پارس ناز پورتال

صرفه جویی در احساسات

صرفه جویی در احساسات

عاشق اویید، اما نمی‌دانید بایستی چگونه عشق و علاقه تان را به او ابراز کنید؟ شدیدا از دست او عصبانی هستید اما نمی‌دانید چگونه علت آن را بیان کنید تا باعث وخیمتر شدن شرایط و ناراحتی بیشتر بین شما نشود و …
 
این مشکل مختص شما نیست، بسیاری از زوجین جوان و حتی زوجینی که چندین سال از زندگی مشترکشان می گذرد در ابراز احساسات خود به همسرشان دچار مشکل می‌شوند و قادر نیستند احساس حقیقی خود را به شریک زندگیشان منتقل کنند.
 
در زندگی مشترک، مهارت ابراز احساسات و توجه به نیازها تاثیر شگرفی بر روابط زوجین دارد و حتی اگر مبالغه آمیز قلمداد نگردد یکی از اصول اساسی زندگی زوجین است که هر دو بدان نیازمندند. ارتباطات شما با همسرتان متزلزل می شود؛ اگر در هر یک از این دو مهارت دچار ضعف گردید و شما محکوم به شکست خواهید بود؛ اگر فاقد این دو نوع مهارت در زندگی تان باشید.
 
دشواری ابراز احساسات و نحوه بروزآن امری کاملا طبیعی است. اما شما می توانید با مطالعه مقاله ای که در پیش رو دارید به کسب این مهارت نائل آیید و با گفتن چندین جمله ی ساده، احساس حقیقی خود را با کمترین سوءتفاهم به همسفر راه زندگیتان انتقال دهید.
 
شناسایی و شناخت احساسات خود، اولین و مهمترین گام در ابراز صحیح احساسات است. یافتن و استفاده از کلمات و جملات مناسب برای ابراز احساسات در دومین گام موفقیت در ابراز احساسات قرار دارد و سومین گام، برنامه‌ریزی برای چگونگی و نحوه اعلام تقاضا برای خواسته ی خود است؛ به گونه‌ای که بتوانید بدون رفتار انفعالی یا پرخاشگرانه، قاطعیت به خرج داده و ابزار وجود کنید.
 
شاید شما هم با افرادی مواجه شده باشید که پس از گفتن یا انجام رفتاری ابراز تاسف کرده و می گویند "نمی‌دانم چرا این گونه صحبت کردم و یا چرا چنین کردم و چرا چنین رفتاری داشتم؟".
 
در ذیل با توجه و عنایت به گام های توضیح داده شده در فوق، تمرینی ارائه خواهد شد که به شما کمک می‌کند نسبت به تجربه احساسات لحظه‌ به لحظه ی خود آگاه باشید.
 
در اولین قدم بهتر است که برای شناسایی احساساتتان، احساسات خود را با توجه به نمونه یادداشت کنید.
 
 
تاریخ موقعیت هیجان و احساس
 
زمان وقوع رفتار رویدادی که منجر به هیجان در شما می شود دلتنگی،خشم،شادی،غم و…
 
13/10 رضا برایم سبد گلی آورد تا عذرخواهی کرده باشد محبت و توجه به من نشان داد
 
18/10 رضا بی جهت رو در روی من ایستاد عصبی و ‌دلگیر شدم
 
دومین قدم در ابراز احساسات، یافتن کلمه‌ای است که به بهترین شکل، احساس شما را به طرف مقابلتان نشان دهد. همچون نگرانم، عصبانیم، دلگیرم و …
 
در سومین قدم، با رعایت اصول زیر، شما خواهید توانست به بهترین نحو ممکن احساسات خود را مطرح نموده و به همسرتان انتقال دهید تا وی پذیرای آن احساس شما باشد.
 
در زندگی مشترک، مهارت ابراز احساسات و توجه به نیازها تاثیر شگرفی بر روابط زوجین دارد و حتی اگر مبالغه آمیز قلمداد نگردد یکی از اصول اساسی زندگی زوجین است که هر دو بدان نیازمندند
 
به این عبارات دقت کنید :«تو به من توجهی نداری»، « تو بی تعهدی و فقط به فکرخودت هستی»، «تو مدام منو عصبانی می‌کنی» و…
 
به نظر می رسد، جملاتی که با ضمیر «تو» شروع می شوند انگشت اتهام به سمت فاعل است و گوینده هدفی جز تخطئه کردن طرف مقابل ندارد. لذا، از آنجایی که جملات با فاعل «تو» سرزنش آمیز و انتقادگر به شمار می آیند بهتر است به هنگام گفتگو با همسرتان، به جای استفاده از فاعل تو از فاعل «من» استفاده کنید. کاربرد فاعل «من» باعث می شود که شما مسئولیت احساساتتان را بپذیرید و احتمالا همسرتان به حرف شما بیشتر بها خواهد داد.
 
بنابراین بهتر است بگویید:« من فکر می کنم که به من بی توجه شدی»، « وقتی دیر به خانه می آیی، ناراحت می شوم »، «من عصبانی هستم».
 
نکته: گاهی ممکن است جمله‌ای با فاعل «من» شروع شود، اما جمله شما خبری باشد و هدف اصلی جمله، متوجه «تو» باشد. مانند : «حس می‌کنم تو عصبی هستی»، «من از پس مخارج بی حد و حساب تو بر نمی آیم».
 
صداقت داشته باشید. تا حد امکان در بیان احساسات خود، صادقانه برخورد کنید، حقیقت را بگویید و افراط و تفریط نکنید.
 
پیام های کلامی و غیر کلامی هماهنگی داشته باشید. زبان و لحن صدای شما بایستی هماهنگ با کلام‌تان باشد، مثلا اگر بخندید و راجع به ناراحتی تان صحبت کنید، به احتمال زیاد، پیام ارسالی شما به درستی مخابره نخواهد شد و باعث کج فهمی می شود.
 
به خواسته‌های خود توجه نمائید. شما در قبال خود و همسرتان مسئول هستید که نیازهایتان را بشناسید و خواسته‌هایتان را با یکدیگر در میان بگذارید. هیچ‌کس و حتی همسرتان نمی‌تواند ذهن شما را بخواند و از خواسته‌هایتان مطلع گردد. ممکن است همسرتان از شما بخواهد کاری را برایش انجام دهید، شما نیز آن را می‌پذیرید ولی مدام با خودتان درگیر هستید، گله و شکایت می‌کنید و می گویید که آیا نمی‌داند من چقدر کار دارم؟ چرا نمی خواهد شرایط و مشکلات مرا درک کند؟ باید متذکر شوم این خود شمائید که بایستی خواسته‌ها، مسائل و نیازهایتان را بیان کنید، همسرتان نمی تواند ذهن خوانی کند و اندیشه‌ شما را بخواند، در چنین موقعیتی بهتر است به او بگوئید که" خیلی دوست دارم به شما کمک کنم ولی به خاطر … فعلا نمی توانم ". در مواقع این چنینی بهتر است از قبل تقاضای خود را یادداشت کنید، چرا که نوشتن منجر به روشن شدن موضوع در ذهنتان می‌شود.
تبیان