پارس ناز پورتال

یک خانواده خوشحال چه معیاری دارند؟

یک خانواده خوشحال چه معیاری دارند؟
 
تابستان و تعطیلاتش بهانه خوبی است تا ما بیشتر در جمع خانواده مان حضور داشته باشیم.برای همین خانواده و ارتباطات خانوادگی، نقش پررنگ تری در این زمان پیدا می کند. اما همیشه این ارتباطات، ارتباط درست و موثری نیست و گاهی می تواند فضای آرام و شاد یک خانواده را به فضایی ناآرام و پر استرس تبدیل کند. شاید دلیل اصلی اش این است که ما هیچ وقت ارتباطات خانوادگی مان را جدی نمی گیریم! می شود در کنار افراد خانواده از با هم بودن مان لذت ببریم و زندگی شادی داشته باشیم تنها به این شرط که بلد باشیم چگونه ارتباط درستی با اعضای خانواده مان برقرار کنیم.
 
● نکاتی برای ارتباطات درست!
 
شاید گاهی به ارتباط بین اعضای یک خانواده، به مهر و محبتی که بین آن ها وجود دارد، به آرامشی که در خانواده آن ها حکم فرماست، حسودی کرده باشیم. در عوض از محیط خانواده خودمان خوش مان نیاید چون افراد خانواده دائم در نقش مرغ و خروس، سر کوچک ترین اتفاق ممکن است به جان هم بپرند و دائم روی اعصاب و روان هم راه بروند. آن وقت است خانه مان چیزی کم از یک جهنم ندارد! تحقیقات نشان داده است برخلاف تصور همگان روابط خانوادگی مهم ترین عامل شادی در بین نوجوانان و جوانان است پس در کنار اهمیت وجود خانواده در زندگی، بهداشت روانی و روابط درست بین افراد یک خانواده می تواند شادی و نشاط ما را تضمین کند. برای این که شما هم بتوانید خانواده آرامی داشته باشید لازم نیست نقش پدر و مادر را داشته باشید. فقط کافی است در ارتباط با اعضای خانواده تان، به یک سری نکات و ظرافت ها دقت بیشتری کنید:
 
● احترام بگذارید
 
آدم هایی که ارزش وجودی خودشان را می دانند، هیچ وقت حاضر نمی شوند به خودشان بی احترامی کنند و به هیچ وجه به دیگران هم بی احترامی نخواهند کرد. کسانی که برای خودشان ارزش قائل باشند برای نظر و اعتقاد دیگران هم ارزش قائل اند و به آن ها احترام می گذارند. یکی از مهم ترین کلیدهای آرامش و شادی در خانواده، همین احترام به یکدیگر است که اگر در خانواده وجود نداشته باشد واویلا می شود! و جمع خانوادگی تبدیل می شود به میدان جنگ و مبارزه، هر کسی هم در آن تلاش می کند حق خودش را از دیگران بگیرد و حرف خودش را به کرسی بنشاند.
 
● به محدودیت ها توجه کنید
 
وقتی شما به عنوان یک عضو خانواده بدانید خانواده شما چه محدودیت هایی دارد، دیگر پای تان را در یک کفش نمی کنید من فلان چیز را می خواهم یا حتما باید فلان جا بروم. وقتی محدودیت های تان را بشناسید و به آن توجه کنید، دیگر انتظارات غیر منطقی از هم دیگر ندارید و برای رسیدن به خواسته های تان نه به خودتان استرس و فشار روانی وارد می کنید نه به اعضای خانواده تان.
 
● علت ها را پیدا کنید
 
اگر بدانید پشت هر رفتاری از اعضای خانواده تان علتی وجود دارد، سریع طرف را متهم به بد بودن نمی کنید. آن وقت از رفتار زشت خواهرتان ناراحت نمی شوید، از رفتار پدرتان دلگیر نمی شوید. سریع جبهه نمی گیرید و به جان هم نمی افتید. وقتی علت یک رفتار را پیدا کنید می توانید رفتار مناسبی در مقابل آن داشته باشید و فضای خانواده را ناآرام نکنید. شاید علت رفتار خواهرتان به دلیل مشکل درسی باشد، شاید پدرتان از مشکلات مالی رنج می برد یا شاید مادرتان… همه این ها می تواند دلیل رفتارهای ناپسند افراد شود. حتی وقتی خودشان نمی خواهند و قصد چنین رفتاری را ندارند.
 
گاهی وقت ها نیاز های ما محرکی می شوند برای این که، نوع خاصی رفتار کنیم و عمل خاصی انجام دهیم و رفتار تنش زایی را در خانواده مان ایجاد کنیم. بنابراین اگر به نیازهای خود و خانواده مان توجه کنیم، بهتر می توانیم رفتارهایمان را کنترل کنیم یا به خانواده مان در ایجاد آرامش و رفتار درست کمک کنیم.
 
● قانون های نانوشته در روابط خانوادگی
 
همیشه بعضی قوانین در روابط بین یک جمع خانوادگی وجود دارد که شاید هیچ جایی نوشته نشده باشد یا به اسم خانواده نباشد. اما اگر این قوانین و اصول در خانواده شما حکمرانی کند، شما هم خیلی راحت تبدیل می شوید به یک خانواده سالم و موفق.
 
▪ برای ایجاد یک رابطه قوی باید به هم اعتماد کنید. به نظر عقیده و صحبت اعضای خانواده تان اعتماد داشته باشید، فراموش نکنید اعتماد پایه اصلی استحکام یک رابطه است و شک و تردید، ویران گر و متلاشی کننده روابط است.
 
▪ در موقعیت ها و شرایط مختلف زندگی در کنار خانواده تان باشید. تماشاچی زندگی نباشید و در همه شرایط حضور فعالی داشته باشید. هم دلی هم فکری و همکاری نقش و حضور شما را در خانواده پر رنگ می کند و باعث می شود شما به یکدیگر نزدیک تر شوید.
 
▪ اگر چیزی هست که در خانواده شما را آزار می دهد یا شما از آن ناراحت هستید، قبل از این که به کینه یا دل خوری بزرگی تبدیل شود حتما آن را بیان کنید. صحبت کردن اعضای خانواده نقش کلیدی در نزدیکی آن ها به هم دارد. مخصوصا که این صحبت ها می تواند خیلی کدورت ها و سوء تفاهم ها را برطرف کند. همیشه زمانی برای حرف زدن با هم در طول روز داشته باشید.
 
▪ شوخی های خودتان را مدیریت کنید. این که دائم به شوخی یکدیگر را در خانه ضایع کنید و مسخره بازی در بیاورید شاید معنی یک شوخی ساده را داشته باشد، اما به مرور باعث ایجاد ناراحتی بین اعضای خانواده می شود. سعی کنید هیچ گاه به عقاید و نظرات هم در خانواده نخندید و آن ها را مسخره نکنید و در عوض به آن احترام بگذارید.
 
▪ حریم شخصی هم را حفظ کنید. از خواهر کوچک تر شما تا پدرتان برای خودشان یک حریم خصوصی دارند که دوست ندارند کسی واردش شود. پس شما هم این حریم را نشکنید. این کار هم افراد خانواده تان را ناراحت می کند و هم اعتماد شما را نسبت به هم کم می کند.
 
▪ بیماری و گرفتاری دو اتفاق مهم است که افراد در زمان آن احساس تنهایی می کنند. اگر یکی از افراد خانواده تان بیمار شد یا مشکلی برایش پیش آمد حتی اگر کاری نمی توانید برایش انجام دهید، بیشتر از گذشته به او توجه و محبت کنید. بگذارید بداند که در خانواده کسی نگرانش است.
 
▪ قرار نیست سرخوش و خوشحال روزها و شب ها تنها کنار هم زندگی کنید، اگر قرار باشد خانواده پویایی باشید به رشد و پیشرفت یکدیگر توجه کنید. اجازه ندهید چیزی جلوی رشد خانواده شما را بگیرد. در همه موقعیت ها به مسائل مالی، فکر و خواسته های هم توجه کنید.
 
▪ برای زندگی خانوادگی تان با هم برنامه ریزی کنید. درست است که هر کسی برای خودش یک برنامه ریزی شخصی دارد اما برای تداوم و رشد خانواده تان، یک برنامه ریزی کلی داشته باشید. بنشینید و برای خانواده تان آرمان و هدفی را تعریف و برای رسیدن به آن برنامه ریزی کنید.
 
▪ افرادی که در خانواده شما هستند هم خون شما هستند نه دشمن جانی تان!!! پس سعی نکنید تا یک نفر از شما اشتباه کرد بلافاصله عکس العمل نشان دهید و تلافی کنید! یادتان باشد آدم ها ممکن است اشتباه کنند و فراموش نکنید گذشت نقش بزرگی در خوشبختی خانواده تان دارد.
 
▪ وقتی مشکلی برای خانواده تان پیش می آید، چپ و راست به دنبال مقصر نباشید و هی تقصیر آن را به گردن هم نیندازید. زمانی یک خانواده می تواند بر مشکلاتش پیروز شود که به جای جنگ و دعوا و دنبال مقصر گشتن، دنبال راه حل باشد.
 
▪ زمانی می توانید در خانواده از کنار هم بودن لذت ببرید و احساس آرامش کنید که یکدیگر را دوست داشته باشید و به هم محبت کنید. یکی از مهم ترین دلایل دوری اعضای یک خانواده از هم، ابراز نکردن محبت به یکدیگر است، اگر به اندازه تعداد دفعاتی که به دوستان تان می گویید دوست شان دارید به خانواده تان ابراز کنید، فضای خانه شما گلستان می شود.
 
▪ هیچ وقت فراموش نکنید خانواده هایی موفق هستند و می توانند سلامت روحی و روانی هم را تامین کنند که بر مدار و مبنای عدل با هم رفتار کنند. اگر همه افراد خانواده عادلانه رفتار کنند، هیچ گاه مسئله و مشکلی در روابط خانوادگی ایجاد نخواهد شد.