پارس ناز پورتال

چگونگی کاهش آلرژی

چگونگی کاهش آلرژی


آلرژی واکنش سیستم ایمنی بدن است و هنگامی ایجاد می شود که سیستم ایمنی ماده ا ی را که معمولاً برای بدن بی ضرر است اشتباهاً به عنوان ماده ای زیان آور شناسایی می کند و بر علیه آن وارد عمل می شود. بدن انسان به طور معمول در مقابل عوامل مضری مانند ویروسها و باکتریها از خود دفاع می کند. اما گاهی اوقات این دفاع در مقابل مواد بی ضرری مانند گرد و غبار، کپکها، یا گرده ی گیاهان صورت می گیرد.

 

سیستم ایمنی بدن در مقابل این مواد واکنش نشان داده و مقدار زیادی پادتن می سازد . پادتن مانند اسلحه ای به آنها حمله ور می شود تا آنها را از بین ببرد. هر پادتن برای ماده ی ویژه ای ساخته می شود و مخصوص همان ماده ای است که موجب آلرژی می شود. به موادی که واکنش آلرژیک ایجاد می کنند، اصطلاحاً آلرژن گفته می شود. در فرایند دفاع، واسطه های التهابی شیمیایی مانند هیستامین، و سایر موادی که از گلبولهای سفید ترشح می شوند، موجب ایجاد علائم نا مطبوعی می شوند.

 

 

قرمزی چشم
وقتی چشم ها در برابر ذرات آلرژی زا قرار می گیرند قرمز می شوند . سلول هایی درون چشم وجود دارد که گیرنده های هیستامین را مسدود می کنند در نهایت باعث التهاب چشم می شوند .

 

چگونگی کاهش آلرژی

 

استفاده از قطره چشم
وقتی که شما دچار آلرژی باشید ممکن است چشمتان قرمز ، متورم شود و خارش پیدا کند . فطره های استریل چشمی ممکن است باعث کاهش علایم حساسیت چشمی شود . این قطره ها التهاب و خارش و اشک چشم را کاهش می دهد . در رابطه با این که چه نوع قطره چشمی برای شما مناسب است با پزشک خود مشورت کنید .

 

چگونگی کاهش آلرژی

 

داروهای ضد گرفتگی دستگاه تنفسی
یکی ار بزرگترین مشکلات برای کسی که آلرژی دارد گرفتگی و احتقان مجاری تنفسی است . بافت ها بینی به دلیل واکنش های حساسیتی دچار نورم و التهاب می شود و به دنبال آن آبریزش بینی فرد پیدا می کند . به گزارش سلامت نیوز داروهای بسیاری تحت عنوان آنتی هیستامین در دسترس هستند که می توانید با تجویز پزشک مصرف کنید . این داروها علایم آلرژی را کاهش می دهد .


افرادی که مبتلا به دیابت ، فشار خون بالا و بیماری تیروئید هستند باید در مصرف داروهای آنتی هیستامین احتیاز کنند و با پزشک مشورت کنند .

 

چگونگی کاهش آلرژی

 

استفاده از کرم و لوسیون مخصوص
برای جلوگیری از واکنش های پوستی آلرژی می توان از کرم ها و لوسیون های مخصوص استفاده کرد . اگر در اثر واکنش های آلرژی زا دچار خشکی پوست ، خارش و.. شده اید می توان با تجویز پزشک از کرم ها و لوسیون های مخصوص استفاده کرد . کرم های حاوی هیدروکورتیزون التهاب را تسکین می دهد .

 

چگونگی کاهش آلرژی

 

اسپری بینی
داروهای ضد احتقان می توانند در قالب اسپری های بینی باشند .بسیاری از اسپری های بینی باعث تسکین علایم آلرژی می شود ،اما بیش از سه روز پیاپی نباید از این اسپری ها استفاده کرد زیرا ممکن است علایم را بدتر کند .

 

چگونگی کاهش آلرژی

 

بالش ضد گرد و غبار
ممکن است در اکثر خانه ها بالش های مخصوص ضد آلرژی وجود داشته باشد، اما برای آن افرادی که دچار واکنش های شدید آلرژیک می شوند، تشک ها و فنرهای مارپیچ تختخواب هایی موجود است که دارای بافت های پارچه ای محکم هستند و مانع ورود ذرات گرد و غبار به داخل آن می شوند.

 

چگونگی کاهش آلرژی

 

آنتی هیستامین ها
قرص های آنتی هیستامین ، قدرت فوق العاده ای دارد و می تواند علایم آلرژی نظیر عطسه ، آبریزش بینی و اشک چشم را به سرعت بهبود بخشد.  این داروها گیرنده های هیستامین را که باعث ایمنی بدن می شوند را مسدود می کنند و در نهایت آلرژن ها شروع به فعالیت می کنند و علایم آلرژی را ایجاد می کنند . آنتی هیستامین ها انواع متفاوتی دارند که می توان با تجویز پزشک مصرف کرد .

 

چگونگی کاهش آلرژی

 

اسپری های استنشاقی
آلرژی علایم آسم را تحت تاثیر قرار می دهد می توانید برای کاهش علایم از اسپری های استنشاقی استفاده کنید . داروهای استنشاقی که در کوتاه مدت اثر گذار هستند را می توان با تجویز پزشک متخصص استفاده کرد .

 

چگونگی کاهش آلرژی

 

تزریق اپی نفرین
آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک جدی است که به طور ناگهانی آغاز می‌شود و می‌تواند منجر به مرگ گردد. آنافیلاکسی معمولا با علایمی همچون جوش همراه با خارش، تورم گلو و فشار خون پایین همراه است. دلایل معمول آنافیلاکسی شامل نیش حشرات، مواد غذایی و داروهاست که برای درمان آن باید با تجویز پزشک از اپی نفرین تزریقی استفاده کرد .