پارس ناز پورتال

خاصیت های باور نکردنی سبوس جو دوسر

خاصیت های باور نکردنی سبوس جو دوسر

آشنایی با خواص سبوس جو دوسر
سبوس جو دوسر خواص زیادی دارد که باورتان نمی‌شود. این ماده‌ی غذایی به لاغری کمک می‌کند، ضد دیابت است، کلسترول را پایین می‌آورد و غیره.

در این مطلب شما را با گلچینی از خواص این ماده‌ی غذایی مفید آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

سبوس جو دوسر همیار لاغری
به عقیده‌ی متخصصان تغذیه مصرف منظم سبوس جو دوسر به لاغری کمک می‌کند. اگر می‌پرسید چرا باید بگوییم که این ماده‌ی غذایی جلوی اشتها را می‌گیرد و باعث سیری طولانی مدتی می‌شود. سبوس جو دوسر سرشار از فیبرهای محلول در آب و فیبر پکتین است و می‌دانید که فیبرها به لاغری کمک زیادی می‌کنند. اگر در طول صرف غذا از این ماده‌ی غذایی میل کنید و آب کافی بنوشید فیبرهای موجود در آن داخل معده حجیم شده و به سرعت احساس سیری ایجاد می‌کنند.

از این‌ها گذشته سبوس جو دوسر اجازه‌ی انباشته شدن کالری‌ها در روده را نمی‌دهد. سبوس خاصیت چسبندگی بالایی دارد و برای همین به مواد مغذی و کالری‌های اطراف خود می‌چسبد. در نتیجه اجازه نمی‌دهد که کالری‌ها وارد خون بشوند و آن‌ها را از طریق مدفوع از بدن خارج می‌کند.

سبوس جو دوسر میزان کلسترول خون را پایین می‌آورد
اگر به طور مرتب و کافی از فیبرهای موجود در سبوس جو دوسر بهره‌مند شوید میزان کلسترول خونتان به میزان 15 درصد کاهش می‌یابد. نتایج پژوهشی که در سال 2002 در استرالیا انجام شد نشان می‌دهد که میزان بالای فیبرهای محلول در آب باعث دفع کلسترول از طریق مدفوع شده و میزان تولید آن از طریق کبد را کاهش می‌دهد.

متخصصان توصیه می‌کنند این افراد هر روز قبل از هر وعده‌ی غذایی 3 قاشق غذاخوری سبوس جو دوسر را در یک لیوان آب ریخته و میل کنند. باید توجه داشته باشید که سبوس جو دوسر نمی‌تواند جایگزینی برای دارو باشد اما از افزایش کلسترول جلوگیری کرده و به درمان آن کمک می‌کند.

سبوس جو دوسر از ابتلا به سرطان کلون پیشگیری می‌کند
همه ساله 36000 مورد جدید ابتلا به سرطان کلون شناسایی می‌شود. اگر سبوس جو دوسر به طور مرتب مصرف شود نقش مهمی در جهت پیشگیری از این بیماری ایفا می‌کند. افراد حساس فیبرهای موجود در این ماده غذایی راحت‌تر از فیبرهای موجود در سبوس گندم تحمل می‌کنند.

برای توضیح مکانیسم پیشگیرانه‌ی این ماده‌ی غذایی باید بگوییم زمانی که فیبرهای سبوس جو دوسر پُر از آب می‌شود یک لایه‌ی محافظتی بین ضایعات و توکسین های سرطان‌زای حاصل از مواد غذایی صنعتی (فلزات سنگین، آفت کش‌ها، رنگ‌های خوراکی، افزودنی‌ها، چربی‌های مضر) و جداره‌ی کلون تشکیل می‌دهد. در نتیجه از رشد سلول‌های سرطان‌زا جلوگیری می‌کند.

توصیه می‌کنیم هر روز عصر 3 تا 4 قاشق غذا خوری سبوس جو دوسر را با یک لیوان آب میل کنید.

سبوس جو دوسر، یبوست را از بین می‌برد
از هر سه زن یک زن از یبوست رنج می‌برد و نصف این افراد دچار یبوست مزمن هستند. سبوس جو دوسر یک روش ساده برای مقابله با این مشکل محسوب می‌شود. اگر دنبال دلیلش می‌گردید باید بگوییم که این ماده‌ی غذایی می‌تواند تا 30 برابر حجم خود، آب جذب کند و باعث حجیم شدن مدفوع در روده ها شود. به همین دلیل روده ها مدفوع را راحت‌تر دفع می‌کنند.

توصیه می‌کنیم روزانه و قبل از غذا 3 قاشق غذاخوری سبوس جو دوسر را با یک لیوان آب میل کنید. اگر چه ممکن است مشکل به سرعت رفع نشود اما مصرف منظم آن به مرور یبوست را از بین می‌برد.

سبوس جو دوسر باعث شفافیت پوست می‌شود
سبوس جو دوسر منبع فوق‌العاده‌ی املاح معدنی و ویتامین‌هایی مانند ویتامین B، E، زینک (روی)، منگنز و غیره است که محافظ خاصیت ارتجاعی پوست می‌باشند. این ماده‌ی غذایی به ویژه بهترین منبع ویتامین B2 محسوب می‌شود که تأثیر زیادی روی محافظت از پوست، مو و ناخن‌ها دارد. توصیه می‌کنیم برای داشتن پوستی شفاف و زیبا هر روز صبح‌ها و برای صبحانه 2 قاشق غذاخوری سبوس جو دو سر را یک لیوان مایعات میل کنید.

سبوس جو دوسر از ابتلا به دیابت پیشگیری می‌کند
با وجود این که برای پیشگیری از دیابت هیچ چیز مانند کاهش مصرف قند و ورزش موثر نیست اما با این حال سبوس جو دو سر سرعت جذب قندها را کاهش می‌دهد. نتایج یک پژوهش کانادایی که در سال 2002 انجام شد نشان می‌دهد بتاگلوکان که یک فیبر محلول در آب است و به میزان زیادی در این ماده‌ی غذایی وجود دارد سرعت جذب قندها را کاهش می‌دهد و قند خون و نیاز به انسولین را پایین می‌آورد. افرادی که مستعد ابتلا به دیابت هستند می‌توانند روزانه قبل از دو وعده‌ی اصلی 2 قاشق غذاخوری سبوس جو دو سر را با یک لیوان آب میل کنند. توجه داشته باشید که سبوس جو دوسر نمی‌تواند جایگزین دارو شود اما می‌تواند از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرده و در درمان آن موثر باشد.

سبوس جو دو سر را با بلغور جو دو سر اشتباه نگیرید
بلغور از دانه‌ی جو دو سر درست می‌شود و سرشار از کالری و گلوسیدها بوده و فیبر کمی دارد. سبوس از پوشش فیبردار جو دوسر حاصل می‌شود که سرشار از بتا گلوکان است و این فیبر اصلی‌ترین و مهم‌ترین فیبر موجود در آن است.

تمام خواصی که در این مطلب ذکر شد متعلق به سبوس جو دوسر می‌باشد نه بلغور جو دو سر. علاوه بر این سبوس جو دو سر سرشار از پروتئین است. می‌توانید از این ماده‌ی غذایی در تهیه‌ی کیک، بیسکویت، مافین، خمیر پیتزا و غیره استفاده کنید.