پارس ناز پورتال

با این عوامل سریع چاق می شوید

مجموعه : رژیم و تغذیه
با این عوامل سریع چاق می شوید

مطالعات نشان داده اند که یک سری عوامل در محیط پیرامون ما هستند که موجب افزایش وزن می گردند و این طور نیست که افزایش وزن فقط به دلیل زمینه ژنتیکی در یک فرد بروز کند. چاقی روند رو به رشدی را در جوامع امروزی یافته است و بدون شک عوامل محیطی نقش مهمی را در افزایش وزن و شیوع افزاینده چاقی ایفا می نمایند.چرا بدون دلیل چاق می شویم؟

اما کدام عوامل از محیط پیرامون موجب افزایش شانس ابتلا به چاقی می گردند؟

مقادیر زیاد از غذاهای پر کالری در رژیم غذایی :

افزایش وزن نتیجه بر هم خوردن تعادل بین انرژی دریافتی با انرژی مصرفی است در واقع اگر انرژی دریافتی بیشتر از انرزژی مصرفی گردد منجر به افزایش وزن می شود. وقتی مقادیر زیادی از غذاهای پر کالری اطراف ما را احاطه کرده باشند، می توانند عاملی باشند برای اینکه تعادل انرژی به سمت اضافه وزن سوق یابد. وقتی انواع خوراکی های پر کالری نظیر شیرینی جات، چیپس، سرخ کردنی ها، فست فود ها ، نوشیدنی های پرکالری و غیره در مغازه های سوپر مارکت، مراکز خرید و فروشگاه ها ، بوفه ها ، سینما و مکان های تفریحی و… به چشم می خورند و تمام اطراف خود را آکنده از این تنقلات پر کالری می بینیم، شانس اینکه آنها را وارد رژیم غذایی روزانه خود نماییم و مستعد اضافه وزن گردیم زیاد می گردد.

عدم کنترل بر حجم وعده غذایی:

برخی افراد عادت دارند در ظروف بزرگ تر غذا بخورند. برخی رستورانها غذا را در حجم زیاد (و در واقع اندازه دو نفر و نه یک نفر) ارائه می دهند. در سال های گذشته حجم برخی خوراکی ها افزایش یافته اند برای مثال حجم نانهای شیرین وکیک ها، چیپس ها و یا قوطی های نوشابه و غیره افزایش یافته اند و برای مثال یک لیوان بزرگ از بستنی آیس پک را فرض کنید که حاوی حجم زیادی از بستنی و شکلات است .

فعالیت بدنی ناکافی:

امروزه ماشین ها و انواع وسایل نقلیه جای تحرک جسمانی مانند پیاده روی و دوچرخه سواری را گرفته اند. علاوه بر این، نسبت به دهه های گذشته کار کردن جلوی کامپیوتر جای تحرک و فعالیت بدنی در محیط کار را گرفته است. مطالعات بسیاری حاکی از آنند که کمبود فعالیت بدنی کافی در افزایش شانس اضافه وزن سهیم است و حتی گاهی بیشتر از میزان غذای مصرفی اهمیت می یابد. در جوامع امروزی الگوی زندگی نشسته در افراد سنین 20 تا 65 سال شیوع زیادی یافته به طوری که در کشوری مانند آمریکا به دو برابر افزایش یافته است و در کشور ما نیز روند رو به رشدی را طی نموده است، اگرچه آمار دقیقی از آن وجود ندارد.

حذف وعده های غذایی:

امروزه حذف وعده های غذایی به ویژه صبحانه رواج زیادی یافته اند و چه بسا افراد چنین تصور کنند که با حذف یک وعده غذایی کالری دریافتی خود را کاهش می دهند . در حالی که حذف وعده غذایی زمینه ساز چاقی است چرا که موجب پرخوری در وعده غذایی بعدی می گردد. وقتی که شما یک وعده غذایی دریافت نمی کنید، مغز شما پیام هایی مبنی بر گرسنگی و فقدان غذایی را دریافت می کند که منجر به دریافت بیش از حد غذا در وعده های غذایی بعدی می گردد و یا به طور کلی در روز مورد نظر خواهد بود.