پارس ناز پورتال

دستورالعمل حل اختلافات زناشویی

دستورالعمل حل اختلافات زناشویی

تا به حال به این مساله توجه داشته اید که هیچ رابطه ای به اندازه رابطه زناشویی، مستعد اختلاف نیست؟ زیرا در زندگی زناشویی، زن و مرد دایما با یکدیگر در تعامل و ارتباط بوده و بنابراین فرصت برای اختلاف بسیار است.

مسایلی مانند رابطه با اقوام، پول، فرزندان، مسافرت و… منشا اکثر اختلافات زوجین است پس احتمال اینکه همسران با وجود این همه مشکل و اختلاف نظر، شادمانه زندگی کنند، خیلی کم است.

ولی در صورتی که راه و رسم برخورد با مشکلات و اختلافات را بیاموزند و به دنبال راهکارهای موثر برای بهبود رابطه زناشویی باشند، روز به روز بر خوشبختی آنان افزوده می شود.

ازدواج کردن مقوله ای متفاوت از زندگی مشارکتی است چرا که انتظارات و توقعاتی که در زندگی مشترک میان زوجین وجود دارد، کاملا متفاوت از زندگی مشارکتی است.

زندگی مشارکتی مانند زمانی است که در دوران دانشجویی با همسالان و همکلاسان خود هم خانه میشوید ؛ در این سبک زندگی افراد در کنار هم هستند و با هم زندگی میکنند و اهداف ، روند و برنامه زندگی متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند و در ضمن هیچ اصراری برای ایجاد یک هماهنگی کامل بین اعضای یک خانه یا خوابگاه وجود ندارد.

اما در زندگی مشترک برای اینکه زوجین در کنار یکدیگر احساس آرامش کنند لازم است که به دنبال یک زبان مشترک و هماهنگی با یکدیگر باشند و در ضمن روش رویارویی  با مشکلات و اختلافات را بیاموزند.

 

گام اول : احترام متقابل

ریشه مشکل، نگرش یکی از طرفین یا هر دو نفر آنهاست نه خود مشکل. در روابطی که احترام متقابل حاکم است، طرفین سعی می کنند دیدگاه یکدیگر را درک کنند و به دیدگاه یکدیگر احترام بگذارند.

 

گام دوم : مشخص کردن مشکل واقعی

اکثر زن و شوهرها نمی توانند مشکل واقعی را مشخص کنند. معمولا اینکه چه کسی کارهای خانه را انجام دهد، چطور پول خرج کنند و.. اصل مساله نیست. البته اختلاف نظرها را باید رفع کرد ولی زوجین باید مشکل واقعی را بشناسند. وقتی مشکل واقعی شناخته شد، اختلاف نظرهای ظاهری رفع می گردد.

 

گام سوم : زمینه های توافق

هنگام اختلاف، ساده ترین راه این است که دنبال تغییر دادن همسرمان باشیم ولی راه موثرتر این است که از خودمان بپرسیم چه کار میتوانم بکنم تا رابطه ما عوض شود؟

با متمرکز شدن روی اینکه خودتان می خواهید چه کار کنید و ملزم نکردن همسرتان به تغییر، جوی ایجاد میکنید که امکان توافق در آن وجود دارد.

اگر چه راه حل نهایی در در گرو تغییر رفتار هر دو نفر است ولی تمایل به تغییر کردن و تصمیم گرفتن برای تغییر کردن، امری کاملا شخصی است.

اگر بجای بگو مگو، با یکدیگر همکاری کنید، زمینه ای فراهم خواهد شد که ببینید جهت حل اختلافاتتان چه کار باید بکنید.

 

گام چهارم : مشارکت متقابل در تصمیم گیری ها

وقتی زن و شوهر فهمیدند مشکل واقعی چیست، یکی از آنها راه حل پیشنهاد میدهد و دیگری یا راه را میپذیرد یا آن را اصلاح میکند و یا راه حل دیگری را ارائه میدهد.

ایجاد جو بده و بستان از همه روشهای دیگر موثر تر است و بسیار مهم است که طرفین حق دخالت داشته باشند زیرا اگر یکی از طرفین از این حق طبیعی محروم شود، زندگی زناشویی مستعد پذیرش اختلافات بسیاری میگردد.

هنگامیکه هر یک از طرفین در حل اختلاف مشارکت داشته باشند، به راه حل هایی میرسند که هر دو ، آن راه حلها را قبول دارند و راه حل ها در راستای اهداف مشترکشان هستند ؛ پس قدرت و مسئولیت را عادلانه تقسیم کنید تا مقاومت جای خود را به همکاری بدهد.