پارس ناز پورتال

ویژگی یک بنر خوب

ویژگی یک بنر خوب

اگر کاربر همیشگی اینترنت هم نیستید و هر از گاهی به دنیای بی‌انتهای مجازی سری می‌زنید باز هم احتمال زیادی دارد که با صفحات تبلیغاتی مستطیلی رنگارنگی بر خورد کنید که در اندازه ها و طرح‌های مختلف جلوی چشمان‌تان می رقصند و می خواهند به آنها توجه کنید.

نام این کادرهای رنگین «بنر» است. بنرها از رایج‌ترین انواع تبلیغات اینترنتی هستند و شاید مهم‌ترین نمود خلاقیت‌های تصویری و گرافیکی آگهی‌های اینترنتی باشند که توجه کاربران و شرکت‌های تجاری را به خود جلب می‌کند.

بنرهای تبلیغاتی با بیلبوردهای خیابانی قابل مقایسه‌اند.این آگهی‌ها باید نظر بیننده را به مدتی کوتاه جذب کنند. بنرخواه در بالای صفحه باشد، یا در وسط و کناره های آن، باید با چند کلمه یا تصویر مختصر پیام خود را انتقال دهد. این آگهی ها بخصوص در معرفی نام و مارک‌های تجاری بسیار موفق عمل می کنند، زیرا نام ها یا تصاویر کوتاه به‌خوبی در ذهن جای می گیرند.

● وظیفه یک بنر موفق

بسیاری از متخصصان دنیای تجارت الکترونیک بر این باورند که محتوای تبلیغات باید فقط متن ساده یا لینک به سایت مورد نظر باشد. اکثر مردم به این نوع تبلیغات توجه خواهند کرد زیرا هنگامی که فردی در اینترنت سیر می‌کند به دنبال مجموعه ای از اطلاعات خاص است و به فکر مشاهده انیمیشن های جذاب یا آرم های هنری نیست . در واقع ارائه اطلاعات صحیح به جستجوگران در زمان و مکان مناسب را وظیفه یک بنر موفق می‌دانند.



اما «پدرام انصاری» مدیر سایت گرافیکی طراحی بنرهای تبلیغاتی «پدی بنر»، مهم ترین خصوصیت یک بنر استاندارد تبلیغاتی موفق را طراحی جذاب برای تاثیرگذاری روی کاربر دانست و گفت:به خصوص بنرهای متحرک ( فلش ) که با قدرت تحرک دادن به اجزای بنر از قبیل عکس‌ها و متن ها و …نمایش زیبایی ازیک تبلیغ رافراهم میکنندواستفاده به موقع از اجزا در کنارهم به جذابیت بنر می افزاید.»

وی همچنین درباره دیگر ویژگی های یک تبلیغ موثر اینترنتی گفت: «خصوصیت بعدی استفاده از حداقل زمان برای معرفی بنر یا نمایش اطلاعات بنر است . هرچه زمان طول نمایش بنر کوتاهتر باشد کاربر زودتر به اطلاعات دسترسی پیدا می کند . توجه به حجم بنر نیز بسیار حائز اهمیت است . هرچه مقدار حجم بنر کمتر باشد در صفحات وب زودتر بارگذاری می شوند».

«پیمان سیف دواتی» مدیر مسئول آژانس تبلیغات اینترنتی «ایران بنر» نیز در کل راز موفقیت یک تبلغ اینترنتی را انتخاب محل مناسب برای تبلیغات ، طراحی و نوع اطلاع‌رسانی و موارد فنی بنر از قبیل حجم ذکر کرد و گفت:«با توجه به استاندارد نبودن سیستم‌های عامل نصب شده بر روی رایانه‌های کاربران اینترنتی استفاده از فرمت‌های فلش که از جذابیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود توصیه نمی‌گردد و امکان باز نشدن انها در مواردی مانند نداشتن برنامه فلش پلیر و یا کندی سرعت اینترنت که به تازگی با آن مواجه شده ایم وجود دارد».

 

● تبلیغات هدفگیری شده

شاید اصطلاح «تبلیغات هدفگیری شده» را شنیده باشید. این اصطلاح در واقع اشاره به شناخت مخاطب دارد که در این باره شامل کاربرانی با علائق مشترک شغلی، تخصصی، هنری، ورزشی و امثال آن هستند. در تبلیغات از طریق بنر این گروه‌ها را می توان با دسته بندی سایت‌های نمایش‌دهنده آگهی از یکدیگر تفکیک کرد، به‌طوری که هر آگهی برای گروه خاصی از مخاطبان پخش شود. ناگفته پیداست که به این ترتیب هزینه ها کاهش و بازدهی تبلیغات به میزان درخور توجهی افزایش می‌یابد و میزان اثرگذاری تبلیغات بالا می رود.



در باره میزان اثر گذاری انواع طرح‌های مورد استفاده در بنرها از پیمان سیف پرسیدیم. وی با اشاره به نظر سنجی سال گذشته گروه ایران بنر از صاحبان وب‌سایت‌های تبلیغاتی گفت: «نتیجه به‌دست آمده نشان داد که بیشتر بنرهای تبلیغاتی با فرمت فلش و بصورت تولید انیمیشن مورد توجه کاربران بوده و بیشتر روی آنها کلیک می شود. همچنین طرح هایی با سایز های بزرگ و به‌صورت عمودی و با فرمت فلش و تحرک مناسب و آرام‌بخش و نه به‌صورت چشمک‌زن و سریع و همچنین استفاده از طیف رنگ‌های روشن و داغ بسیار مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد.» در این مورد پدرام انصاری ابتدا به انتخاب متفاوت طراحی بنر برای گروه‌های مختلف اجتماعی اشاره کرد و افزود:«به‌عنوان مثال طراحی بنری برای جوانان با بنری که مخاطبش پزشکان هستند، متفاوت است».


در دنیای مجازی اگر کاربر با صحنه هایی روبه‌رو شود که به راحتی در دنیای واقعی دیده نمی شود بسیار تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد .حال اگر این رویدادها به‌گونه‌ای خلاق با قدرت گرافیکی بالا طراحی شوند و از رنگ‌ها به‌صورت مجموعه‌ای حرفه‌ای در کنار هم استفاده شود خیلی راحت کاربر را به سمت خود خواهد کشید. همچنین ترکیب متحرک بودن اجزای بنر با مجموعه‌ای ازگروه رنگ‌های حرفه ای مناسب تر است . بنرهای متحرک ( فلش ) قدرت جذابیت بالایی دارند . تحرک اجزای بنر برای کاربر زیبا و چشم نواز است . تبلیغات در فضای سایبر با ترکیب بندی، رنگ، نور، حرکت، حروف و خطوط زیبا اثر محسوسی بر کاربران می‌گذارد. این تصاویر رنگارنگ ممکن است مدت‌ها در ذهن بیننده بماند و به اهداف آگهی دهنده کمک کند. کافی است به ذهنیت خود رجوع کنیم تا به‌خاطر آوریم چند بار خواسته‌ایم بر این نگارینه های مجازی کلیک کنیم و ببینیم از ما چه می‌خواهند.