پارس ناز پورتال

چگونگی کنار امدن با مشکلات مالی

چگونگی کنار امدن با مشکلات مالی

رویاروی با بحرانهای اقتصادی مانند بی‌پولی، تورم، ورشکستگی و… در زندگی زناشویی، آنان را دچار اضطراب میکند. در سطحی وسیع، این اضطراب میتواند مشکلزا باشد…….

مشکلات مالی در خانواده
گاهی ممکن است فرد سرمایه و پس‌انداز کافی داشته باشد اما وقتی حس خطر سراغش بیاید دچار ترس، اضطراب و نگرانی شود. از این نگرانی با عنوان «اضطراب پول» نام میبرند که ریشه‌هایش به دوران کودکی و تجربیات پیشین فرد بازمیگردد.

تاثیرات روانی مشکلات اقتصادی از واقعیت اقتصادی موجود بیشتر و مخرب تر است. زمانی که زن و شوهر با بحران اقتصادی روبه رو می شوند باید برای رهایی از اضطراب با یکدیگر صحبت کنند، از ترس و نگرانی هایشان حرف بزنند و پشتیبانی و حامی هم باشند.

هنگامی که مشکلات مالی و اقتصادی گریبانگیر زندگی مشترک می شود، برای عبور از این مشکل چند راهکار وجود دارد:
کاهش هزینه ها: منظور از کاهش هزینه این نیست که افراد دچار خساست شوند بلکه این است که زن و شوهر با تصمیمگیری مشارکتی، هزینه های اضافی خود را کاهش دهند. خانم ها در کاهش هزینه نقش بسیار موثری دارند. برای اجرایی شدن این راهبرد باید با توافق زوجین، هزینه ها اولویت بندی و سپس کاهش هزینه ها عملی شود.

افزایش درآمد: منظور از افزایش درآمد یعنی این که زن و مرد هرکدام به نوعی در فکر ایجاد درآمد باشند یا شغل جدیدی را وارد سیستم زندگیشان کنند. برای افزایش درآمد، نخستین و مهمترین مسئله، ایجاد ارتباط است. ما زمانی می توانیم شغل و کار جدید داشته باشیم که با دوستان و آشنایان در ارتباط باشیم. زوجی که خودشان را منزوی و گوشه گیر می کنند، نمی توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند و کمتر با پیشنهادهای کاری مواجه می شوند.

 

مشورت اقتصادی: یکی از موارد رایج در برخی از خانواده ها این است که مردان در امور شغلی و کاری خود با همسرانشان مشورت نمی کنند، در صورتی که در حوزه اقتصاد خانواده همه اعضا باید نظر دهند. البته نباید فراموش کرد که رای خانواده بدون مشورت گرفتن از کسانی که دارای شم و هوش اقتصادی هستند، مناسب نیست و اگر با نظر خود حرکت کنیم احتمال زمین خوردنمان قطعی است.

بهتر است از یک مشاور اقتصادی کمک بگیریم. تصور بیشتر افراد بدین گونه است که وقتی جامعه دچار بحران و مشکلات اقتصادی می شود، زندگی زناشویی افراد از هم پاشیده می شود؛ در صورتی که این گونه نیست. همیشه در شرایطی مانند بحران های طبیعی و غیرطبیعی مانند مشکلات اقتصادی، تورم، ورشکستگی و … انسجام خانوادگی افزایش می یابد.

البته نباید این امر را نادیده گرفت که مشکلات اقتصادی در زندگی مشترک به نوعی دستگاه تقویت کننده مشکلات پنهان ارتباط عاطفی بین زن و شوهر است. در واقع مشکلات و بحران های اقتصادی در خانه باعث می شود که موضوعات قبلی که زن و شوهر از آن رنجیده خاطرند، بزرگ تر شود.

زمانی که خانواده با مشکل اقتصادی روبرو می شود تا جایی که ممکن است پدر و مادر نباید اجازه دهند که فرزندانشان بخصوص فرزندانی که در رده سنی پیش دبستانی و دبستانی هستند از این موضوع باخبر شوند؛ چرا که کودکان در این مقطع سنی دچار ترس، نگرانی و تفکرات عجیب و غریب می شوند

چه کسی رئیس است؟

زوج هایی در زمینه مدیریت مالی موفق اند که دو شرط زیر را باهم داشته باشند:
1 – شم اقتصادی و گرفتن مشاوره های مالی و اقتصادی
2 – رابطه عاطفی قدرتمند

یکی از سوالات رایج بین زن و شوهر این است که چه کسی در خانواده باید اقتصاد خانه را مدیریت کند؟ بهترین پاسخ این است که اولویت مدیریت با کسی است که تفکر، شم و هوش اقتصادی قوی داشته باشد. بارها دیده شده که برخی از زنان خانه دار نسبت به همسرشان از شم اقتصادی بالاتری برخوردارند اما پذیرفتن این مسئله از سوی شوهرانشان آسان نیست.

در هر صورت برای یک مدیریت موفق، شم و هوش اقتصادی بسیار مهم است اما این مسئله نباید باعث شود فردی که دارای این شرایط است متکبرانه، مستبدانه وشخصا تصمیم گیری کند. در امور مالی، زن و شوهر باید با یکدیگر مشورت داشته باشند.

فرزندان مطلع نشوند: زمانی که خانواده با مشکل اقتصادی روبرو می شود تا جایی که ممکن است پدر و مادر نباید اجازه دهند که فرزندانشان بخصوص فرزندانی که در رده سنی پیش دبستانی و دبستانی هستند از این موضوع باخبر شوند؛ چرا که کودکان در این مقطع سنی دچار ترس، نگرانی و تفکرات عجیب و غریب می شوند و دائم به این فکر می کنند که بی پول شده اند و پدر و مادر خود را پشت میله های زندان می بینند و با این تخیلات ناخوشایند زندگی می کنند.