پارس ناز پورتال

شناسایی لباس مختص اداره و محل کار

مجموعه : مدل لباس جدید
شناسایی لباس مختص اداره و محل کار

 

انتخاب لباس مناسب در محیط اداری

اگر آدم منضبطی هستید و می‌خواهید شغل مناسبی پیدا کنید باید کاری کنید که ظاهرتان به بیننده اطمینان لازم را بدهد. نکاتی هست که با رعایت آنها می‌توانید همه را از خودتان مطمئن کنید.

 

مصاحبه‌های کاری در 2 حالت می‌تواند شما را رد کند؛ اول اینکه رزومه مناسبی نداشته باشید، دوم اینکه لباس مناسبی نپوشیده باشید. در مورد گزینه اول فقط خودتان می‌توانید به داد خودتان برسید.

 

اما در مورد گزینه دوم ما هوایتان را داریم. در گزارشی که می‌خوانید ریزترین نکات لازم در مورد داشتن یک ظاهر مناسب در مصاحبه‌های کاری را برایتان آورده‌ایم که می‌تواند تاثیر لازم را روی مصاحبه‌کننده‌هایتان بگذارد؛ از پوشیدن کفش مناسب گرفته تا شیشه عینک‌تان! این گزارش را بخوانید و آرزوی موفقیت ما را به همراه داشته باشید!

 

اسپرت نپوشید
قرار است با مصاحبه‌کننده به پیک نیک بروید؟ مسلما نه. یادتان باشد که لباس شما با آدم‌ها حرف می‌زند و خیلی چیزها را راجع به شخصیت‌تان لو می‌دهد. افرادی که با شما مصاحبه می‌کنند آدم‌های ریزبین و دقیقی هستند. حالا فکرش را بکنید در برابر چنین آدم‌هایی با لباس اسپرت نشسته باشید و بخواهید ثابت کنید که شما خیلی جدی و دقیق هستید و از پس کار برمی‌آیید. احتمالا مصاحبه‌کننده در آن لحظات مرتب با خودش زمزمه می‌کند: نفر بعدی!

جدی هستید؟ جدی بپوشید
فرقی نمی‌کند زن هستید یا مرد، باید به این نکته اساسی توجه داشته باشید: اگر در تصمیم‌تان برای به دست آوردن شغل موردنظر جدی هستید باید جدی هم لباس بپوشید. آقایان در این موارد راحت‌تر از خانم‌ها هستندو می‌شود به راحتی تفاوت میان تیپ رسمی و تیپ غیررسمی‌شان را تشخیص داد. آقایان! از یک دست کت و شلوار مناسب و کفش‌های مردانه رسمی استفاده کنید، این طوری رئیس‌تان که سهل است، کل دنیا می‌فهمند شما با کسی شوخی ندارید! اولین و مهم‌ترین جواب برای سؤال حالا چی بپوشم در هر زمینه‌ای، یک سؤال دیگر است: به کجا قرار است بروید؟ مصاحبه‌های کاری خیلی مهم هستند به‌خصوص اگر موقعیت‌های خاصی باشند که می‌دانید احتمال تکرار شدنش خیلی کم است! جز اینکه باید برای سؤال‌هایی که از شما می‌پرسند مناسب باشید و رزومه مناسبی هم برای ارائه دادن به همراه داشته باشید، ظاهرتان هم باید مناسب باشد. از خودتان بپرسید شغلی که دارم برای آن مصاحبه می‌شوم شامل چه ویژگی‌هایی است؟ برای بیشتر مصاحبه‌ها لباس‌های رسمی بهترین گزینه‌های ممکن هستند. از افرادی که در کارهای مشابه هستند، بپرسید چه سبک لباسی برای اینکه در مصاحبه بهتر به نظر برسید، انتخاب کنید؟ با توجه به تمام جواب‌هایی که به دست می‌آورید ست مورد نظرتان را انتخاب کنید.

شناسایی لباس مختص اداره و محل کار


یک هفته قبل تصمیم بگیرید
حداقل از یک هفته قبل از مصاحبه لباس‌هایتان را انتخاب کنید. از چند نفر از دوستان و آشنایان مورد اعتماد و با تجربه‌تان در مورد لباس‌ها نظر بخواهید، اگر لباس موردنظرتان در کمدتان است آن را در بیاورید و چک کنید. از تمیز بودنش مطمئن شوید مبادا که دفعه آخر چیزی رویش ریخته و یک لکه برایتان یادگاری گذاشته باشد. اگر احتیاج به شستن دارد آن‌ را بشویید در غیر این صورت از چروک نبودنش مطمئن شوید. لباس‌ها را خیلی مرتب اتو کنید و داخل کاور قرار دهید تا روز مصاحبه فرا برسد. حالت بعدی حالتی است که لباس مناسب ندارید. ممکن است در ایام بیکاری به‌سر ببرید و هزینه خرید لباس برایتان گران تمام شود. ببینید با کدام یک از دوستانتان صمیمی‌تر و از آن مهم‌تر هم سایز هستید، یکی از ست‌های او را قرض بگیرید. در غیر این صورت یک دست لباس رسمی تهیه کنید و برای انجام مصاحبه‌تان کنار بگذارید.

شناسایی لباس مختص اداره و محل کار


کفش‌ها حرف می‌زنند
اینکه می‌گویند رنگ و مدل کفش‌ها حرف می‌زنند، احتمالا درست است اما چیزی که قطعا صحت دارد تاثیر تمیز و مرتب بودنشان است! مهم نیست کفشتان نو است یا نه، مهم این است که با یک واکس ساده اما تمیز ظاهرش را به روز و نونوار کنید! کفش‌هایی بپوشید که در عین آراسته بودن در آنها احساس راحت بودن داشته باشید. به‌خصوص خانم‌ها نباید این طور به نظر برسد که کفش‌شان مانع راه رفتنشان است. کفش‌های پاشنه بلند به شرطی که سر و صدای زیادی راه نیندازند و قدتان را متناسب جلوه دهند گزینه‌های خوبی هستند. البته این موارد باز هم به شغلی که دارید و برایش تدارک می‌بینید، بستگی دارد. ممکن است برای مربی مهد رفته باشید، در چنین شرایطی حتی کفش‌های کتانی تمیز و تیره رنگ هم مناسب هستند!

چه رنگی بپوشم؟
تا همین امروز همیشه گفته‌ایم رنگ‌های شاد و تند تاثیر ویژه‌ای در روحیه شما دارند و آ‌نها را انتخاب کنید! امروز و در این موقعیت استثنایی می‌گوییم این جمله را برای مدت چند ساعت مصاحبه فراموش کنید. متاسفانه هر جای دنیا که بروید رنگ‌های تیره نماد جدیت هستند و در مراسم مهم از این رنگ‌ها استفاده می‌کنند. حالا هر مراسمی که می‌خواهد باشد، فرقی نمی‌کند. مهم این است که با انتخاب لباس تیره احترام خودتان و میزان جدی گرفتن مراسم را اعلام کرده‌اید! برای مصاحبه‌های کاری هم سراغ رنگ‌های تیره یا نسبتا تیره بروید. به رنگ پوست‌تان توجه داشته باشید. اگر پوست‌تان زیاد روشن نیست سراغ رنگ‌هایی بروید که به اصطلاح رنگ‌تان را باز می‌کند و برعکس. با پوشیدن یک رنگ مناسب پوست‌تان را از سفید بودن در بیاورید. برای کت و شلوارهای طوسی از پیراهن‌های سفید یا مشکی کمک بگیرید و حتی‌الامکان سراغ صورتی نروید. سفید، یار غار کت و شلوار مشکی هم هست. از پیراهن‌های آبی روشن هم می‌توانید برای تحت‌تاثیر قرار دادن بیننده بهترین استفاده را ببرید.

شناسایی لباس مختص اداره و محل کار


عطر بزنم؟
تکمیل یک ظاهر ایده‌آل بدون عطر ممکن نیست، اما آیا در مصاحبه‌های کاری باید عطر بزنیم یا نه؟ واقعیت این است که عطرها بیشتر از آنچه فکر کنیم روی برداشت مخاطب از ما تاثیرگذارند و وای به آن روزی که عطری برای مخاطب ما ناخوشایند باشد یا حتی یادآور خاطره‌ای بد! خیلی وقت‌ها هم هست که بویی که ما می‌پسندیم باعث ایجاد حساسیت در سایرین می‌شود. در تمام طول مدت مصاحبه نمی‌شود ریسک کرد. توصیه ما به شما این است که اگر هم قرار است از عطری استفاده کنید بسیار ملایم باشد و ترجیحا سراغ ادوتویلت‌ها بروید که رقیق‌ترین رایحه‌های ممکن را دارند. مراقب باشید که در فصل گرم عطر خنک بزنید و برعکس. وگرنه ناخودآگاه باعث کلافگی مصاحبه‌کننده می‌شوید و دوست دارد سریع‌تر سر و ته ماجرا را هم بیاورد و از شما خداحافظی کند.

توصیه دوم این است که به هیچ وجه از اسپری‌های خوشبو کننده بدن استفاده نکنید. خیلی‌ها این واقعیت را نشنیده می‌گیرند ولی شما بدانید و آگاه باشید که بیشتر اسپری‌ها بعد از مدت کوتاهی که روی بدن می‌مانند به طرز عجیبی بدبو می‌شوند! معمولا هم بوی بسیار تندی دارند که دقیقا ضد چیزی است که گفتیم. می‌توانید به جای اسپری‌ها سراغ مام رولت‌ها بروید یا از پد‌های ضد تعریق که به تازگی وارد بازار شده‌اند، استفاده کنید. این موارد شما را یک خانم یا یک آقای تمام‌عیار نشان می‌دهد؛کسی که تمیز و مرتب است و نظم و انضباط را می‌توان حتی از ظاهرش هم خواند، چه برسد به کارش!

 

شناسایی لباس مختص اداره و محل کار


کیف ببرم یا نه؟
خب تصور خانم‌ها بدون کیف که غیرممکن است، اما آقایان چه کار کنند؟ باز هم بستگی دارد به موقعیتی که در آن قرار دارید. ممکن است لازم باشد پرونده کاریتان را همراهتان ببرید. در دست داشتن یک پرونده که داخل یک پوشه سبز یا صورتی است، نمی‌تواند حالت خوشایندی باشد (به رنگ پوشه‌ها هم دقت کنید حتی!) پس بهتر است یک کیف مرتب و شیک به همراه داشته باشید. لازم نیست خیلی بزرگ باشد، حتی می‌تواند شکل کلاسوری داشته باشد. مهم این است که نظم و انضباط را القا کند و برای مدارک و خودکار و… جای کافی داشته باشد.  خانم‌ها هم که در مورد به همراه داشتن کیف شک ندارند، اما مراقب باشند که رنگ عجیب و غریبی نداشته باشد و رسمی باشد. لازم نیست کیف مهمانی‌تان را که طرح پلنگی دارد به عنوان یک کیف رسمی انتخاب کنید، یک مدل ساده مشکی یا قهوه‌ای تیره می‌تواند تاثیر خوبی روی افراد مصاحبه‌کننده داشته باشد. اگر فکر می‌کنید ظاهرتان بیش از حد مشکی می‌شود از یک شال‌گردن پارچه‌ای رنگی اما تیره برای عوض کردنش استفاده کنید.

موی کوتاه، ناخن کوتاه، به و به و به
بعضی‌ها بزرگ که می‌شوند نکات ساده اما مهمی را که در کودکی یاد گرفته‌اند فراموش می‌کنند. شعر «حسنی» را یادتان می‌آید که می‌گفت موی بلند، ناخن سیاه؟ با بزرگ شدن آدم‌ها که قوانین درست عوض نمی‌شوند، اما خیلی‌ها یادشان می‌رود. اگر قرار است به یک مصاحبه کاری بروید و افراد حاضر در آن جمع را تحت‌تاثیر قرار بدهید باید ساده‌ترین موارد را رعایت کنید. مثلا آقایان باید بدانند که موی کوتاه و مرتب می‌تواند بهترین تاثیر ممکن را روی مخاطب بگذارد. مویی که بلند است و با ژل یا ماده آرایشی دیگری حالت داده شده، نمی‌تواند نمایانگر یک مرد جدی و منظم باشد. ناخن‌های بلند هم همین‌طور. ناخن‌هایتان را روز قبل از مصاحبه کوتاه کنید. خانم‌ها می‌توانند ناخن‌های بلندشان را تمیز و مرتب نگه دارند اما آقایان نباید این کار را بکنند، پس کوتاه‌شان کنید لطفا!

شناسایی لباس مختص اداره و محل کار


عینک مناسب
ممکن است از عینک طبی استفاده کنید. حواستان باشد که فریم عینک‌تان به صورت‌تان بیاید و در عین حال خیلی هم عجیب و غریب نباشد، مثل بعضی از مدل‌های امروزی که شبیه یک اثر هنری هستند تا عینک. اگر شیشه عینک شما ضد بازتاب نور (آنتی رفلکس) نیست سریعا اقدام و آن را عوض کنید. می‌پرسید چرا؟ جوابش ساده است، چه در مورد مصاحبه کاری و چه در مورد یک ملاقات دوستانه، در هر شرایطی که هستید ارتباط چشمی مهم‌ترین امتیاز را به شما می‌دهد. وقتی یک عینک ساده دارید که نور روی شیشه‌هایش می‌افتد و چشم‌هایتان را پنهان می‌کند، ناخودآگاه تاثیری که باید را روی مخاطبتان نمی‌گذارید چون فرد بیننده نمی‌تواند چشم‌هایتان را ببیند و اعتمادی که لازم است را به دست بیاورد، پس مراقب عینک‌هایتان باشید، چون می‌توانند یک امتیاز اساسی را از شما کم کنند، بدون اینکه خودتان و حتی بیننده متوجه شوید، چرا!