پارس ناز پورتال

راه های مراقبت از پوست


تصمیم گرفته ایم تا راهنمای کاملی برای شما آماده کنیم تا در مراقبت از پوستتان همواره مد نظر داشته باشید ، توجه داشته باشید که این کاریست روزمره و دائمی ، عادت کنید تا همواره از آن پیروی کنید .

 1   قدم اول : جنس پوستتان را بشناسید

skin-care-routine-2

فردی وجود دارد که پوستی زیبا نخواهد؟ با تشخیص جنس پوستتان شروع کنید. سپس خواهید دانست که چگونه از آن مراقبت کنید.

پوست خشک، پوست پوست، زبر و زمخت است.

پوست چرب، براق و روغنی است و منفذهای بزرگی دارد.

پوست ترکیبی ، در برخی نقاط (گونه ها)خشک و در بقیه نقاط(پیشانی،بینی و چانه) چرب است.

پوست حساس پس از استفاده کردن لوازم آرایش یا فرآورده های دیگر ممکن است سوزش، سوختگی یا خارش داشته باشد.

پوست معمولی ،یکدست، صاف و در برابر حساسیت مقاوم است.

 2 قدم دوم: پاک کردن پوست

skin-care-routine-1

 پاک کردن پوست های معمولی/ترکیبی

از هر صابونی که در حمام یا روشویی است برای شستن صورتتان استفاده نکنید. ملزم نیستید محصولات تجملی و گران قیمت بخرید. فقط نیاز دارید محصولی را که برای شما مناسب است پیدا کنید. از شوینده یا صابونی ملایم استفده کنید و صورتتان را بشویید، صورت خود را به شدت نمالید. با آب گرم شستشو دهید و به آرامی خشک کنید. اگر درپوسستان احساس خشکی یا چربی می کنید، شوینده دیگری را امتحان کنید.

 پاک کردن پوست خشک

اگر پوست خشکی دارید، از شوینده ای ملایم که الکل یا عطر ندارد استفاده کنید. این عناصر قادرند پوستتان را بیشتر خشک کنند. صورتتان را به آرامی بشویید، سپس با مقدار زیادی آب گرم هم شستشو دهید. از آب داغ استفاده نکنید زیرا سریع تر چربی طبیعی پوست شما را از بین می برد. هفته ای یک بار پوستتان را از سلول های زائد پوستی پاکسازی کنید. باعث می شود پوستتان صاف تر و یکدست جلوه کند.

پاک کردن پوست چرب

اگر پوستتان چرب است، از پاک کننده ای فاقد چربی برای شستن صورتتان استفاده کنید. با مقدار زیادی آب گرم صورتتان را بشویید. شاید بخواهید پس از شستن صورتتان از یک تونر یا محصولاتی که به بستن منافذ پوست کمک می کنند ، استفاده کنید، اما مراقب باشید زیرا ممکن است پوستتان را دچار حساسیت کنند. این محصولات قادرند چربی اضافی را از بین ببرند و باعث شوند پوستتان کم تر برق بزند و تمیزتر باشد .

 پاک کردن پوست حساس

اگر پوستتان حساس است، آن را با شوینده ای ملایم و آب گرم فراوان بشویید. حتما صورتتان را آهسته بشویید ، آن را نمالید. پاکسازی ممکن است پوست حساس را به سوزش آورد. سعی کنید از محصولاتی که الکل، صابون، اسید یا عطر دارند استفاده نکنید. در عوض، به دنبال مارک هایی با عناصر ملایم مانند آلوئه ورا،بابونه، چای سبز، پلی فنول و جو. هرچه عناصر موجود در یک شوینده کم تر باشد پوست شما شاداب تر خواهد بود.

 3 قدم سوم: مرطوب کردن

skin-care-routine-4

 ممکن است فکر کنید برای استفاده از مرطوب کنند بسیار جوان هستید- یا اینکه پوستتان بسیار چرب است- اما همه پوست ها به رطوبت نیاز دارند. مرطوب کننده ها کمک می کنند پوستتان از خشکی محفوظ بماند. مهم نیست چه نوع پوستی دارید، هر روز از مرطوب کننده استفاده کنید. زمانی که هنوز پوستتان از شستشو مرطوب است آن را به کار ببرید تا کمک کند تمام صورتتان مرطوب شود. اگر آکنه دارید یا پوستتان چرب است، مرطوب کننده ای بیابید که ملایم و فاقد چربی باشد تا منافذ پوستتان را مسدود نکند. می توانید نحوه انتخاب مرطوب کننده مناسب را در ” انتخاب مرطوب کننده مناسب برای پوست ” بخوانید .

 4 قدم چهارم: ضد آفتاب بزنید

skin-care-routine-3

 ممکن است مرطوب کننده شما حاوی ضدآفتاب هم باشد. اما استفاده کردن از یک ضدآفتاب جدا نیز ایده خوبی است. آفتاب در عرض 15 دقیقه می تواند به پوستتان صدمه بزند. حتی اگر جوان باشید ممکن است مبتلا به سرطان پوست شوید. به دنبال ضدآفتابی با فاکتور حفاظتی SPF حداقل 30 باشید که با اشعه های UVA و UVB مبارزه کند. هر روز آن را استفاده کنید، حتی اگر هوا آفتابی نباشد و یا سرد باشد. اشعه های آفتاب می توانند از آب، ماسه و برف بازتاب کنند. هر 2 ساعت یک بار ضدآفتاب را تجدید کنید.

چه وقت باید پوستتان را بشویید؟

می توانید با شستن زیاد باعث خشکی پوست خود شوید، بنابراین روزی یک بار شستن برای بیشتر افراد کافی است. صبح ها صورتتان را با آب ولرم بشویید.برای خشک کردن آن از یک حوله نرم استفاده کنید، صورتتان را نخراشید. در شب، شستشو با یک شوینده یا صابون ملایم به پاک شدن از آلودگی های روز و آرایش کمک می کند. اگر تمرین، یا ورزش می کنید یا کلاس های ورزشی دارید، بعد از آن صورتتان را با شوینده ای ملایم بشویید.عرق می تواند منافذ پوست را مسدود کند و آکنه را بدتر کند.

با صوت آرایش شده به بستر نروید.

وقتی خسته اید، فکر اینکه بدون شستن صورت به بستر بروید ممکن است اغوا کننده باشد. اما پاک نکردن آرایش از صورت می تواند منافذ پوست را مسدودکرده و ایجاد آکنه کند. بنابراین از یک شوینده ملایم یا شیر پاک کن برای شستن آرایش استفاده کنید. از پارچه های نرم یا پد استفاده کنید. اگر از داروی آکنه استفاده می کنید؛ اکنون زمان خوبی برای زدن آن است، زمانی که صورتتان تمیز است و قرار نیست آرایش کنید.

همه چز در مورد آکنه

skin-care-routine-8

چرا آکنه زمانی که نوجوان هستید ایجاد می شود؟ بلوغ سبب می شود بدنتان هورمون های بیشتری تولید کند، که باعث می شود بدنتان سبوم- نوعی چربی که از منافذ پوست بیرون می آید- بیشتری تولید کند. سبوم و سلول های مرده بیش از حد می توانند منافذ پوست را مسدود و باعث تجمع باکتری ها شوند. باکتری ها در این محیط پیشرفت کرده و آکنه شروع می شود. آکنه می تواند انواع مختلفی مانند سرسفید، سرسیاه و جوش داشته باشد.

چگونه آکنه را درمان کنیم

آکنه ها را فشار ندهید! فشار دادن ممکن است باعث عفونت و خراش دائمی شود.در عوض به فروشگاهی بروید که بتوان در آن محصولات ضد آکنه یافت. آن ها به صورت لوسیون، کرم، ژل و پد موجود هستند. صبور باشید، ممکن است 8 هفته طول بکشد تا اثر کنند. و دستورها را به دقت دنبال کنید. استفاده بیش از حد و یا به دفعات زیاد ممکن است پوستتان را دچار حساسیت کند و لکه های بیشتری ایجاد نماید. اگر آکنه شما بسیار بد است، از یک متخصص پوست کمک بگیرید.

مخفی کردن لکه ها

skin-care-routine-6

برای نامحسوس ساختن لکه ها، می توانید آن ها را با لوازم آرایش فاقد چربی بپوشانید. فونداسیون می تواند قسمت های بزرگ پر از آکنه را بپوشاند. کانسیلرقسمت های کوچک تری را می پوشاند. کانسیلر با تن سبز می توانند قرمزی را کم کنند.می توانید همزمان آکنه را مخفی و درمان کنید با کرم ها و کانسیلرهایی که حاوی اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید هستند . استفاده از هر محصولی که پوستتان را آزار می دهد یا آکنه های بیشتری ایجاد می کند را متوقف کنید.

خطرهای برنزه کردن

skin-care-routine-5

ممکن است به برنزه شدن علاقمند باشید، اما برنزه بودن به معنای پوستی آسیب دیده است.وقتی رنگ پوستتان در آفتاب و محیط بیرون برنزه می شود به پوست خود صدمه زده اید.چه حالا و چه دیرتر در معرض اشعه UV بودن خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد. همچنین ممکن است موجب داشتن پوستی چروک و زمخت و لکه دار شود.می توانید از یک کرم برنزه استفاده کنید که واقعا مانند برنزه شدن در معرض آفتاب است.استفاده مداوم از لوازم برنزه کننده خطر ابتلا به ملانوما(کشنده ترین سرطان پوست) را تا هشت برابر افزایش می دهد.

برای آگاهی بیشتر از خطرات ناشی از آفتاب و برنزه شدن ،لطفا مطلب”  نیمه تاریک آفتاب ، برنزه شدن به هر قیمتی؟ “را حتما بخوانید

برنزه شدن ظاهری

برای برنزه شدنی بی ضررتر، از محصولات برنزه کننده و بدون نور آفتاب استفاده کنید. باعث رنگ گرفتن صورتتان می شود ودر انواع مختلفی مثل لوسیون،اسپری و ماسک عرضه می شود. یا از یک رنگ پاش استفاده کنید که متخصص زیبایی آن را روی صورتتان اسپری کند. برای یک روش سریع از کرم برنزه کننده استفاده کنید. با یک ماسک برنزه باز هم نیاز دارید تا پوستتان را از نور آفتاب محافظت کنید. زیرا فقط کرم پودری است که ظاهربرنزه زیبایی ایجاد می کند.

انتخاب لوازم آرایش

اگر آرایش می کنید، محصولاتی را انتخاب کنید که مارک “ضد جوش” یا “ضد جوش های سرسیاه” را داشته باشند .احتمال کم تری دارد که این نوع لوازم آکنه ایجاد کنند یا منافذ پوست را مسدود کنند. به دنبال لوازمی باشید که با استفاده از آب ساخته شده اند نه با چربی. حتما به تاریخ انقضا کالا توجه کنید .به طور کلی، لوازم آرایش چشم باید زودتر تعویض شوند. برای مثال ریمل نباید بیشتر از چهار ماه استفاده شود.

نکات بهداشتی آرایش

لوازم آرایشی خود را مشترک استفاده نکنید، و هنگامی که در فروشگاه قصد امتحان کردن لوازم را دارید از مواد جدید استفاده کنید. میکرب هایی که توسط افراد دیگر باقی مانده اند ممکن است شما را مریض کند. خط چشم را داخل پلک خود به کار نبرید زیرا ممکن است حساسیت ایجاد کند. و اگر عفونت چشمی داشته اید لوازم جدیدی بخرید تا دوباره به عفونت مبتلا نشوید. هرگز در اتوبوس یا ماشین آرایش نکنید. تکان یا منحرف شدن ممکن است باعث شود چشمتان را بخراشید و یا میکرب ها به چشمتان منتقل شوند.

 تبلیغات دروغین

دیدن پوست بی نقص یک مدل در تبلیغات ممکن است شما را وادار به خریدن آن محصول کند.فریب نخورید.همکاری گروهی از متخصصین و افراد حرفه ای موجب شده آنقدر عالی جلوه کند. هنرمندان گرافیست می توانند به صورت دیجیتالی آن جوش ها و لکه ها را از بین ببرند. متخصصان نورپردازی از سایه – روشن برای نشان دادن بهتر مدل استفاده می کنند. انگستان برخی از تبلیغات را که ظاهر مدلشان را بسیار تغییر می دهند ممنوع کرده است .

موارد دیگری که پوستتان را آزار می دهد

skin-care-routine-7

برای سالم نگه داشتن پوستتان، تلاش کنید عادت های بدی که منجر به آکنه، سرخی، یا خراش می شوند را ترک کنید. پوستتان را نفشارید- به خصوص جوش هایتان را- در غیر این صورت دچار زخم های دائمی می شوید.اسپری و ژل مو را از صورتتان دور نگه دارید. آن ها می توانند منافذ پوستتان را مسدود کنند. از هدبندها یا کلاه پشمی که باعث حساسیت پوست می شوند استفاده نکنید. سیگار نکشید. صورتتان را پیر می کند و باعث زردی و خشکی اش می شود. و سعی کنید استرس که یکی از عوامل بسیار مهم درنابودی  زیبایی پوست است را از خود دور کنید .

 ماسک های طبیعی

سعی کنید هر چند وقت یک بار از ماسک های مختلف استفاده کنید ، دقت کنید که آنهارا بر اساس نوع پوستتان انتخاب کنید . البته ماسک های آماده در بازار موجود هستند اما بهتر است از ماسک های دست ساز و طبیعی استفاده کنید . چند دستور تهیه ماسک خانگی را می توانید از اینجا  و  اینجا بخوانید .

غذا و خواب برای پوستی سالم

با خوردن وعده هایی منظم پوستتان را سلامت نگه دارید. سبزی،میوه، غلات و لبنیات کم چرب را فراوان مصرف کنید.از مرغ، ماهی، گوشت کم چرب، حبوبات و تخم مرغ استفاده کنید.مراقب مصرف غذاهایی با کلسترول، اسیدهای چرب، چربی های اشباع شده،نمک و قند فراوان باشید. برای جلوگیری از حلقه های تیره زیر چشم ، چین و چروک و دیگر عوارض جانبی عدم استراحت، به اندازه کافی بخوابید. آرام باشید! حتی استرس هم می تواند باعث صدمه دیدن پوست شود.