پارس ناز پورتال

تمام افراد چاق یکسان نیستند

مجموعه : رژیم و تغذیه
تمام افراد چاق یکسان نیستند

 چگونه وزن خود را کاهش دهیم و آن را ثابت نگه داریم؟
در فرهنگ امروزی کم کردن وزن مشکل است اما مشکل تر از آن باقی ماندن در وزن ایده آل است. اگر شما از آن دست افرادی هستید که به دفعات تلاش کرده اید وزن خود را کاهش دهید اما موفق نشدید ممکن است فکر کنید که آن رژیم ها در مورد شما کارآمد نیستند و احتمالا درست هم فکر می کنید. رژیم های سنتی کارآمد نیستند، حداقل برای مدت زمان طولانی. با این وجود راه های کوچک اما تاثیرگذار بسیاری جهت اجتناب از دام های معمول بر سر راه رژیم، رسیدن به موفقیت در کاهش وزن پایدار و نیز ایجاد رابطه ای سالم تر با غذا ها وجود دارد.

کلید موفقیت: کاهش وزن سالم
معادله ای ساده در رابطه با تعادل وزنی افراد وجود دارد: اگر مقدار کالری بیشتر از آنچه سوزانده می شود دریافت گردد، وزن افزایش یافته و در صورت دریافت مقدار کالری کمتر از نیاز وزن کاهش می یابد.
7700 کالری معادل حدود 1 کیلوگرم چربی است.اگر 1100 کالری را از رژیمی که هر روزه مصرف می کنیم کم کنیم تقریبا در یک هفته 1 کیلوگرم کم می کنیم (7700=7×1100 ). خیلی ساده است. اینطور نیست؟پس چرا کاهش وزن تا این حد مشکل به نظر می رسد؟


ما در اکثر مواقع بسیار مشکل تر از آنچه که نیاز است وزن را کاهش می دهیم: با استفاده از رژیم های بسیار مشکل که باعث بد اخلاقی و زجر کشیدن ما از گرسنگی می شوند اقدام به کاهش وزن می کنیم، با اتخاذ روش های ناسالم زندگی نتایج تلاش هایمان را از بین می بریم و یا اینکه عادات اشتباه و روانی غذا خوردن اراده ما را قبل از شروع کردن رژیم کاهش وزن متزلزل می سازد. اما راه بهتری هم وجود دارد! شما می توانید وزن خود را بدون احساس بدبختی کاهش دهید. می توان با گرفتن تصمیمات هوشمندانه عادات و ترجیحات غذایی جدیدی را که باعث ایجاد حس خشنودی می شود، در خود ایجاد کنید.

تمام افراد چاق یکسان نیستند.
اینکه چربی در کجا تجمع می کند از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر چربی در اطراف شکم جمع شود، مشکلات تهدید کننده سلامتی بسیار بیشتر خواهد بود. بسیاری از چربی های شکم در عمق پوست احاطه کننده اندام های شکمی و کبد ذخیره می شوند که این مطلب به شدت با مقاومت نسبت به انسولین و دیابت در ارتباط است.

شروع یک کاهش وزن سالم
از آنجائیکه یک وزن برای همه نمی تواند ایده آل باشد، راهکار های زیر برای شروع بسیار خوب هستند:
  تلاش کنید شیوه زندگی را تغییر دهید، نه رژیم کوتاه مدت را. کاهش وزن دائمی چیزی نیست که با یک رژیم سریع الاثر قابل حصول باشد. در عوض درباره کاهش وزن به عنوان تغییری دائمی در شیوه زندگی فکر کنید  تضمینی برای سلامتی در زندگی. رژیم های معمول گوناگونی می توانند به شروع جهشی کاهش وزن شما کمک کنند، اما تغییرات دائمی در شیوه زندگی و انتخاب های صحیح غذایی فاکتور هایی هستند که در دراز مدت موثر خواهند بود.



  یافتن بخش تشویق کننده: حمایت اجتماعی بسیار مهم است. به دنبال حمایت باشید، چه در خانواده، چه بین دوستان یا یک گروه حمایت کننده. به این ترتیب تشویقی را که به آن نیاز دارید می توانید به دست بیاورید.
  همیشه کسانی که آهسته و پیوسته می روند در مبارزه پیروز می شوند. کاهش 5/0 یا 1 کیلوگرم وزن در هفته را برای تضمین کاهش وزن سالم هدف قرار دهید. کاهش وزن بسیار سریع می تواند تاثیر بدی روی ذهن و بدن شما داشته باشد و باعث شود احساس رخوت و بیماری کنید. وقتی مقدار زیادی وزن را به یکباره کاهش می دهید، در واقع بجای چربی در حال از دست دادن آب و ماهیچه هستید.


  هدف تعیین کنید تا با انگیزه باقی بمانید. اهداف کوتاه مدت، به عنوان مثال خوش اندام شدن برای شرکت در یک مهمانی معمولا به همان کارآمدی اهدافی بزرگ نظیر تمایل به داشتن اعتماد به نفس بیشتر یا سلامت بیشتر جهت حمایت از فرزندان خود، نیستند.زمانی که ناامیدی و وسوسه بر شما مستولی می شوند، بر منافع بسیاری که از سالم تر ولاغر تر شدن شما عایدتان می شود تمرکز کنید.
  از ابزاری استفاده کنید که به شما کمک کنند پیشرفت های خود را ادامه دهید. خود را بطور منظم وزن کنید، هر کیلوگرمی که کم می کنید و هر سانتی که از دور کمر شما کم می شود را دنبال کنید. با دنبال کردن تلاش هایتان در راستای کاهش وزن با انگیزه باقی خواهید ماند.


بخاطر بسپارید که آزمایشاتی جهت یافتن رژیم صحیح برای بدن هر فرد ممکن است نیاز باشد. ای مطلب که شما احساس رضایت داشته باشید بسیار مهم است زیرا به این ترتیب است که قادر خواهید بود رژیم خود را برای مدت زمان طولانی حفظ کنید. اگر یک شیوه رژیم غذایی نتیجه نداد، یکی دیگر را امتحان کنید. راه های فراوانی برای کاهش وزن وجود دارد، نکته کلیدی این است که کدام در مورد شما کارآمد است.
 

کاهش جذب کالری = تسریع کاهش وزن » نوع رژیم غذایی مهم نیست
مطالعه ای وسیع منجر به این نتیجه گیری شده که نوع رژیم غذایی انتخاب شده از جانب شما – مادامی که این رژیم ها جذب کالری را کاهش دهند و برای قلب ضرری نداشته باشند (حاوی کلسترول و چربی اشباع شده کم باشند)  اهمیتی ندارد. به عبارت دیگر بهترین رژیم غذایی آن رژیمی است که بتوانید آن را ادامه دهید.

رژیم غذایی و کاهش وزن سالم منجر به اجتناب از دام های معمول می شود.
رژیم های غذایی، بخصوص رژیم های زودگذر و قرص ها و برنامه های سریع الاثر اغلب شما را با شکست مواجه می کنند، زیرا :



– به شما حس محرومیت می دهند. رژیم هایی که شما را از بعضی از گروه های غذایی نظیر چربی ها یا هیدرات های کربن بطور کامل محروم می کنند، غیر کارآمد هستند. نکته کلیدی در رعایت اعتدال است. حذف کامل برخی گروه های غذایی نمی تواند رژیمی سالم باشد و عدم تعادل تغذیه ای را سبب می شود.
– شما وزن کم می کنید اما نمی توانید وزن ایده آل خود را حفظ کنید. رژیم هایی که شدیدا کالری را کاهش می دهند، غذاهای خاصی را محدود می کنند و تنها برای مدت زمان کوتاه کارآمد هستند. به این ترتیب، شما به محض اینکه به هدف خود در این برنامه های کاهش وزن می رسید، برای باقی ماندن در وزن ایده آل خود برنامه ای نخواهید داشت و به سرعت وزنتان باز می گردد.


– به نظر می رسد پس از اینگونه رژیم ها سریعتر وزن اضافه می کنید. زمانی که شما شدیدا غذای خود را محدود می کنید متابولیسم بدنتان بطور موقت کاهش می یابد. به محض اینکه شروع به خوردن طبیعی می کنید، تا زمانی که متابولیسمتان به همان حالت اولیه بازگردد، وزن اضافه می کنید. این مطلب دلیلی دیگر بر ناکارآمدی رژیم هایی است که باعث گشنگی کشیدن افراد می شوند.
– در این نوع برنامه ها شما معمولا رژیم خود را می شکنید و برای شروعی مجدد احساس دلسردی می کنید. تنها این مطلب که اغوا شده اید دلیل بر این نمی شود که تمام تلاش های سخت شما با شکست مواجه می شود. رژیم هایی که خیلی محدود کننده هستند به وسوسه منتهی می شوند.


– سریعتر از آنچه که وزن کم می کنید پول خرج می کنید. وعده های غذایی و برنامه های خاص بسیار پرخرج هستند و برای کاهش وزن طولانی مدت و باقی ماندن در وزن ایده آل کارآیی چندانی ندارند.
  احساس تنهایی می کنید و قادر نیستید از موقعیت های اجتماعی ایجاد شده حول تفریحات غذایی لذت ببرید. بدون استراتژی های سالم و کاربردی رژیمی، زمانی که برای شام بیرون می روید یا در مراسمی مثل میهمانی های عصرانه یا جشن های ازدواج دعوت می شوید، احساس گمشدگی می کنید. اگر غذایی که در این میهمانی ها سرو می شود جزئی از برنامه خاص غذایی شما نباشد، چه کاری از دستتان بر می آید؟


– شرکت های ارائه دهنده اینگونه رژیم های غذایی قول های اغراق آمیز فراوانی به مشتریان خود می دهند که اکثر آن ها دور از واقعیت هستند. به هر حال کاهش وزن به آن آسانی که اینگونه شرکت ها میگویند نیست و هر کس آن را چنین ساده بنمایاند، قصد فریب دادن شما را دارد. پس با اهداف غیر واقعی خود را ناامید نسازید.

رژیم غذایی و کاهش وزن سالم منجر به متوقف کردن پرخوری روانی می شود.
ما معمولا برای رفع گرسنگی غذا نمی خوریم. اگر این کار را نمی کردیم هیچ کس اضافه وزن نداشت. در اکثر مواقع به جهت آسایش و کاهش استرس به سمت غذا می رویم. وقتی چنین اتفاقی می افتد بطور وسیعی وزن اضافه می کنیم. بنابراین اهمیت متوقف کردن پرخوری روانی را دست کم نگیرید. یادگیری شناسایی حالات روانی که منجر به خوردن بیش از حد می شوند و پاسخ به این حالات از طریق انتخاب های سالم تر می تواند باعث بهبود تلاش های شما جهت کاهش وزن شود.



به عنوان گام اول، اینکه چگونه و کی شروع به غذا خوردن کنید را مورد توجه قرار دهید. آیا شما فقط زمانی که گرسنه هستید غذا می خورید یا اینکه به عنوان مثال همزمان با تماشای تلویزیون حتما باید خوراکی بخورید؟ آیا زمانی که استرس دارید یا کسل هستید غذا می خورید؟ وقتی که تنها هستید؟ برای دادن پاداش به خودتان غذا می خورید؟ به محض اینکه تمایلات پرخوری روانی خود را شناسایی کنید می توانید به سمت تغییر تدریجی عادات و نگرش های روانی که تلاش های رژیمی شما را در گذشته خراب کرده اند، حرکت کنید.

استراتژی هایی جهت مبارزه با پرخوری روانی :
– اگر در انتهای یک روز طولانی به سمت غذا می روید، سایر راه های آرامش بخش را جت پاداش دادن به خود و کم کردن استرس پیدا کنید. با یک کتاب و یک فنجان چای داغ گیاهی ریلکس شوید، در حمام آب گرم غوطه ور شوید یا به چشم اندازی زیبا نگاه کنید.
– اگر زمانی که احساس کمبود انرژی می کنید غذا می خورید، یک عصرانه پرانرژی بهتری را پیدا کنید، پیاده روی کنید یا به یک آهنگ پرانرژی گوش دهید. سایر جایگزین ها می تواند یک چرت کوتاه باشد که 30 دقیقه یا کمتر طول بکشد.


– اگر زمانی که تنها یا کسل هستید غذا می خورید، بجای اینکه به سمت یخچال بروید به سایرین ملحق شوید، بهدوستی که باعث شادیتان می شود زنگ بزنید، یک فعالیت جالب برای انجام دادن پیدا کنید یا به اماکن عمومی نظیر کتابخانه ها، مراکز خرید یا هر جایی که مردم هستند بروید.
– اگر زمانی که استرس دارید غذا می خورید، راهی سالم تر راجهت آرام کردن خود پیدا کنید. یوگا، مدیتیشن، یا ورزش های تنفسی انجام دهید. موقعیت های پر استرس خود را از طریق تغییر آن موقعیت یا تغییر واکنش خود مدیریت کنید.

رژیم غذایی و کاهش وزن سالم منجر به توجه کردن به غذایی می شود که می خوریم.
ما در دنیایی زندگی می کنیم که مشکلات و گرفتاری های فراوان باعث شده که غذا خوردن از اهمیت کمی برخوردار بوده و بدون توجه کافی صورت گیرد. به عنوان مثال پیش می آید که در حین راه رفتن، پشت میز کار یا جلوی صفحه تلویزیون غذا بخوریم که به این ترتیب بدون درک غذا یا لذت بردن از آنچه که میخوریم، بسیار بیشتر از آن مقدار که بدنمان نیاز دارد غذا می خوریم.



این عادت اشتباه را باید از طریق تمرین خوردن غذا با آگاهی از بین ببرید : توجه کنید که چه چیزی می خورید، هر لقمه ای راکه می خورید مزه مزه کنید و غذا هایی را انتخاب کنید که هم مغذی هستند و هم خوردنشان لذت دارد. غذا خوردن با آگاهی به کاهش وزن شما و باقی ماندنتان در وزن ایده آل کمک می کند.

راه های کاهش وزن ازطریق غذا خوردن با آگاهی :


– توجه کنید زمانی که غذا می خورید از محیط اطراف خود آگاه باشید. آهسته غذا بخورید، بو و مزه غذا را کاملا احساس کنید. اگرذهنتان مضطرب است به آرامی توجه خود را به سوی غذای خود و مزه و احساسی که در دهانتان ایجاد می کند معطوف کنید.

– ازحواس پرتی در زمان غذا خوردن پرهیز کنید. سعی کنید زمانی که کار می کنید، تلویزیون تماشا می کنید، مطالعه می کنید، از کامپیوتر استفاده می کنید و یا رانندگی می کنید، غذا نخورید. تحت هر کدام ازاین شرایط به راحتی با بی فکری پرخوری خواهید کرد.
– کاملا غذای خود را بجوید. سعی کنید هر لقمه را 30 مرتبه قبل از قورت دادن بجوید. به اینترتیب مدت زمان غذا خوردن را طولانی می کنید و به خود زمان بیشتری را برای لذت بردن ازهر لقمه می دهید.
  قبل از اینکه سیر شوید ازغذا خوردن دست بکشید چون رسیدن پیام سیری از معده به مغز زمان می برد.