پارس ناز پورتال

بلوغ اجتماعی و ازدواج

بلوغ اجتماعی و ازدواج

اگر قرار است همین روزها از تجرد خداحافظی کنید و به جرگه ی مرغ و خروس ها بپیوندید، لازم است اول کلاهتان را پیش خودتان قاضی کنید و به این سوال پاسخ دهید: حالا که قصد تشکیل خانواده دارم آیا به بلوغ رسیده ام؟ اگر فکر میکنید سوال درستی نپرسیده ام اشتباه می کنید. این دقیقا همان سوالی است که شما باید اول به آن پاسخ دهید و بعد به فکر پروسه ی خواستگاری بیفتید..

بلوغ اجتماعی
اینکه شما نیازهایی دارید که تنها با تشکیل خانواده برطرف خواهد شد کاملا درست است. اما قرار نیست هدفتان از ازدواج،  فقط داشتن یک شریک زندگی و بلافاصله، رفتن زیر یک سقف مشترک باشد. بلکه شما باید برای ساختن بهترین زندگی مشترک، بهترین همراه را انتخاب کنید. پس لطفا دست نگه دارید و اول از خودتان سوال کنید آیا آمادگی برای ازدواج دارم و از لحاظ اجتماعی به بلوغ کامل رسیده ام؟

به این می گویند بلوغ اجتماعی
زمانی که از بلوغ اجتماعی صحبت می کنیم منظورمان جایگاه فرد در جامعه است. اینکه یک فرد بتواند در اجتماع به طور صحیح و به صورت فعال حضور یابد. در ارتباطاتش با دیگر افراد موفق باشد و به عنوان عضوی از یک جامعه مسئولیت و وظایف خود را برعهده بگیرد و مطابق با قانون رفتارکند.

زمانی که در کنار بلوغ جنسی که یکی از ارکان اصلی ازدواج است از بلوغ اجتماعی صحبت می کنیم فرد موردنظر را دارای قوهی تشخیص میبینیم که قادر خواهد بود برای زندگیش برنامه ریزیهای بلندمدت و کوتاه مدت داشته باشد. بلوغ اجتماعی به معنی برخورداری از قابلیت ها و توانایی ایجاد ارتباطات سالم و سودمند با دیگران؛ احترام و سازگاری با افراد در عرصه های مختلف اجتماعی است که به وسیله ی حضور در اجتماعات مختلف از قبیل مدرسه، دانشگاه، محل کار و خانواده بدست می آید.

افراد فاقد بلوغ اجتماعی نمیتوانند حق خود را بگیرند!
ممکن است در مراودات روزانه به افرادی برخورده باشید که نمیتوانند به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنند، هنوز از سرگرمی های مخصوص کودکان بهره میبرند، در محافل گوشه ای می نشینند و تا مورد سوال قرار نگیرند سخنی نمی گویند. کسانی که توانایی گرفتن حق خود را ندارند و در مواردی که به آنها ظلم می شود فورا کوتاه می آیند. اینها نمونه ی افرادی هستند که فاقد بلوغ اجتماعی اند!

اندک اندک آستینها را بالا بزنید!
نباید از بلوغ اجتماعی که جایگاه افراد را مشخص می کند غفلت کرد. اگر بخواهیم از ضروریات این بلوغ بگوییم باید به ویژگی های مثبت افرادی اشاره کنیم که دارای این شاخصه هستند. مهمترین ویژگی جوان هایی که به بلوغ اجتماعی رسیده اند مقابله و صبر در برابر مشکلات و سختی های زندگی است. این افراد قادر خواهند بود راهبردهای مهمی در تصمیم گیری های خود داشته باشند. اگر شما نقش خود را در زندگی یافته اید و برای سعادت و خوشبختی خود برنامه ریزی میکنید و اگر در تصمیم گیری های زندگی قوت دارید و با تعقل و مشورت گام برمی دارید، می توانید در برخورداری از 50 درصد از بلوغ اجتماعیتان مطمئن باشید و اندک اندک آستین هایتان را بالا بزنید.