پارس ناز پورتال

مشاوره در مورد خال صورت

مشاوره در مورد خال صورت

ایجاد و تعداد خال‌های مختلف در بدن ما انسان‌ها به ژنتیک‌مان برمی‌گردد. برخی از خال‌های سطحی یا گوشتی مادرزادی در بدن وجود دارند و برخی دیگر، در دوران کودکی، بلوغ، جوانی، میانسالی یا بارداری و پس از آن، روی پوست ظاهر می‌شوند…

امکان ایجاد خال‌های جدید تا سنین 40-35 سالگی هم وجود دارد اما اگر فردی بعد از 40-35 سالگی با ایجاد خال جدید در بدنش مواجه شود، باید به آن توجه و برای بررسی‌های بیشتر به متخصص پوست مراجعه کند. با این مقدمه، به بررسی رایج‌ترین سوال‌ها در مورد انواع خال می‌پردازیم.

1 آیا خالی به نام خال مادر وجود دارد؟
نه، برخی افراد گمان می‌کنند که خال در بدن آنها، خال مادر یا زایاست و همین خال در بدن آنها تکثیر می‌شود و به تعداد کم و زیادی، افزایش می‌یابد. به‌طور کلی، ماهیت خال‌ها با یکدیگر متفاوت است و آنها هیچ ربطی به هم ندارند. به همین دلیل هم سوزاندن یک خال باعث تحریک پوست برای ایجاد خال جدید نمی‌شود. با این حال، هیچ ضمانتی هم وجود ندارد که شما یک خال را بردارید و بعدها در قسمت دیگری از بدنتان خال جدیدی ایجاد نشود.

2 بهترین راه حذف خال‌های گوشتی چیست؟
سوزاندن آنها. معمولا خال‌های گوشتی در قسمت‌های خاصی از بدن مانند گردن، زیر بغل، زیر سینه و کشاله ران ایجاد می‌شوند. اگر خال گوشتی در قسمتی از بدن وجود دارد که از نظر ظاهری و زیبایی برایتان خوشایند نیست و می‌خواهید آن را بردارید، باید به یک متخصص پوست مراجعه کنید. روش برداشتن این خال‌ها ساده و بدون‌ دردسر است و آنها را می‌سوزانند. نیازی به جراحی خال‌های گوشتی نیست. اگر خال گوشتی که خال خوش‌خیمی هم هست، دوباره ایجاد شود، باز هم روش سوزاندن برای حذف آن انتخاب می‌شود زیرا این روش، بهترین و ساده‌ترین راه حذف خال برای پزشک و بیمار است. اگر این خال‌های بی‌خطر درست و به‌وسیله پزشک مجرب سوزانده شوند، جای آنها روی پوست نخواهد ماند.

3 آیا می‌توان برای کندن خال‌های گوشتی، آنها را با نخ بست؟
به هیچ وجه. در زمان‌های گذشته که روش‌های نوین برداشتن خال مطرح نشده بود، از روش نخ بستن برای حذف خال‌های گوشتی استفاده می‌شد. این روش، علمی و درست نیست و خونریزی و درد زیادی هم دارد. ضمن اینکه کندن خال با استفاده از نخ و خونریزی‌های متعاقب آن باعث افزایش خطر التهاب و عفونت در محل ضایعه می‌شود. این روزها هیچ پزشکی این روش حذف خال را توصیه نمی‌کند.

4 بهترین روش حذف خال‌های سطحی چیست؟
سوزاندن و لیزر. معمولا برای حذف خال‌های مسطح از 2 روش‌ سوزاندن و لیزر استفاده می‌شود. البته خال‌هایی که عمق و پایه داشته باشند، باید با روش جراحی برداشته شوند سپس محل ضایعه تا زمان ترمیم زخم، بخیه می‌شود. به‌طور کلی، پزشک معالج باید خال‌های بدن را ببیند، آنها را معاینه و بررسی کند تا بتواند مناسب‌ترین راه را برای حذف آنها انتخاب کند.

5 آیا می‌توان با کمک میکرودرم ابریژن، خال‌های مسطح را از بین برد؟
نه، برخی افراد می‌گویند پس از مراجعه به کلینیک‌های زیبایی، به آنها پیشنهاد شده برای برداشتن خال‌های مسطح از روش میکرودرم ابریژن استفاده کنند اما چنین روشی برای از بین بردن نسبی جای لک، جای جوش و تیرگی‌های جای جوش مناسب است و برای حذف خال‌های مسطح مناسب نیست اما در مواردی خود فرد گمان می‌کند دچار خال‌های پوستی شده‌ در حالی که پزشک متوجه می‌شود ضایعات چیزی جز لکه‌های ناشی از جوش‌های قدیمی‌ نیست. در این صورت، میکرودرم می‌تواند این لکه‌ها و ضایعات را تا حد مطلوبی کمرنگ کند اما نمی‌تواند آنها را کاملا از بین ببرد. تشخیص نهایی خال یا لک بودن ضایعه‌ها، بر عهده پزشک معالج خواهد بود.

6 آیا برداشتن خال باعث انتشار سرطان در بدن می‌شود؟
نه. این یک باور غلط قدیمی است که تمام خال‌های گوشتی، عامل و نشانه وجود سرطان در بدن هستند و اگر برداشته شوند، باعث پخش سلول‌های سرطانی در بدن می‌شوند. حتی اگر در مواردی هم پزشک معالج به اشتباه یک خال بدخیم را بسوزاند، آن خال یا سلول‌های سرطانی در اثر این سوزاندن در بدن پخش نمی‌شوند. ممکن است خال سوزانده‌شده، دوباره عود کند و تکرار شود ولی این عود و تکرار در همان محل قبلی خواهد بود و سوزاندن


باعث انتشار آن به سایر نقاط بدن نخواهدشد. درنهایت اینکه، اگر فردی خال‌های متعددی در بدن و سابقه خانوادگی ابتلا به ملانوما (نوعی سرطان پوست) در اقوامش وجود داشته باشد، باید به‌وسیله متخصص پوست از نظر وجود خال‌های مشکوک (خالی با قطر بیش از 6 میلی‌متر یا دارای حاشیه‌های مدرس و رنگ‌های مختلف) بررسی شود تا در صورت وجود خطر، آزمایش‌ها و معاینه‌های دوره‌ای انجام دهد و جلوی ابتلا به سرطان در او گرفته یا حداقل سرطان احتمالی در او در مراحل اولیه تشخیص داده و درمان شود.