پارس ناز پورتال

عکس,گالری عکس,سایت عکس,عکس های خنده دار,عکس های دیدنی,عکس های روز,عکس جدید,عکس عاشقانه مدل مو,مدل مو مردانه,مدل مو زنانه,مدل آرایش,زیبایی صورت,مدل آرایش عروس,مدل مو کوتاه,مدل موی بافتنی,مدل شینیون مدل لباس,مدل مانتو,مدل لباس مجلسی,لباس نامزدی,کت و دامن,مدل دامن کوتاه,مدل تیشرت,مدل لباس زنانه و مردانه,لباس جدید پیش بینی وضعیت آب و هوا,هواشناسی,وضعیت آب و هوا,پیش بینی وضع هوا,وضعیت آب و هوای شهرهای کشور,سازمان هواشناسی کشور فال روز,طالع بینی,فال حافظ,انواع فال,فال قهوه,فال تاس,فال عشق,فال ازدواج,فال قران,فال بوسه,فال چای,فال عطسه

مطالب داغ

عروسی دسته جمعی در جنوب شرقی چین +عکس عروسی دسته جمعی در جنوب شرقی چین +عکس سرباز پولداری که ماشین زیر پایش بی ام دبلیو است + تصاویر سرباز پولداری که ماشین زیر پایش بی ام دبلیو است + تصاویر قدمت 5000 ساله قدیمی ترین لباس جهان +عکس قدمت 5000 ساله قدیمی ترین لباس جهان +عکس ماجرای این زن روسی که 2 بار مرده بود و زنده شد (عکس) ماجرای این زن روسی که 2 بار مرده بود و زنده شد (عکس) این خانم 100 ساله ژاپنی رکورد دنیا را شکست +عکس این خانم 100 ساله ژاپنی رکورد دنیا را شکست +عکس سرگذشت تاریخی‌ترین فرود یک هواپیما در ایران +عکس سرگذشت تاریخی‌ترین فرود یک هواپیما در ایران +عکس چه رنگی برای روبان ایدز مناسب است چه رنگی برای روبان ایدز مناسب است این زن رکورد دار به دنیا آوردن نوزادان تپل است + عکس این زن رکورد دار به دنیا آوردن نوزادان تپل است + عکس این خانم عجیب ظرف مدت 8 ماه دوبار زایمان کرد (عکس) این خانم عجیب ظرف مدت 8 ماه دوبار زایمان کرد (عکس) شمع های خوردنی (عکس) شمع های خوردنی (عکس) خاص ترین کتاب فروشی‌ های جهان +عکس خاص ترین کتاب فروشی‌ های جهان +عکس مشکلات لنگ درازترین دختر جهان (عکس) مشکلات لنگ درازترین دختر جهان (عکس) زنی که به خانه ها میرفت و ماساژ میداد میلیونر شد + عکس زنی که به خانه ها میرفت و ماساژ میداد میلیونر شد + عکس تکنیک های جالب زنانه برای تور کردن یک مرد میلیاردر تکنیک های جالب زنانه برای تور کردن یک مرد میلیاردر اتاق جالب بازی های پلی استیشن کشف شد + عکس اتاق جالب بازی های پلی استیشن کشف شد + عکس حاملگی عجیب یک کودک سه ساله در پرو + عکس حاملگی عجیب یک کودک سه ساله در پرو + عکس ماجرای مرد میمون نما در جنگل های برزیل ماجرای مرد میمون نما در جنگل های برزیل مرد ژاپنی که غذای عربی خورد و دگرگون شد مرد ژاپنی که غذای عربی خورد و دگرگون شد با سرحال و شادترین انسان جهان آشنا شوید با سرحال و شادترین انسان جهان آشنا شوید تولد نوزاد بسیار عجیب با مغز خارج از جمجمه تولد نوزاد بسیار عجیب با مغز خارج از جمجمه

باید ها و نباید های طراحی پوستر فیلم

باید ها و نباید های طراحی پوستر فیلم


فیلم های بزرگ فرصت های تجاری بزرگی نیز هستند. فیلم هایی مانند آواتار و سری فیلم های The Dark Knight نمونه های خارجی و سری اخراجی ها و جدایی نادر از سیمین نمونه های داخلی اینگونه فیلم ها هستند. امروزه درآمد بیلیون دلاری در سینما چیز عجیبی نیست. در ایران هم اکثر فیلم های فیلمسازان بزرگ مانند مهرجویی ، کیمیایی ، کیارستمی و . . . بالای چند صد میلیون تومان فروش می کنند. اما تا به حال از خودمان پرسیده ایم که این فیلم ها چگونه انقدر فروش می کنند؟ مخاطب وقتی هنوز فیلم را ندیده چگونه به دیدن فیلم ترغیب می شود؟ جواب این سوالات تنها در یک کلمه خلاصه می شود: تبلیغات. اگر برای فیلمی تبلیغات نشده باشد ، شاید شما هیچ وقت آن را نبینید! حالا چه این فیلم را اسکورسیزی ساخته باشد چه بقال سر کوچه‌تان!! یکی از موثرترین راه‌های بازاریابی فیلم ها پوستر است. شما در این پست یاد می گیرید که چگونه جلب توجه کنید ، علاقه‌ ایجاد کنید و فرد را به سینما بکشانید.

۱) جلب توجه
۱٫۱) چشم عابران را بدزدید
ساده ترین فرمولی که هر طراحی خوب است بداند ، آیداست. آ از attention به معنی جلب توجه می آید ، ی از interest به معنی علاقه‌مندی و جالب بودن ، د از desire به معنی تمایل و خواست و ا از action به معنی عملکرد و واکنش می آید. این فرمول تا به حال اساس فعالیت های هزاران کمپین تبلیغاتی قرار گرفته است. مهمترین مرحله‌ی این فرمول ، مرحله‌ی اول یعنی همان جلب توجه عابرین و تشویق آنها برای نگاه کردن است. برای جلب توجه عابرین لزومی به استفاده از تصاویر تحریک کننده و پر زرق و برق نیست. اگرچه اینکار یکی از بهترین راه های جلب توجه است و هیچ جای تعجبی ندارد که چرا هالیوود به چنین فیلم هایی روی آورده است! طراحان می توانند با استفاده از تصاویر بازیگران فیلم یا نمایش بخشی از فضای فیلم(کمدی بودن ، عاشقانه بودن ، اکشن ، ترسناک و . . .) درون پوستر ، تا حدودی طرح فیلم را برای بینندگان قابل درک کنند.

پوسترهای فیلم Hangover ، نمونه هایی از پوسترهای کلاسیک این چنینی هستند. هیچ کدام آنها ، زیبایی منحصر به فردی ندارند و هیچ کدامشان طراحی نمادینی هم ندارند. اما استعداد بسیاری در جلب توجه مردم دارند. استفاده از پس زمینه های متحرک و پر زرق و برق ، تصاویر سر و گردن بازیگران فیلم و نور ، از راه هایی هستند که رهگذر را برای چندین دقیقه به پوستر خیره نگه می دارند.

۱٫۲) نمادگرایی ، نشان دهید به جای اینکه بگویید
تاثیرگذارترین پوسترهای فیلم‌ها ، نمادین هستند و تم(درونمایه‌ی اخلاقی و نمایشی فیلم) را نشان می دهند بدون اینکه به گفتن متوسل شوند. آنها از تصویرسازی استفاده می کنند. حالا این تصویرسازی می توانند کلوزآپ بازیگر وحشت زده‌ی فیلم باشد یا پوتین رزمنده‌ی فیلم(منظورم استفاده از تصویر یک شیء از فیلم است که تا حدودی تم فیلم را نشان می دهد ، است) یا یک گرافیک ساده(مثلا پوسترهای مینیمال – این پست را ببینید). این روش می تواند تاثیرگذاری ، جلب توجه و علاقه مندی را به یکباره ایجاد کند.

Jennifer’s body یک نمونه‌ی کلاسیک از پوسترهای نمادین است. پوستری که تقلید عجیبی (!) از پوستر TrueBlood دارد. در این پوستر از جاذبه‌ی جنسی ، فضا و کنتراست زیاد برای جلب توجه عابر استفاده شده است. این پوستر بینشی درباره‌ی محتوای فیلم هم به شما می دهد. این چنین امکان فروش گسترده‌ی فیلم به بینندگان و طرفداران ژانر ترسناک را ایجاد می کند. تمامی اینها با تصویرسازی انجام شده است.

۲) ایجاد علاقه
۲٫۱) انگیزه ای برای دیدن فیلم ایجاد کنید
ممکن است زمانی با فیلمی برخورد کنید که استفاده از نمادگرایی و تصاویر انتزاعی ، به خوبی با فیلم همخوانی نداشته باشد. مثلا فیلم شما یک درام جدی یا هیجان انگیز است که نمی توانید با نمادگرایی آن را توضیح دهید. در این حالت استفاده از تصویری که ایده ای درباره‌ی داستان فیلم به بیننده بدهد ، بهترین فکری است که می تواند به ذهنتان برسد. بسیاری از بهترین پوسترهای مدرن فیلم ، از تصاویری استفاده می کنند که بیننده را در وسط یکی از صحنه های فیلم قرار می دهند که کشش و انگیزه زیادی برای دیدن فیلم در بیننده ایجاد می کند. تصاویری که در آن یکی از شخصیت های اصلی فیلم ، در حال حل کردن یک مشکل بزرگ است. شخص به پوستر نگاه می کند و احساس می کند نیاز دارد فیلم را ببیند تا بفهمد چه اتفاقی افتاده است.

پوستر بالایی فیلم تلقین از این شیوه استفاده کرده است. بیننده با دیدن تصویر بالا چیز زیادی از فیلم دستگیرش نمی شود. فقط می فهمد که فیلم جنبه ای فراواقعی یا شاید هم روانی داشته باشد. شاید درباره‌ی گرم شدن کره زمین یا هرجور حادثه‌ی طبیعی دیگر است. در واقع گرافیست از روی عمد بیننده را گیج و کنجکاو نگه می دارد. چون تنها راه خلاصی از این کنجکاوی حضور در برابر گیشه‌ی سینماست. این نوع از طراحی بهترین شیوه برای



طراحی پوستر فیلم های تخیلی و روانی است. ارائه‌ی چنین بینشی سخت است اما با تمرین به راحتی می توانید به آن دست پیدا کنید. می توانید پوستر فیلم هایی که دوست دارید را طراحی کنید. بعضی از هنرجوها تنها زمانی انگیزه‌ی کارکردن پیدا می کنند که پای پول در میان باشد! اول تمرین کنید ، بعد سفارش بگیرید ، کار خوب ارائه دهید و در آخر انتظار پول داشته باشید. در ضمن چنین تمرینات مجموعه ای از نمونه کارهای زیبا و خلاقانه نیز برای شما ایجاد می کند. در نظر داشته باشید که همچنان استفاده از نمادها و رنگ های ساده ای که از دل فیلم بیرون آمده اند ، می تواند یک راه معجزه گر باشد.

۲٫۲) بین طرفداران و دیگران فرق نگذارید
تصور کنید عباس کیارستمی فیلم جدید ارائه کند. تنها اسم کیارستمی کافیست تا طرفدارانش برای دیدن فیلم جدید او سر و دست بشکنند! اما برای من مخاطب عادی چه؟ منی که اصلا کیارستمی را نمی شناسم یا منی که از سبک کارهای کیارستمی خوشم نمی آید ، چطور باید ترغیب به دیدن فیلم شوم؟ اینجاست که ما گرافیست ها باید هم هوای طرفداران و هم هوای غیر طرفداران را داشته باشیم. شما همیشه باید این هم در نظر بگیرید که شاید کسی جیمز کامرون را نشناسد ، پس سعی کنید در پوستر فیلمش چیزی را قرار دهید که دیگران را هم به سینما بکشید. اینجاست که



اگر توانستید آنها(غیر طرفداران) را به سینما بکشانید ، شما موفق بوده اید. اما چگونه این کار را انجام دهیم؟
به پوستر بالایی Inglourious Basterds نگاه کنید. این فیلم توسط یکی از مشاهیر دنیا و هنر هفتم ساخته شده اما این پوستر تبلیغاتی به سختی حرفی از این کارگردان بزرگ می زند. علت آن این است که طرفداران تارانتینو ممکن است کاملا آگاه باشند که این فیلم ، ساخته‌ی اوست. از جنبه‌ی دیگر ، طرفداران جدیدتر زیاد به سابقه‌ی این کارگردان علاقه مند نیستند. در نتیجه پس چه دلیلی دارد که این پوستر در مورد تارانتینو توضیح بدهد؟! طرفداران قدیمی که می دانند این ساخته‌ی تارانتینوست ، پس فیلم را می بینند. پس اینجا باید روی طرفدران جدیدتر و تماشاچی هایی که تا به حال اسم تارانتینو را هم نشنیده اند تمرکز کرد. به طور کلی مردم عادی با بازیگران ارتباط


بیشتری برقرار می کنند تا تهیه کننده ها و کارگردان ها. بنابراین ترسیم تصویر یکی از بازیگران اصلی فیلم یا بزرگ نوشتن نام آنها ، تاثیر تبلیغاتی بیشتری دارد. البته توجه داشته باشید که قرار دادن تصویر بازیگران در پوستر فیلم تنها یکی از راه های متعدد ایجاد جاذبه است. اما این روش تقریبا استراتژی تبلیغاتی تمامی پوسترهای فیلم های ایرانی قرار گرفته است. این مسئله تا جایی پیش رفته ، که در وبسایت عفراوی ، مقاله ای درباره‌ی این پوسترها نوشته شده بود و نویسنده از آنها با عنوان پوسترهای کله ای یاد کرده بود! چون از نظر نویسنده ، پوستر فیلمهای ایرانی فقط عکس کله‌ی بازیگران بود.

۲٫۳) سبک – نگاهی که با فیلم سازگار باشد
چه برای یک فیلم هنری بازاریابی کنید چه یک فیلم پر سر و صدا(blockbuster) ، سبک مهم است. برخی از پوسترهای فیلم خاطره انگیز با شهامت از سبک های هنری خارق العاده استفاده کرده اند. چیزی که این پوسترها را از رقبای هنر برای هنرشان(مفهوم کنایی دارد. منظور پوسترهایی که فقط هنرمندان می فهمند و مردم عادی از آنها سر در نمی آورند) و بی تاثیرشان جدا می کند سازگاری سبک پوستر با خود فیلم و مواد تبلیغاتی آن است.

پوستر Watchmen بالا ، نمونه ای کلاسیک است که در استفاده از این تکنیک موفق بوده. طراح با استفاده از رنگ زرد در کنار رنگ های سرد زمینه و ایجاد سبک کتاب های کمیک ، توجه طرفداران کتاب را به خود جلب می کند. همچنین این پوستر دقیق است زیرا از همین نوع تصویرسازی(منظور به تصویر در آوردن مفاهیم فیلم است نه مثلا تصویرسازی کتاب) در فیلم هم استفاده شده است. این سازگاری به طوری است که از این پوستر حتی برای جلد روی DVD و سایر مواد تبلیغاتی هم می توان استفاده کرد.

۳) نکات مهم
۳٫۱) میل پایدار برای سایر فرمت های تبلیغاتی
در نهایت پس از انتشار و اکران فیلم ، شما دچار یک شکست بزرگ خواهید شد. مشکل تغییر اندازه‌ی پوستر برای کاور DVD فیلم. بسیاری از فیلم های تولید شده ، از طراحی های متفاوتی برای کاور DVD نسبت به پوسترهای تبلیغاتیشان استفاده می کنند. با این حال در میان فیلم های پر سر و صدای پر بودجه ، هنوز از پوستر بعنوان کاور DVD نیز استفاده می شود.

یعنی نقاط جذاب پوسترتان ، عنوانتان و تصویرسازی شما نیاز دارد که همانطوری روی یک DVD کوچک دیده شود که بر روی پوسترهای غول آسا دیده می شود.
پوستر The Jurassic Park این نکته را رعایت کرده و در قطع بزرگ و کوچک به خوبی دیده می شود. پوستر شما قرار است برای مدت طولانی استفاده شود بنابراین نیاز دارد که قابل تغییر اندازه ، شفاف باشد. همچنین حتی روی کاور هم ، توانایی اجرای فرآیند جلب توجه و ایجاد علاقه را داشته باشد.

۳٫۲) قابل فهم بودن ، اگر فیلم یک سری است این را نشان بدهید
این فیلم های سری بودند که همیشه در صدر باکس آفیس ها خودنمایی می کردند. برای این حرف هم یک دلیل خوب دارم. برخی از فیلم های بسیار پرفروش از همین سری ها هستند. مانند سری هری پاتر. از فیلم هایی که هم در عرصه‌ی تجاری و هم در روی سن جشنواره‌ها خوب ظاهر شدند تا فیلم های صرفا تجاری ، فقط تعداد اندکی از آنها می توانند یک فروش خوب مانند فیلم های سری را ضمانت کنند.



به همین دلیل است که پوستر فیلم های سری تمایل دارند که به اولین شماره از سری ، بسیار مرتبط باشند. عموما با یک عنوان بزرگ در بالای بوم و تصویرسازی ای که سریعا قابل فهم باشد در سراسر پوستر.
بهترین نمونه‌ی آن ، پوسترهای سری Godfather می باشد. هر سه از یک سبک طراحی و از بحران و موفقیت تجاری فیلم های قبلی برای بازاریابی و جلب توجه بینندگان استفاده کرده اند.



تبلیغات

سفر،مسافرت،تور کیش

Xبستن تبلیغ
تبلیغات
Xبستن تبلیغ