پارس ناز پورتال

اضطراب ‌عبارت ‌است ‌از…

اضطراب ‌عبارت ‌است ‌از…

اضطراب ‌عبارت ‌است ‌از احساس‌ ناراحت‌كننده ‌و مبهم ‌ترس‌، وحشت یا خطر با علتی ‌ناشناخته‌ كه ‌بر فرد مستولی‌ می‌شود.

 

برای‌ برخی افراد این ‌حالت‌ ممكن‌ است‌ ناگهانی ‌باشد و برطرف ‌شود، اما برای‌ برخی‌ دیگر این ‌حالت ‌به ‌صورت ‌مزمن ‌در می‌آید.

 

زمانی كه دچار استرس،‌ اضطراب و دلشوره می‌شوید، كارهای زیر را انجام دهید:

 

درخواست كمك از دیگران، مشغول شدن به انجام كاری، صحبت با دوستان، خارج شدن از خانه برای مدت كوتاه، ورزش و بالاخره انجام تمرینات آرام‌سازی كه در این تمرین عضلات،10 تا 15 ثانیه سفت و به آرامی شل می‌شود، این سفت و شل شدن عضلات تاثیر خوبی برآرامش ذهن می‌گذارد.

 

برای این كار، ابتدا به یك مكان خلوت بروید، روی صندلی بنشینید و پشت خود را صاف نگه دارید. كف پاها را روی زمین بگذارید و دست‌ها را روی ران قرار دهید. ابروها را تا جایی كه می‌توانید به طرف بالا بكشید و در این حالت نگه دارید، سپس به آهستگی رها كنید.

 

چشم‌ها را محكم ببندید و پلك‌ها را روی هم فشار دهید و در این حالت نگه دارید، سپس به آهستگی چشم‌ها را باز كنید. زبان خود را به سقف دهان فشار دهید و آن را چند ثانیه نگه دارید سپس به آهستگی رها كنید.

 

دندان‌های خود را روی هم چند ثانیه فشار دهید، سپس به آهستگی رها كنید. شانه‌ها را بالا بكشید و سفت نگه دارید، سپس به آهستگی رها كنید.

 

دست راست را مشت كنید و ساعد را روی بازو خم كنید و محكم فشار دهید و در این حالت نگه دارید سپس به آهستگی رها كنید، این حركت را با دست چپ نیز انجام دهید. یك نفس عمیق بكشید و ریه خود را پر از هوا كنید و نفس خود را حبس كنید و در این حالت به شكم خود فشار آورید، سپس به آهستگی نفس خود را بیرون دهید.

 

كتف‌ها را تا جایی كه می‌توانید به عقب ببرید و فشار دهید و در این حالت سفت نگه دارید، سپس به آرامی رها كنید. پای راست و چپ را به ترتیب صاف نگه دارید و پنجه پا را به طرف بیرون بكشید و در این حالت نگه دارید بعد پنجه پا را به طرف خود خم كنید و پا را سفت در این حالت نگه دارید، سپس به آهستگی پا را زمین بگذارید.

 

این حركت را با پای چپ تكرار كنید. زانوها را خم كنید و ران را تا جایی كه می‌توانید بالا بیاورید و سفت نگه دارید، سپس به آهستگی پا را زمین بگذارید .