پارس ناز پورتال

اگر ارامش قطعی می خواهید

اگر ارامش قطعی می خواهید

اگر در زندگی تان با استرس زیادی مواجه هستید بهتر است با آن کنار بیایید. برای این کار راه حل مشخص و ثابتی وجود ندارد که تضمین کند شما روز بدون استرسی خواهید داشت اما راه هایی وجود دارد که به کمک آنها می توانید استرس را مدیریت کنید..

 

تیتر خبرهایی كه این روز ها مرتباً از سخت شدن شرایط اقتصادی منتشر می شود، مشكلات و اقساط خانه و ماشین، هزینه بالای اجاره خانه، ترافیك و همه مشكلاتی كه هر روز با آنها دست پنجه نرم می كنید، استرس زا هستند و در بسیاری از ما سبب افزایش اضطراب و نگرانی می شوند و در نتیجه بالانس مواد شیمیایی عصبی در مغزمان تغییر می كند. استرس بر حافظه و میزان تمركز دخالت می كند و سبب آشفتگی و عدم آرامش می شود كه برای سلامت مغز بسیار مضر است و رویهمرفته آسودگی خاطر را بر هم می زند. در این مقاله چگونگی كنترل اضطراب را به طور مۆثر فرا می گیرید. همین طور راههای فروكش كردن اضطراب و ایجاد آرامش را یاد می گیرید.

 

اما اگر تحت استرس شدیدی هستید بهتر است علاوه بر خواندن این چند سطر با یك روانشناس هم مشورت كنید.

 

سلامت مغز = سلامت بدن

به طور میانگین افراد در روز ، 60000 فكر و عقیده را در ذهنشان تجربه می كنند و حدود 80 درصد از اینها افكار منفی هستند. این تأثیرات منفی الگوها و رفتارها به طور ناخودآگاه است و باعث تحمیل بیماری بر بدن می شود. می توان با اظهار مثبت نگری آن هم به صورت مكرر، واكنش استرس را تغییر داد تا الگوی رفتاری «مثبت نگری» ملكه ذهن شود.

 

به جای استرس به خود القای قدرت و توانایی كنید: من قوی هستم، من سپاسگزارم، من از این طریق كسب موفقیت می كنم. این القائات مثبت را در كل روز تكرار كنید تا استرس را دگرگون و روش رفتاری نا خود آگاه شما تغییر یابد.

 

مواد محرك را كاهش دهید: استرس، نگرانی، بیخوابی و مشغولیت فكری به طور ثانویه با مصرف زیاد قهوه، ایجاد می شوند. محرك سیستم عصبی مركزی بر خلاف نوشیدن زیاد قهوه، سعی در آرامش فكر و راحتی بدن دارد. از هم اكنون شروع كنید. سعی كنید تنها برای یك هفته مواد محرك را كاهش دهید. تا ببینید چگونه با كاهش مواد محرك، اثر استرس بر بدنتان كاهش می یابد.

 

حال سعی كنید قهوه را از برنامه غذایی حذف كنید و یا حتی بهتر، چای گیاهی بنوشید. همین طور نوشابه ها و نوشیدنی های دیگری كه حاوی مواد محركند را كاهش دهید.

 

از نوشتن کمک بگیرید: وقتی دچار استرس هستید و احساس می کنید در شرایط بدی قرار دارید، از نوشتن کمک بگیرید و احساس تان را درباره آنچه اتفاق افتاده روی کاغذ بیان کنید. مطالعات نشان داده است که نوشتن درباره تجربه های سخت و دردناک زندگی به کاهش استرس و اضطراب ناشی از پنهان کردن احساس ناخوشایند کمک می کند. نوشتن به فرد کمک می کند موضوع را درک کرده و آن را جزو تجربه های گذشته به حساب بیاورد. هنگام نوشتن می توانید بدون نگرانی درباره واکنش شنونده صادقانه به اتفاقاتی که در زندگی افتاده فکر کنید. بنابراین بهتر است برای سلامتی تان هم که شده دفتر مخصوصی برای این کار در نظر بگیرید و اتفاقات پراسترس زندگی تان را در آن یادداشت کنید. برای نوشتن محل ساکتی را انتخاب کنید. موقع نوشتن راحت باشید و به دستور زبان و جمله بندی مناسب فکر نکنید. دفتر را در جایی خصوصی قرار دهید و با خودتان صادق باشید.

تخمین زده شده 70 درصد از سموم و ضایعات بدن از طریق دستگاه تنفسی از بدن خارج می شود. پس از هم اكنون تنفس عمیق را شروع كنید! پیشنهاد می شود در بخشی از برنامه هر روزتان 20 تا 30 دقیقه در روز تمرین تنفس عمیق كنید. بدن در پاسخ به این تنفس عمیق آرامش می یابد. تنفس صحیح را یاد بگیرید

 

تنفس عمیق، اضطراب را فرو می نشاند: اگر در شرایط پر استرسی هستید، ممكن است متوجه تنفس كم عمق و تنفس دهانی خود شده باشید. متأسفانه، افراد بالغ زیادی در همه وقت تنفس كم عمق دارند، تا جایی كه در طولانی مدت تنفس شكمی را از یاد می برند و مانند زمان كودكی تنفس می كنند.

 

این تنفس كم عمق دائمی، شرایط استرسی بدنی را تشدید می كند كه این حالت بدن را به احساس استرس وا می دارد.

 

زمانی كه یاد بگیرید همه روز تنفس عمیق كنید ــ یعنی تنفس از راه دیافراگم شكمی ــ استرس عمومی بدن را كاهش خواهید داد و به فواید دیگر ناشی از آن مثل كاهش فشار خون و ضربان قلب دست می یابید.

 

تخمین زده شده 70 درصد از سموم و ضایعات بدن از طریق دستگاه تنفسی از بدن خارج می شود. پس از هم اكنون تنفس عمیق را شروع كنید!

 

پیشنهاد می شود در بخشی از برنامه هر روزتان 20 تا 30 دقیقه در روز تمرین تنفس عمیق كنید. بدن در پاسخ به این تنفس عمیق آرامش می یابد. تنفس صحیح را یاد بگیرید.

 

علاوه بر تلاش برای كاهش استرس كه سبب انضباط فكری ــ روحی می شود تمریناتی مانند تای چی، یوگا، كی گونگ و تمرینات فكری تمركزی همگی به بهبود تنفس صحیح در زندگی روزمره تان كمك می كنند.

 

برای كاهش اضطراب از گیاهان كمك بگیرید: سنبل كوهی، كه گاهی بعنوان «مسكن طبیعی» شناخته می شود برای تنظیم سیستم عصبی استفاده می شود و تنش، كج خلقی، خستگی عصبی و استرس و اضطراب قرن حاضر را كاهش می دهد. البته سنبل كوهی بعنوان یك داروی مسكن، اعتیاد آور نیست و بی خوابی را غیر از سستی صبحگاهی برطرف می كند كه اغلب این سستی و بی حالی مربوط به وابستگی به تجویز داروهای خواب آور است.

 

دانه شیزاندرا هزاران سال است كه در چین بعنوان داروی «احساس حیات بخش زندگی» شناخته می شود، باعث افزایش تحمل بدنی و تمركز فكری می شود، در حالی كه در همان زمان سبب آرامش بخشی و برطرف كننده ناراحتی می شود. این گیاهان را به شكل چای یا كپسول به هیچ وجه قبل از خواب استفاده نكنید. بسیاری از بیماران نتایج عالی از این اكسیر قوی آرامش گرفته اند. فرمول طبیعی همه گیاهان، روح و جان آدمی را آرامش می بخشند.

 

ماده مغذی گبا (GABA) را امتحان كنید: یك مغز سالم نیاز به تنظیم مواد شیمیایی عصبی بین تحریك عصبی و آرامش عصبی دارد. گبا (گاما امینو اسید باتیریك) عمده ترین فرستنده عصبی برای فرو نشاندن سیگنال های عصبی است كه می تواند از رسیدنپیامهای مربوط به اضطراب و تشویش به مغز جلوگیری كند. اگر سطح گبا از میزان مورد نیاز خیلی كمتر باشد سبب افزایش اضطراب، بیخوابی، كج خلقی و افسردگی می شود.

 

پیشنهاد می شود وعده غذایی گبا شامل ماهی، بویژه ماهی ماكرل و سبوس گندم میل كنید یا بصورت روزانه 250 تا 500 میلی گرم قرص همراه با ویتامین B6 بخورید.

 

از سرو كله زدن برای كمك به افراد پر استرس بپرهیزید: اغلب ما در طی روز از خبرها و كارهای بد سرمان را به درد می آوریم. راهش این است كه خود را از انجام كاری برای چنین اشخاصی رهایی بخشیم و به چنین شخصی كه خاطر شما را مكدر می كند فقط در حال حركت دست دهید و سعی كنید كمتر با او روبرو شوید.

 

پیشنهاد می شود به فرد دیگری كمك كنید و ذهنتان را به طور كامل به این فرد و نیازهایش متمركز كنید. برای انجام كارهای خیر داوطلب شوید. این كار برای بهبود تمركزتان و كاهش اضطراب و استرس شگفت انگیز است. و در عین حال اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد.

سرزنده باشید، قوی و شاد زندگی کنید.