پارس ناز پورتال

رژیم های زودگذر کدامند؟

مجموعه : رژیم و تغذیه
رژیم های زودگذر کدامند؟

 امروزه شیوه نگرش به رژیم‌های سریع‌الاثر تغییر كرده است. برای مدت‌ها رژیم كم كربوهیدرات رایج‌ترین نوع رژیم‌های سریع‌الاثر به منظور كاهش وزن بود. اگرچه با رژیم اتكینز، یا سایر رژیم‌های پر پروتئین كم كربوهیدرات افراد تحت رژیم وزن از دست می‌دهند، اما مصرف هر روزه مواد پر پروتئین و عدم تحمل آن در افراد موجب تجدید نظر افراد نسبت به این رژیم‌ها شده است. نمونه‌هایی از رژیم‌های سریع‌الاثر عبارتند از: رژیم كم كربوهیدرات، رژیم كم چربی، رژیم مایع، رژیم سوپ كلم، رژیم گریپ‌فروت.

نكته قابل اشاره این است كه اگر یك رژیم غذایی موثر باشد، توانایی در ادامه آن است. مسئله اصلی در مورد رژیم‌های سریع‌الاثر این است كه نمی‌تواند به كاهش وزن شما در طولانی مدت كمك كند چرا كه شما نمی‌توانید آن را ادامه دهید. علت اثر كوتاه مدت این رژیم‌ها كاهش انرژی دریافتی شما نسبت به نیازتان است. اگر هدفتان كاهش وزن ماندگار است بدانید عوامل اصلی كاهش وزن دریافت انواع متنوعی از مواد غذایی، پیاده‌روی روزانه به مدت 60 دقیقه و وعده‌های غذایی كم حجم است.
 

 

تنوع مواد غذایی كلید یك رژیم غذایی سالم است

همان طور كه یك ماشین برای حركت به سوخت مناسب نیاز دارد، بدن انسان نیز به یك برنامه غذایی سالم نیاز دارد. رژیمی با نسبت مناسب پروتئین، كربوهیدرات، چربی و سایر مواد مغذی. ویتامین‌ها و مواد معدنی فعل و انفعالات بدن را تنظیم می‌كنند. برای مثال كلسیم موجب استحكام استخوان می‌شود و از كاهش تراكم استخوان و شكستگی آن جلوگیری می‌كند، ویتامین A برای حفظ سلامت و لطافت پوست لازم است. ویتامین C از بدن در برابر عفونت محافظت می‌كند. ویتامین E عملكرد سلول‌های دستگاه ایمنی بدن را تحریك می‌كند.




افرادی كه رژیم‌های غذایی سریع‌الاثر (كه بسیاری از مواد مغذی از برنامه غذایی حذف می‌شوند) را دنبال می‌كنند در واقع خود را در معرض ابتلا به بیماری قرار می‌دهند. ممكن است دریافت بسیار اندك از یك ماده مغذی سریعاً مشكلی را ایجاد نكند اما اگر برای مدتی طولانی ادامه پیدا كند عوارضی را در پی خواهد داشت.
بهترین برنامه غذایی به هیچ وجه یك رژیم سریع و گذرا نیست. مانند هر موفقیتی دیگر در زندگی شما باید با برنامه حساب شده حركت نمایید تا علاوه بر لذت بردن
از غذا كاهش وزن ماندگار را تجربه نمایید

تمرین كنترل وعده غذایی
محققان به این نتیجه رسیدند كه علاوه بر نوع ماده غذایی، حجم وعده های غذایی نیز در چاقی موثر است. وعده‌های غذایی به تدریج حجیم‌تر شده‌اند و امروزه تنها رستوران‌ها نیستند كه غذاهای حجیم سرو می‌كنند. در مطالعه‌ای كه در مجله انجمن پزشكی آمریكا Journal of the American Medical Association منتشر شد، محققان غذاهایی مانند همبرگر، سیب‌زمینی سرخ شده و … را مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند كه اندازه آن‌ها در طی 20 سال افزایش یافته است.

چند نكته كه شما را در كنترل اندازه وعده‌های غذایی كمك می‌كند:
* به جای بشقاب بزرگ از بشقاب سالاد استفاده كنید.
* میان وعده خود را در ظرف‌های كوچك بگذارید تا مطمئن باشید بیش از آن مصرف نمی‌كنید.
* هنگامی كه خارج از منزل غذا سفارش می‌دهید غذایتان را با دوست خود شریك شوید.
* غذا را در سایز غذای كودك یا سایز كوچك سفارش دهید.
* از سالاد سبزیجات تازه، میوه و سبزیجات به جای غذاهای چرب، پاستا، نان و یا دسر استفاده كنید.

كاهش وزن بدون رژیم‌های سریع‌الاثر
بهترین برنامه غذایی به هیچ وجه یك رژیم سریع و گذرا نیست. مانند هر موفقیتی دیگر در زندگی شما باید با برنامه حساب شده حركت نمایید تا علاوه بر لذت بردن از غذا كاهش وزن ماندگار را تجربه نمایید.
اگر فكر می‌كنید نیاز به كاهش وزن دارید با پزشكتان در مورد وزن ایده آل خود صحبت كنید. از پزشك خود سؤال كنید كه چه میزان كالری برای كاهش وزن شما و رسیدن به وزن ایده آل لازم است. به یاد داشته باشید كه برای كاهش وزن باید روزانه كالری كمتری نسبت به میزان مورد نیازتان دریافت كنید تا آن را بسوزانید.
غذاهای سالم، كاهش وزن

توصیه‌هایی جهت كاهش وزن سالم و صحیح

* انواع متنوعی از غذاها دریافت كنید. پروتئین، كربوهیدرات پیچیده مانند غلات، میوه و سبزیجات و چربی‌های خوب مانند امگا 3 در ماهی و چربی غیر اشباع در آووكادو، مغزها، زیتون و روغن زیتون
* روزانه حداقل 5 واحد میوه و سبزی بخورید. میوه و سبزیجاتی با رنگ‌های متفاوت بخورید تا تغذیه مناسب و مطلوبی داشته باشید.


* چربی اشباع موجود در چربی‌های حیوانی و چربی ترانس غذاهای سرخ كردنی و فست‌فودها را كنار بگذارید.
* به اندازه وعده‌های غذایی خود دقت كنید. اگر احساس گرسنگی زیادی می‌كنید از سبزیجات استفاده كنید.
* روزانه حداقل 60 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید.

* آشپزخانه خود را از غذاهای كم ارزش و با كالری بالا خالی كنید.
* وعده‌های غذایی كوچك‌تر با كیفیت غذایی بالاتر دریافت كنید. دریافت 5 تا 6 وعده در روز با فاصله 3 تا 4 ساعت مناسب است. سعی كنید غذاهای سالمی را كه احساس گرسنگی شما را برطرف می‌كند استفاده كنید.
* اگر تمایل دارید ظرف غذایتان پر باشد از سبزیجات و سالاد استفاده كنید.
* خانواده توت‌های تیره (زغال اخته، شاتوت، گیلاس، تمشك) سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌كنند. این گروه از توت‌ها كالری و چربی پایینی دارند ولی سرشار از فیبر هستند.
* آب‌میوه‌ها و نوشیدنی‌های حاوی شكر را كنار بگذارید.