پارس ناز پورتال

90 ساله شدن نماد سینمای هالیوود (عکس)

مجموعه : اخبار سینما
90 ساله شدن نماد سینمای هالیوود (عکس)

نماد هالیوود که بیش از ۹۰ سال از عمر آن می‌گذرد بارها تخریب و بار دیگر بازسازی شده است تا جایی ‌که امروز به عنوان نماد سینمای آمریکا سالانه صدها هزار دلار صرف حفاظت از آن می‌شود.

 نماد سینمای هالیوود که امروز 90 سال از ساخت آن می‌گذرد اکنون به یکی از از جاذبه‌های توریستی ‌آمریکا تبدیل شده است.اگرچه این حروف عظیم الجثه که اندازه هر کدام از آنها 45 در 33 فوت است، در حال حاضر به عنوان نماد سینمای آمریکا شناخته شده است ولی از در ابتدا در اواخر سال 1923 با هدف مشخص شدن حدود اراضی شهر هالیوود، که روز به روز رو به گسترش بود، ساخته شد.

این حروف سفید رنگ که در ابتدا تشکیل‌دهنده کلمه هالیوود لند (سرزمین هالیوود) بودند در آنزمان با هزینه‌ای بالغ بر 21 هزار دلار ساخته شد که اندازه‌اشان نیز کمی بزرگتر یعنی 13 حرف 50 فوتی بود.

اگرچه در ابتدا انتظار می‌رفت که ساخت این حروف یک سال به طور بیانجامد ولی در نهایت ساخت آن چند سالی طول کشید و کمی بعد این حروف غول‌پیکر توانستند توریست‌های زیادی را جذب خود کنند و به مرور مردم آن به عنوان نماد سینمای آمریکا (هالیوود) پذیرفتند.

90 ساله شدن نماد سینمای هالیوود (عکس)
 

90 ساله شدن نماد سینمای هالیوود (عکس)


ولی یک اتفاق دردناک در یک عصر یکی از جمعه‌های سال 1932، تا مدت‌ها هالیوود را به نمادی شوم تبدیل کرد.

هنرپیشه‌ای جوان به نام «پگ انتویستل» 24 ساله پس از ناکامی‌های مکرر در سینمای آمریکا خود را از فراز حرف اچ به پایان انداخت.تا اواسط دهه 40 میلادی این نماد به شدت دچار خرابی شده بود و مالکان اراضی که این حروف در آن واقع شده بود تصمیم به فروش زمین‌های خود بالغ بر 450 هکتار گرفتند و در نظر داشتند که این تابلو را نیز به کلی از بین‌ ببرنند ولی در فرایند فروش این علامت جزئی از پارک گریفیث شد.

سال 1949 اتاق بازرگانی هالیوود در قراردادی با دپارتمان پارک‌های شهر لس‌آنجلس، خواستار تعمیر حروف‌ آسیب‌دیده و بازسازی حروف از بین‌ رفته شد، البته در این میان قرار شد که کلمه «لند» به طور کلی حذف شود.هزینه تقریبی این تعمیرات بیش از 4 هزار دلار برآورد شد و قرار شد هرگونه هزینه اضافی را اتاق بازرگانی هالیوود پرداخت کند.

طی 30 سال بعد این تابلو  چندین و چند بار دیگر تحت تعمیرات قرار گرفت که در این میان بخشی از هزینه‌‌ها توسط برخی از ستاره‌های هالیوود تأمین می‌شد.

90 ساله شدن نماد سینمای هالیوود (عکس)


سال 1973 همزمان با 50 سالگی نماد هالیوود، هیأت مدیره میراث فرهنگی شهر لس‌آنجلس اعلام کردند که این نماد در فهرست میراث فرهنگی این شهر قرار خواهد گرفت.

سال 1978 کلمه «وود» به شدت دچار زنگ‌زدگی شد به طوریکه یکی از حروف «و» از بالای کوه به پایین سقوط کرد و کمی بعد نیز حرف «ال» توسط شخصی سوزانده و تخریب شد.این اتفاقات مقامات لس‌آنجلس را بر آن داشت که این نماد را به طور کلی بازسازی کنند که این بازسازی 250 هزار دلار یعنی ده برابر هزینه‌ای که صرف ساخت آن شده بود، هزینه در بر داشت که بخشی از این هزینه‌ را خوانندگانی چون «اندی ویلیامز» و «آلیس کوپر» و همچنین چند تن از بازیگران هالیوود به عهده گرفتند.

آگوست سال 1978 این علامت برای اولین بار طی بیش از نیم قرن گذشته به طور کلی تخریب شد و لس‌آنجلس سه ماه را بدون این نماد سپری کرد.

حروف جدید با وزن 194 تن از فولاد مرغوب و لعاب کاری شده توسط هلیکوپتر به محل مورد نظر منتقل شد. این درحالی بود که تمامی حروف توسط داربستی فلزی که آن نیز لعاب‌کاری شده بود از پشت در جای خود کاملا محکم شدند.

90 ساله شدن نماد سینمای هالیوود (عکس)


علامت جدید هالیوود نوامبر همان‌سال همزمان با هفتاد و پنجمین سال تولد سینمای هالیوود از طریق یک برنامه زنده تلویزیونی با 60 میلیون مخاطب رونمایی شد.سال 1984 همزمان با برگزاری بازی‌های المپیک تابستانی در لس‌آنجلس نماد هالیوود را کاملا چراغانی کردند.سال 1999 به منظور حفاظت از تابلوی هالیوود، شرکت پاناسونیک اقدام به نصب چندین سیستم حفاظتی پیشرفته در اطراف و همچنین روی آن کرد.

کمی بعد همزمان وب سایت « hollywoodsign.org» راه اندازی شد و بدین ترتیب نماد هالیوود ورود خود به قرن 21 را جشن گرفت.سال 2003 در شب افتتاحیه جشنواره فیلم لس‌آنجلس، هشتادمین سال ساخت این علامت نیز جشن گرفته شد.

شش سال بعد سیستم امنیتی نصب شده بر این علامت با جدیدترین نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای روز دنیا، به روز شد و از این تاریخ تابلوی هالیوود، توسط عده‌ای مامور به صورت 24 ساعته و شبانه‌روزی مانیتور می‌شود.

امروز نیز هر ساله بیش از صدها هزار دلار صرف حفاظت و تعمیرات نماد هالیوود می‌شود.