وضع حمل یک زن بدون اطلاع از باردار بودن + عکس وضع حمل یک زن بدون اطلاع از باردار بودن + عکس چند روز در ترکیه مسلمان زندگی کنید.. عکس چند روز در ترکیه مسلمان زندگی کنید.. عکس خانم گزارشگر با لباس عروس گزارش تهیه می کند (عکس) خانم گزارشگر با لباس عروس گزارش تهیه می کند (عکس) عکس های باورنکردنی اما واقعی مار دو سر عکس های باورنکردنی اما واقعی مار دو سر رهایی از حس بد درماندگی رهایی از حس بد درماندگی اتفاق جالب آهنگ عروسی خانم را از کما خارج کرد +عکس اتفاق جالب آهنگ عروسی خانم را از کما خارج کرد +عکس ایده جالب این زن برای اعتراض فرهنگی + عکس ایده جالب این زن برای اعتراض فرهنگی + عکس سوژه شدن شکلات دزدی یک دختر مدل هلندی سوژه شدن شکلات دزدی یک دختر مدل هلندی پیرزنی از نسل پاکوتاه (عکس) پیرزنی از نسل پاکوتاه (عکس) به چه روشی می توانیم از شخصیت دیگران آگاه شویم؟ +عکس به چه روشی می توانیم از شخصیت دیگران آگاه شویم؟ +عکس مرد 117 ساله لبنانی باز هم صاحب فرزند شد مرد 117 ساله لبنانی باز هم صاحب فرزند شد پسری که یک گاو را با مادرش اشتباه گرفته + تصویر پسری که یک گاو را با مادرش اشتباه گرفته + تصویر کودکی برای فرار از مرگ به تعویض کردن خون تن می دهد + عکس کودکی برای فرار از مرگ به تعویض کردن خون تن می دهد + عکس اختراع جالب و بسیار خنده دار از نوع ژاپنی (عکس) اختراع جالب و بسیار خنده دار از نوع ژاپنی (عکس) جالب ترین دختر دنیا فوق بشر است + عکس جالب ترین دختر دنیا فوق بشر است + عکس تغییر چهره ناگهانی مرد 30 ساله به پیرمرد هشتاد ساله + عکس تغییر چهره ناگهانی مرد 30 ساله به پیرمرد هشتاد ساله + عکس نوزادی که بعد از سه روز از زیر آوار زنده بیرون آمد + عکس نوزادی که بعد از سه روز از زیر آوار زنده بیرون آمد + عکس آموزش ساخت گل شیپوری روبانی آموزش ساخت گل شیپوری روبانی زن زیبایی که تا 28 سالگی یک پسر زشت بوده زن زیبایی که تا 28 سالگی یک پسر زشت بوده این مرد چینی با بدن بسیار عجیب (عکس) این مرد چینی با بدن بسیار عجیب (عکس)

باکتری های موجود در شیر مادر کدامند؟

روده انسان حاوی تعداد زیادی باکتری زنده است که فلور میکروبی روده را تشکیل می دهند. این باکتری ها شامل انواع مفید و مضر می باشند. باکتری های مفید در عملکرد روده نقش دارند. شیر مادر یکی از فاکتورهای تعیین کننده فلور باکتریایی در نوزاد تازه متولد شده می باشد و دستگاه گوارش نوزادان از طریق تغذیه با شیر مادر برای اولین بار با  باکتری های مفید موجود در شیر تماس پیدا می کند. با این وجود تا به حال ترکیب و نقش بیولوژیکی این باکتری ها در شیرخواران شناخته نشده است.
گروهی از دانشمندان اسپانیایی در پژوهشی که نتایج آن در مجله American Journal of Clinical Nutrition منتشر شده است با استفاده از تکنیکی برپایه تعیین توالی DNA مجموعه باکتری های موجود در شیر مادر را که میکروبیوم نامیده می شوند، شناسایی نمودند. محققان در این بررسی کلستروم یا آغوز(اولین ترشح غدد پستانی پس از تولد نوزاد) و نیز شیر تولید شده از یک تا شش ماه پس از تولد را بررسی کردند.  در برخی از نمونه های کلستروم بیش از 700 گونه میکروارگانیسم یافت شد که بیشتر از میزانی بود که کارشناسان انتظار داشتند. نمونه های متاخرتر(شیر تولید شده در ماه یک و شش پس از تولد) حاوی باکتری هایی بود که به طور شاخص در دهان یافت می شوند. به گفته محققان هنوز نمی توان به درستی تعیین نمود که آیا این باکتری ها در دهان کودک جایگزین می شوند یا باکتری های دهان شیرخوار وارد شیر مادر شده و ترکیب آن را تغییر می دهند.
بر اساس نتایج این مطالعه در شیر مادران مبتلا به اضافه وزن یا شیر مادرانی که بیشتر از مقادیر توصیه شده در دوران بارداری افزایش وزن دارند تنوع گونه ها کمتر است. همچنین مشخص شد که نوع زایمان نیز بر روی میکروبیوم شیر مادر موثرمی باشد. در شیر مادران با سزارین برنامه ریزی شده نسبت به شیر مادران با زایمان طبیعی میکروارگانیسم های کمتری یافت می شود. اما با این وجود، زمانی که سزارین از قبل برنامه ریزی نشده باشد ترکیب شیر بسیار مشابه مادران با زایمان طبیعی است. این نتایج نشان دهنده تاثیر وضعیت هورمونی مادر در زمان زایمان است. فقدان سیگنال های استرس فیزیولوژیک و سیگنال های هورمونی مخصوص زایمان، ترکیب و تنوع میکروبی شیر مادر را تحت تاثیر قرار می دهد.
نکته عملی: افزایش وزن به میزان توصیه شده در دوران بارداری و در صورت امکان زایمان طبیعی با اثر بر روی ترکیب و تنوع باکتریایی شیر مادر در ارتقای سلامت شیرخواران نقش بسزایی دارد. همچنین در صورتیکه اثبات شود باکتری های موجود در شیر مادر در تکامل سیستم ایمنی موثر هستند، افزودن آنها به شیرخشک شیرخواران سبب کاهش خطر آلرژی، آسم و بیماری های خودایمنی می گردد.