پارس ناز پورتال

دلایل پرخوری چیست؟

مجموعه : رژیم و تغذیه
دلایل پرخوری چیست؟

 شكی نیست زمانی كه پرخوری می‌كنید چاق شدن هم رد خورد ندارد. اصلاً هر چیزی كه تا حالا راجع به اضافه وزن و چاقی شنیده یا خوانده‌اید را فراموش كنید. لُب كلام این است: شما زمانی چاق می‌شوید كه كالری‌های دریافتیتان بیشتر از كالری‌هایی باشد كه می‌سوزانید. در این مقاله چند دلیل پرخوری را عنوان و راه حل‌هایی برای مقابله با آن‌ها را مطرح می‌كنیم. با ما باشید.

 

پرخوری با شما عجین شده است

پرخوری خیلی زود تبدیل به عادت می‌شود. یعنی خیلی از مردم به زیاد خوردن عادت كرده‌اند. این افراد امشب كمی زیاده‌روی می‌كنند، فردا شب كمی دیگر و رفته رفته این كار هر شب و روزشان می‌شود. این افراد از روی عادت نه نیاز پرخوری می‌كنند. دلایل زیادی وجود دارد كه مردم به پرخوری عادت می‌كنند اما معمولاً این عادت از كودكی كسب می‌شود. در این حالت سیگنال‌های سیری زمانی ارسال می‌شود كه طرف بیش از نیاز خود خورده باشد.

راه حل

بدانید كه زیاد خوردن یك عادت است كه در طول سال‌ها به طور ناخودآگاه كسب شده است و امروز زمان آن شده است كه به این عادت نادرست پایان دهید. زمانی كه به این نتیجه برسید شما بیش از نیاز خود می‌خورید بیشتر راه را رفته‌اید. یعنی راحت‌تر می‌توانید با این پرخوری بجنگید. درست است كه می‌گویند ترك عادت مرض است اما شما می‌توانید از شر این عادت نادرست خلاص شوید.

شما نمی‌دانید چند كالری دریافت می‌كنید

گاهی وقت‌ها پرخوری نتیجه‌ی ناآگاهی ما است. بیشتر مردم نمی‌دانند بیش از آنچه كه می‌سوزانند كالری دریافت می‌كنند. آن‌ها نمی‌دانند حین ورزش چند كالری می‌سوزانند، با خوردن غذا چند كالری دریافت می‌كنند و اصولاً هر روز باید چند كالری دریافت كنند. به عنوان مثال یك آب میوه یا نوشیدنی حاوی 170 كالری را در نظر بگیرید. شما باید بیش از 40 دقیقه پیاده روی كنید تا كالری‌های دریافتی از این نوشیدنی بسوزد. البته به احتمال زیاد شما تصور می‌كردید چیزی نخورده‌اید. حالا چند قلپ آب میوه كه به جایی نمی‌رسد.

راه حل

با وجود اینكه ورزش كردن یكی از راه های لاغری و سالم زیستن است اما بهترین راه برای مهار پرخوری این است كه از ارزش غذایی و كالری‌های موجود در مواد غذایی مصرفی خود آگاه باشید. برای سوزاندن كالری‌های زیادی مجبورید ساعت‌ها در باشگاه‌های ورزشی خودتان را عذاب دهید. به جای این كار و برای حفظ تعادل انرژی روزانه ساده‌ترین راه این است كه كمتر بخورید منظورمان این است كه به اندازه بخورید. ورزش را برای نشاط و شادابی روح و جسمتان انجام دهید نه از روی اجبار. باید آگاه باشید كه بدنتان با توجه به جنسیت و سنتان به چند كالری نیاز دارد. می‌توانید به یك متخصص تغذیه مراجعه كنید تا تمام این اطلاعات را در اختیارتان بگذارد.

 

غذا خوردن به شما تسلی خاطر و آرامش می‌دهد

كدامیك از شما دلش نمی‌خواهد بعد از یك روز كاری سخت یك پیاله بستنی مشدی بخورد؟ چند نفرتان بعد از یك دعوای اساسی با آقا یا خانم خانه سر یخچال نمی‌روید؟ اصولاً بعضی وقت‌ها ما سراغ مواد غذایی می‌رویم چون كه خسته، عصبی یا افسرده هستیم نه اینكه واقعاً گرسنه مان است. در این مواقع خوردن بهانه ای برای تسلی خاطر و احساس آرامش است نه رفع نیاز گرسنگی. اما مشكل اینجاست كمتر كسی در این مواقع به سراغ مثلاً سبزیجاتی مانند كرفس و غیره می‌رود. همه به سراغ شیرینی‌جات، بستنی و هله‌هوله ها می‌روند. دلیلش هم این است كه مواد غذایی شیرین مانند شكلات و غیره باعث می‌شود كه بدن هورمون‌هایی به نام هورمون لذت (دوپامین) تولید كند و خلق و خوی افراد بهتر شود. برای همین هم هست كه هم در عروسی و هم خدای ناكرده در عزا شیرینی یا حلوا می‌خورند. باید بدانید كه قندها به سرعت هضم و باعث تولید نشاط فوری می‌شوند برای همین مردم در خوردن شیرینی‌جات زیاده‌روی می‌كنند.

راه حل

بدانید احساس نشاطی كه بعد از خوردن مواد غذایی شیرین یا چرب به شما دست می‌دهد موقت و گذراست. البته منظورمان این نیست كه خودتان را از هر چی شیرینی و تنقلات است محروم كنید. اگر به مهمانی یا رستوران می‌روید و می‌بینید سیب زمینی سرخ كرده ها به شما چشمك می‌زنند یا دسرها دلتان را آب می‌كند خودتان را عذاب ندهید و محروم نكنید. اما حواستان باشد این قبیل به اصطلاح خاصه خوری ها را به مناسب‌های خاص و ویژه محدود كنید. نگذارید مصرف شیرینی‌جات و غذاهای چرب عادت هر روزتان شود. وقتی عصبانی یا افسرده هستید راه های دیگری مانند پیاده روی، دیدن فیلم، نفس عمیق و غیره را برای بهبود حالتان انتخاب كنید نه مصرف مواد غذایی شیرین و چرب را.

شما جنگی غذا می‌خورید

منظورمان این است كه تند غذا می‌خورید. همه‌ی مادرها به فرزندانشان توصیه می‌كنند : «آرام غذا بخور و لقمه‌هایت را خوب بجو». حق با آن‌هاست. اما كو گوش شنوا!؟ زمانی كه تند و باعجله غذا می‌خورید مغز فرصت كافی برای مخابره‌ی احساس سیری را پیدا نمی‌كند. برای همین شما در دام پرخوری می‌افتید.

راه حل

خودتان را كنترل كنید. دستگاه گوارش ما 20 دقیقه زمان می‌خواهد تا به مغز خبر دهد پر شده است. زمانی كه تقریباً احساس سیری می‌كنید دست از غذا بكشید. حتی اگر احساس می‌كنید كمی گرسنه‌تان است. یادتان باشد كمی طول می‌كشد تا سیگنال‌های سیری مخابره شوند. یعنی شما سیر شده‌اید فقط دستور آن از مغز مخابره نشده است. پس زودتر دست از غذا بكشید.