پارس ناز پورتال

ژست‌ های دیدنی و جالب جانوران (عکس)

ژست‌ های دیدنی و جالب جانوران (عکس)
حیوانات گاهی در طبیعت ژست‌هایی تماشایی و چه بسا خنده‌دار به خود می‌گیرند؛ ژست‌هایی که برخی از آنها اکنون به واسطه عکس‌های برنده مسابقه امسال Animal Photography Prize جاودانه شده است. دومین دوره مسابقه جایزه عکاسی حیوانات که توسط انجمن جانورشناسی لندن برگزار می‌شود، امسال عکس‌های زیادی را از سراسر دنیا برای بخش‌های مختلف رقابت دریافت کرد. مجموعه عکس‌های برگزیده این رقابت نیز در باغ‌وحش لندن در معرض دید عموم قرار دارد.
 


حمام آفتاب حواصیل
چه کسی گفته است که پرندگان نمی‌توانند یوگا کار کنند؟ این حواصیل زیبا که با وقار هر چه تمام‌تر در ساحل کافو آتول جزایر مالدیو نشسته است، بال‌های خود را باز کرده تا کمی آفتاب بگیرد. پس از طوفانی گرمیسری، حواصیل این ژست را برای خشک کردن پرهای زیرین بال‌هایش انتخاب کرده است. این عکس تقدیر ویژه هیات داوران را در بخش «لحظه ناب» نصیب اما کالینز کرد.


آسایش خیال
این پاندای درشت هیکل که به آرامی در ستونی از نور قرار گرفته، با خیال راحت مشغول جویدن برگ‌های بامبو است. پاندای مذکور از حضور عکاس خبر ندارد، عکاسی که خود را در تاریکی محیط اطراف محل نگهداری پاندا در باغ‌وحش آتلانتا پنهان کرده است. تام میور به خاطر این عکس تقدیر ویژه هیات داوران را در بخش «آخرین شانس برای تماشا» نصیب خود کرد.


مارمولک سبز طماع

این مارمولک خانگی سبز که روی میوه پاپایا نشسته، گویی با رنگ محیط اطراف خود یکی شده است. رنگ‌آمیزی بدن این مارمولک که ساکن شبه جزیره ساهامالازا در شمال ماداگاسکار است، به جانور کمک می‌کند تا خود را از دید شکارچیان پنهان کند. به لطف موهای پاهایش که همچون قلاب‌هایی ضد جاذبه عمل می‌کنند، مارمولک می‌تواند روی سطح صاف و لغزنده پاپایا خود را نگاه دارد. این عکس تقدیر ویژه هیات داوران را در بخش «عجیب و شگرف» برای جرمی کوزاک به ارمغان آورد.


جایزه بزرگ مورچه کوچک

این مورچه کشاورز (برگ‌تراش) با حمل کردن چیزی که بی‌شباهت به مشعل المپیک حیوانات نیست، قدرت شگفت‌انگیز خود را به رخ بیینده می‌کشد. این عکس که در کاستاریکا گرفته شده است، یکی از قوی‌ترین گونه‌های مورچه دنیا را در حال کار نشان می‌دهد. مورچه‌های کشاورز در عین حال بسیار هم باهوش هستند و به خاطر بریدن برگ درختان به میزانی که برای قرار دادن زیر بارهایشان اندازه باشد شهرت دارند. این عکس توانست جایزه بخش «اهمیت اندازه» را نصیب بنس میت کند و البته به عنوان عکس برگزیده کلی مسابقه نیز معرفی شد.


پرتره طوطی ماهی
گونه‌های این طوطی ماهی که با خال‌های صورتی نقاشی شده است، حالتی خجالتی به چهره این ماهی بخشیده است. این ماهیان گرمسیری به خاطر رنگ‌آمیزی روشن خود شهرت دارند؛ رنگی که با بالا رفتن سن آنها نیز تغییر می‌کند. علاوه بر رنگ بدن، طوطی ماهیان به خاطر توانایی تغییر شکل و همچنین جنسیت خود مشهور هستند. این عکس توانست تقدیر ویژه هیات داوران را در بخش «عمیق و بامعنی» نصیب مایکل گالاگر نماید.


کندترین دونده سرعت

در مسیر خود به سوی سطح آب خلیج ابودباب در مصر برای تازه کردن نفس، این لاک‌پشت دریایی از میان ابری از گل و لای متلاطم ظاهر شده است. این لاک‌پشت در حالی‌که به آرامی باله‌هایش را به هم می‌زند، گویی نیم نگاهی هم به دوربین عکاس دارد. این عکس جایزه بخش «عمیق و بامعنی» را نصیب واسلاو کرپلیک کرد.