پارس ناز پورتال

چگونه به لاغری خود کمک کنیم

مجموعه : رژیم و تغذیه
چگونه به لاغری خود کمک کنیم

میوه و سبزیجات را در وعده های غذایی خود بگنجانید
ممكن است تعجب كنید، اما یكی از راههای كم كردن وزن،‌ خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات است. سعی كنید امشب به جای یك نوع، سه نوع سبزیجات را همراه شام خود میل كنید تا خود را به خوردن سبزیجات عادت دهید. بدین ترتیب فیبر و آب بیشتر و كالری كمتری جذب كرده اید. سبزیجات را بدون روغن طبخ نمایید و بجای استفاده از سس های چرب، آن را با آبلیمو مزه دار كنید.

غذا را خوب بجوید
یكی از موثرترین راهها برای كاهش وزن، جویدن زیاد غذا است. محتویات بشقاب خود را به قسمت های كوچكی تقسیم كنید. بد نیست ۲۰ دقیقه از وقت تان را برای میل غذا در نظر بگیرید، تا خود را به آرام جویدن غذا عادت دهید. با این روش، از غذا خوردن نیز لذت بیشتری خواهید برد.

خواب بیشتر، وزن كمتر را نتیجه می دهد
هنگامی كه خواب جایگزین فعالیت های بیهوده شود، گرسنگی به سراغ شما نمی آید. شما با خوابیدن، تا شش درصد كمتر كالری مصرف می كنید. همچنین، نتایج تحقیقات حاكی از این موضوع هستند كه خواب، باعث كم شدن اشتها می گردد.

سوپ را فراموش نكنید
خوردن سوپ یكی از راههای كم كردن وزن است. سوپ ِ حاوی گوشت و یا مرغ، همراه با سبزیجات تازه و یا یخ زده، علاوه بر اینكه می تواند پیش غذای لذیذی باشد، باعث فرو نشاندن اشتها نیز می گردد. البته سوپ های خامه ای به علت داشتن مقادیر زیادی چربی و كالری، از این امر مستثنا هستند.

غلات سبوس دار مصرف كنید
مصرف غلات سبوس دار مانند برنج قهوه ای، گندم و جو، كالری كمتر و تنظیم كلسترول را به همراه خواهند داشت. امروزه غلات سبوس دار در تهیه بیسكوییت، كلوچه، خمیر پیتزا، ماكارونی و نان گندم استفاده می شوند.

لباس های تنگ شده خود را دور نریزید

اگر چاق تر از قبل شده اید، به جای دور ریختن یا بخشیدن همه لباس هایی كه برایتان تنگ شده اند، آنها را نگه دارید و هر روز به آن ها نگاه كنید. حداقل یكی از آنها را كه بیشتر می پسندید انتخاب كرده و برای روزی كه دوباره اندازه تان شود تلاش كنید. به این صورت، ناخودآگاه خود را برای اینكه روزی دوباره می توانید آن لباس ها را بپوشید، به لاغر شدن باور داده اید.

خودتان پیتزا بپزید

اگر به پیتزا علاقه ی زیادی دارید، آن را از وعده های غذایی خود حذف نكنید. می توانید در خانه پیتزای سالم و كم كالری بپزید. در پیتزای خانگی خود بجای استفاده از سوسیس و كالباس، از سبزیجات استفاده كنید. بدین ترتیب ۱۰۰ كالری از وعده ی غذایی خود كم كرده اید. پنیر پیتزای كم چرب را جایگزین نموده و لایه نازكی از آن را بر روی پیتزای خود بریزید. همچنین نان پیتزای نازك و مقدار كمی روغن زیتون گزینه مناسبی برای پختن این نوع پیتزا است.

مصرف شكر را كاهش دهید

با عدم مصرف نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه، شما ۱۰ قاشق چایخوری شكر را از وعده غذایی خود حذف كرده اید. به جای آن، از سودا و یا نوشیدنی های كم كالری و حتی آب استفاده كنید و آن ها را با لیمو، نعنا و یا توت فرنگی مزه دار نمایید.

از لیوان های باریك و بلند استفاده كنید

طبق تحقیقات انجام شده، اندازه و شكل ظروف می توانند انسان را فریب دهند و به بیشتر یا كمتر خوردن غذا ترغیب كنند. پس اگر نمی توانید از مصرف نوشیدنی های پُركالری صرفه نظر كنید، بهتر است لیوان های باریك و كمی بلند را جایگزین لیوان های كوتاه و پهن كنید. بدین ترتیب در مصرف نوشیدنی های شیرین و پر كالری صرفه جویی كرده اید!

چای سبز بنوشید

نوشیدن چای سبز استراتژی خوبی برای كاهش وزن است. برخی مطالعات نشان می دهند كه چای سبز روند سوزاندن كالری را در بدن سرعت می بخشد. پس، از مصرف این نوشیدنی با طراوت و بدون كالری غافل نشوید.

از مصرف الكل بپرهیزید

در جشن ها و مهمانی ها به جای نوشیدنی های الكلی، آب گازدار بنوشید. هر گرم الكل، در مقایسه با كربوهیدرات ها و پروتئین ها، كالری بیشتری دارد. علاوه بر این، عدم مصرف نوشیدنی های الكلی، تمایل شما را به خوردن اغذیه ای مانند چیپس، آجیل و بقیه تنقلات، كمتر می كند.

به سراغ یوگا بروید

بر اساس مطالعه انجام شده در مجله رژیم غذایی آمریكا (American Dietetic Association)، زنانی كه ورزش یوگا را انجام می دهند، نسبت به زنان دیگر اندام مناسب تری دارند. آرامش و پیامهایی كه با انجام دادن یوگا به مغز منتقل می گردد، باعث پرهیز از پرخوری در افراد می شود.

ظروف كوچك را انتخاب كنید

بشقاب كوچك را جایگزین بشقاب های بزرگ معمول كنید. با این روش بطور خودكار كمتر غذا می خورید. ظروف بزرگ، تمایل افراد به خوردن غذای بیشتر را بیشتر می كند. پس با سرو غذا در ظروف كوچك، بدون احساس گرسنگی، بدن خود را فریب دهید!

غذای خانه را ترجیح دهید
حداقل پنج روز در هفته را در خانه غذا بخورید. پختن غذا آسان تر از آن است كه فكر می كنید. مرغ، سبزیجات، لوبیا، كاهو و ماهی را جایگزین غذاهای چرب و ناسالم رستوران ها كنید.

لحظه ای مكث كنید
برخی از افراد بطور طبیعی حین غذا خوردن، قاشق و چنگال خود را رها كرده و برای چند دقیقه مكث می كنند. این راه را امتحان كنید، برای دقایقی دست از غذا خوردن بكشید و به گفتگو بپردازید. با این روش شما احساس می كنید كه سیر شده اید و به معده خود اجازه استراحت می دهید.

آدامس بجوید
جویدن آدامس نعنایی بدون شكر بهترین گزینه برای جلوگیری از مصرف میان وعده های پر كالری است. همچنین جویدن آدامس به سیستم گوارشی كمك كرده و هضم غذا را آسانتر می كند. می توانید هنگام غذا پختن، تلویزیون دیدن و حتی در مهمانی ها برای جلوگیری از خوردن تنقلات، خود را با جویدن آدامس سرگرم كنید.

پنج وعده غذایی میل كنید
با میل كردن پنج وعده غذایی كوچك، دیگر خود را با تنقلات و میان وعده های ناسالم سیر نخواهید كرد. ساعت خاصی را برای سرو كردن غذا در نظر بگیرید و هیچ كدام از وعده ها (بخصوص صبحانه) را از دست ندهید.

قانون ۸۰-۲۰
آمریكایی ها به قانون خوردن تا سیر شدن معتقدند، اما ساكنین اوكیناوا هنگامی كه ۸۰ درصد سیر شوند، دست از غذا می كشند. آنها حتی نام خاصی را برای این عادت خود در نظر گرفته اند. ما می توانیم این عادت غذایی سالم را با نگه داشتن ۲۰ درصد غذا در بشقاب، حفظ كنیم.

۴ قانون غذا خوردن در رستوران را رعایت كنید!
غذاهای رستوران ها عمدتاً چاق كننده هستند. برای پیشگیری از چاقی ناشی از مصرف غذاهای رستوران، موارد زیر توصیه می شوند:
– با دوستان خود به رستوران رفته و غذای خود را با آنها تقسیم كنید.
– غذایی را كه به آن میل دارید سفارش دهید.
– بشقاب كوچك سفارش دهید.
– یك چهارم بشقاب خود را خالی كرده و بجای آن سالاد بریزید.

سس های كم چرب را امتحان كنید
سس های كم چرب را جایگزین سس های خامه ای كنید. مثلاً برای سرو پاستا بجای استفاده از سس آلفردو كه شامل كره، پنیر پارمیزان، فلفل سیاه و خامه زیاد است، از سس ماریانا كه مخلوطی از سبزیجات، گوجه، پیاز، سیر و روغن زیتون است، استفاده كنید.

مصرف غذاهای فیبر دار را در اولویت قرار دهید
خوردن غذاهای گیاهی مانع از چاق شدن می شوند. دلایل متفاوتی در رابطه فیبر و مصرف سبزیجات وجود دارد؛ اما یكی از مهمترین آنها، وجود فیبرها در حبوبات و گیاهان است. باقلا،‌ سوپ عدس، لوبیای پخته شده و سایر غذاهای طبخ شده با حبوبات، سرشار از فیبر هستند و موجب تسهیل حركات روده كوچك می شوند.

۱۰۰ كالری بیشتر بسوزانید
با سوزاندن روزانه ۱۰۰ كالری، بدون رژیم غذایی، سالانه ۵ كیلوگرم لاغر شوید. برای سوزاندن ۱۰۰ كالری می توانید یكی از این فعالیتها را انتخاب كنید:
– روزانه ۲۰ دقیقه پیاده روی كنید.
– ۲۰ دقیقه باغبانی كنید و علف های هرز را هرس كنید.
– خانه خود را در ۳۰ دقیقه تمیز كنید.
– ۱۰ دقیقه تند راه بروید.

جشن بگیرید
هنگامی كه خود را از خوردن برخی غذاها و نوشیدنی های پر كالری و حتی رفتن به رستوران محدود می كنید، فكر نكنید كه دیگر هیچگونه سرگرمی نخواهید داشت. با دوستان خود تماس بگیرید، ناخن های خود را پدیكور كنید، لباس جدید بخرید و حتی برای ورود خود به زندگی جدید جشن بگیرید.