پارس ناز پورتال

چگونه کدورت ها را کنار بگذاریم؟

چگونه کدورت ها را کنار بگذاریم؟

بعضی از بحث ها و جدال ها غیرقابل حل هستند و بیش تر آن ها منجر به نزاع، کینه توزی خانوادگی، قطع دوستی ها برای سال های متمادی و طولانی، طلاق و حتی قتل و آدم کشی میشوند ، در حالیکه مردم فراموش میکنند که می توان به مباحث بزرگ و کوچک بدون این که به خون ریزی و یا شکست دوستی های عمیق منجر شود خاتمه داد.

 

چگونه ؟ با یک معذرت خواهی !

متأسفانه، گفتن معذرت میخواهم ، آسان نیست ، همان گونه که یادگیریِ فراموش کردن مسائل، برای فرد مشکل است.

برای ما بعضی مواقع، موقعیت هایی پیش می آید که مجبور به عذرخواهی میشویم و ما آن را باور نداریم و نیز مواقعی وجود دارد که با این که میدانیم اشتباه از خودمان بوده اما پوزش نمیطلبیم.

چه چیزی باعث توقف ما برای عذرخواهی میشود؟

» از دست دادن نفوذ و اعتبارمان ؛ برهنه شدن روح و فکرمان ؛ قبول اشتباه مان ؛ اعتراف و تصدیق پَستی خود در اوج برتری و بزرگی و …

پس با داشتن قلبی سخاوتمند و شخصیتی قوی می توانیم در شرایط لازم، پوزش خود را ابراز نماییم.

افرادی که در هنگام بروز اشتباه، از کرده خود پشیمان و متأسف میگردند و به دلیل مناعت طبع و اعتمادبه نفس و جرأت زیاد، معتقدند اشتباه کرده اند افرادی هستند که در میان فامیل و اقوام، دوستان و اجتماع، از ارتباط سالمی برخوردارند.

حقیقت این است که ریشه این رفتار، به دوران کودکی افراد باز میگردد ؛ روان شناسان کودک هیچ گاه از گفتن این مطلب مهم که به کودکان تان عفو و بخشش و گفتن معذرت میخواهم را آموزش دهید ، خسته نمیشوند.

افراد باید از کودکی، عذرخواهی پدر و مادر خود را ببینند و هم چنین پشیمانی و تأسف آنان از اشتباه شان را بشنوند ؛ دیدن و شنیدن عذرخواهی پدر و مادر، پایه و اساس فرم ارتباط های کودکان در آینده می باشد.

نوع کلمه ها می تواند شراکت را بسازد و یا جنگ بیافریند ؛ ما از کلمه ها برای بیان احساسات خود استفاده می کنیم و اگر نتوانیم احساس خود را در قالب کلمه ها بیان کنیم، هیجان های خود را به صورت پرخاشگری بروز میدهیم.

ما میتوانیم احساسات خود را در قالب کلمه ها بیان کنیم و بگوییم متأسفم ، به این دلیل که احساس تأسف میکنیم و میتوانیم بگوییم تو را بخشیدم ، به دلیل این که بخشنده هستیم.

باور بیان تأسف می تواند دنیای زیبای خالی از تکبر را برای ما به ارمغان بیاورد.

زمانی که میگوییم ببخشید ، به این دلیل است که ما احساس دیگران را درک می نماییم و عذرخواهی ما باید با احساس پشیمانی همراه باشد.