پارس ناز پورتال

بیوگرافی کوچکی از سعید کنگرانی

بیوگرافی کوچکی از سعید کنگرانی

سعید کنگرانی با نام اصلی سعید کنگرانی فراهانی (۱۳۳۳ -) بازیگر، سینما، تلویزیون، ایرانی. سریال دائی‌جان ناپلئون در تلویزیون و دایره مینا در سینما از کارهای شاخص اوست.

نام اصلی : سعید کنگرانی فراهانی

ملیت : ایرانی

تولد : ۱۳۳۳

تهران

زمینه فعالیت : بازیگر

 

زندگی

سعید کنگرانی با نام اصلی سعید کنگرانی فراهانی (۱۳۳۳ -) بازیگر، سینما، تلویزیون، ایرانی. سریال دائی‌جان ناپلئون در تلویزیون و دایره مینا در سینما از کارهای شاخص اوست. در سال ۱۳۶۷ به خارج از کشور مهاجرت کرد. اما در سال‌های اخیر به کشور بازگشت و در سال ۱۳۸۳ اجازه بازی در ازدواج به سبک ایرانی به او داده شد.

سعید کنگرانی از کودکی در صحنهٔ تئاتر فعالیت می‌کرد. بعدها که بزرگتر شد در تئاتر «شهر قصه» به ایفای نقش پرداخت، ولی اولین حضورش در سینما در فیلم رضا موتوری بود. سپس با موج نو سینمای ایران همساز شد و برای کارگردان مطرحی چون داریوش مهرجویی در فیلم دایره مینا بازیگری کرد. فیلم سه سال توقیف بود و پیش از نمایشش در نقش جدی در فیلم سرایدار حضور یافت که وجهه دیگری به او بخشید و شروع خوب و متفاوتی برایش محسوب می‌شد. بعد از آن ناصر تقوایی برای ایفای نقش «سعید» شخصیت کلیدی سریال دائی‌جان ناپلئون او را به بازی گرفت که به چهره‌ای ماندگار مبدل شد. بازیگری در فیلم جنجالی در امتداد شب برایش شهرت مضاعف و درآمد خوبی به‌همراه داشت. او محل سکونت خود را از خیابان پیروزی به کامرانیه انتقال داد و تبدیل به سوپراستار سینمای ایران شد،ولی این موفقیت دیری نپایید.

پس از انقلاب ایران کنگرانی به بازیگری ادامه داد و در پرواز در قفس (۱۳۵۹) و فصل خون (۱۳۶۰) حبیب کاوش بازی کرد. فیلم گرداب (۱۳۶۱) آخرین فیلم او پیش از وقایع بعد بود که علیرغم تهیه‌کنندگی بنیاد مستضعفان توقیف شد.

پس از آن چند کارگردان برای ایفای نقش به او پیشنهاد کار دادند از جمله علی حاتمی برای فیلم مادر که او را برای ایفای نقش فرزند عارف مسلک خانواده (که بعدها امین تارخ آنرا پذیرفت) در نظر گرفته بود ولی کنگرانی در سال ۱۳۶۴ بدون ذکر دلیل ممنوع جهره اعلام شد و از ادامه فعالیتش جلوگیری به‌عمل آمد. علیرغم تلاش فراوان، او نتوانست حکمش را تعدیل کند و در این مدت دائما مورد بازخواست قرار می‌گرفت. نهایتاً در سال ۱۳۶۷ ایران را ترک کرد. یک سال در دبی اقامت گزید و سپس به کالیفرنیا در امریکا رفت و به مدت ۱۶ سال از ایران و بازیگری حرفه‌ای دور ماند. وی پس از بازگشت به ایران در فیلم سینمایی ازدواج به سبک ایرانی ایفای نقش کرد. پس از آن قرار بود در فیلم فرزند صبح نیز بازی کند که موجباتش هرگز فراهم نشد.

 

آثار

سینمایی

    ۱۳۸۳ – ازدواج به سبک ایرانی (حسن فتحی)

    ۱۳۶۱ – گرداب (حسین دوانی)

    ۱۳۵۹ – فصل خون (حبیب کاوش)

    ۱۳۵۷ – پرواز در قفس (حبیب کاوش)

    ۱۳۵۶ – در امتداد شب (پرویز صیاد)

    ۱۳۵۵ – سرایدار (خسرو هریتاش)

    ۱۳۵۳ – دایره مینا (داریوش مهرجویی)

    ۱۳۴۹ – رضا موتوری (مسعود کیمیایی)

 

تلویزیونی

    ۱۳۵۵ – دائی‌جان ناپلئون