره و بگو مگو. محبت و تشکر خود را نسبت به همسرتان به زبان بیاورید تا احترام کلامی را تمام و کمال به جا آورده باشید.

3 ــ احترام در رفتار: بی‌احترامی در رفتاریعنی سراغ کاری رفتن که همسرتان دوست ندارد شما انجام دهید ، رعایت نکردن حقوق همسرتان به عنوان یک انسان، عمل نکردن به وظایفتان به عنوان یک همسر، عدم‌کمک به همسرتان در اموری که می‌توانید به او کمک کنید، نرسیدن به وضع ظاهری و مادیات زندگی مشترک، بی‌مسوولیت بودن در قبال زندگی مشترک و بی‌توجهی به حساسیت‌های طرف مقابل از قبیل بی‌احترامی در رفتار به همسر است. حال احترام گذاشتن در رفتار به همسر به معنی این است که حساسیت‌های رفتاری همسرتان را بشناسید و تا جایی که می‌توانید طبق آن رفتار کنید مثلا اگر همسرتان روی نوعی پوشش حساس است آن را نپوشید. به حقوق همسرتان احترام بگذارید و اجازه دهید در چارچوب زندگی مشترکتان زمانی هم برای خودش باشد تا یک تجدید قوا برای زندگی‌تان کند، مانع پیشرفت همسرتان در هیچ زمینه‌ای نشوید، به او در اموری که از دستتان برمی‌آیدکمک کنید، همیشه ظاهری مرتب و تمیز داشته باشید، مسوولیت‌پذیر باشید و نشان دهید که زندگی مشترکتان برایتان مهم و ارزشمند است و از او بابت تمام زحماتش همیشه ابراز تشکر کنید.

4 ــ رعایت احترام در جمع: شما همیشه و در همه حال باید به همسرتان احترام بگذارید. احترام گذاشتن در جمع نیز یکی از این حالت‌هاست که خیلی مهم است. اگر از همسرتان جلوی جمع ایراد گرفتید، اگر سر او داد زدید، اگر به او کم محلی کردید و حواستان اصلا به او نبود و به دیگران از او گله کردید یا مسخره‌اش کردید و رازها و خاطراتش را بدون اجازه او بازگو کردید بدانید که به همسرتان بی‌احترامی کردید، اما اگر با او خوشرفتار و مهربان بودید حواستان به او بود و از او به اندازه در جمع تعریف کردید و ایراداتش را پوشاندید آن وقت به او احترام گذاشته‌اید. یادتان باشد محبت زیاد از حد در جمع باعث می‌شود که جمع از شما زده شده و محبت شما را ریا و تظاهر فرض کنند. احترام گذاشتن با محبت کردن متفاوت است و هر کدام جای خود را دارد. پس یادتان باشد در جمع به اندازه به همسرتان محبت کنید.

5-احترام به خانواده همسر :یکی از مسائلی که خیلی از زوج‌ها سر آن اختلاف دارند خانواده‌های یکدیگر است، اما اگر زوج‌ها یاد بگیرند به خانواده‌های یکدیگر احترام بگذارند آن وقت بسیاری از مسائل‌شان در این مورد حل خواهد شد. برای این‌که در زمینه خانواده‌ها اختلافی نداشته باشید به این نکات عمل کنید:

1 ــ در کلام و رفتار به خانواده خود و همسرتان بسیار احترام بگذارید.

2 ــ تا جایی که می‌شود به خانواده خودتان اجازه دخالت در زندگیتان را ندهید. اگر هر کدام از زن و شوهر این اجازه را به خانواده‌های خود ندهند دیگر جای اعتراض برای کسی باقی نخواهد ماند.

3 ــ اشتباهات خانواده خود را بپذیرید و بیجا از آنها دفاع نکنید. اگر خانواده شما اشتباهی مرتکب شد سریع آن را بپذیرید تا هم همسرتان آرام شود و هم به خود اجازه بی‌احترامی به خانواده شما را ندهد. اما اگر دفاع بیجا کنید همسرتان را عصبانی‌تر کرده‌اید و احتمال بی‌احترامی کردن را بیشتر.

4 ــ رفت و آمد با خانواده‌ها را به تعادل برسانید و افراط و تفریط نکنید.

5 ــ اگر خانواده همسرتان اشتباهی مرتکب شد با صبر و گذشت از آن بگذرید و آن را به هیچ‌وجه بازگو نکنید.

6 ــ همیشه و در هر زمینه‌ای با محبت جواب خانواده همسرتان را بدهید تا هیچ وقت شما بی‌احترامی نکرده باشید.

وقتی به خانواده همسرتان احترام می‌گذارید آرامش دارید و می‌توانید از همسرتان هم بخواهید به خانواده شما احترام بگذارد.