پارس ناز پورتال

علت عصبی بودن صورت حامد بهداد

مجموعه : اخبار سینما
علت عصبی بودن صورت حامد بهداد

حامد بهداد بازیگر سینمای ایران با حضور در برنامه سینمایی هفت درخصوص علت ارائه چهره ای عصبی از خود در نقش هایش گفت: «من انعکاس جامعه خودم هستم اگر جامعه خشم دارد وعصبانی است من هم از آن تاثیر گرفته ام. در دهه ای که من جوانی ام را گذرانده ام همه عصبانی و خشمگین بودند، امیدوارم در دوره جدید این ارتباطات بهبود یابد و این عصبانیت ها از بین برود نه مثل امروز که ارتباط مردم با سینما قطع شده و با یک سینمای ورشکسته مواجهیم».

برنامه سینمایی هفت  25 مرداد ماه مهمان حامد بهداد بازیگر سینمای ایران بود. همچنین گفتگو با وحید موسائیان کارگردان فیلم سینمایی"فرزند چهارم"، گفتگو با ابراهیم شیبانی و حسن کلامی کارگردان و تهیه کننده فیلم سینمایی"هیچ کجا، هیچ کس" نیز از دیگر بخش های برنامه شب گذشته بودند. میزگرد برنامه نیز به بحث سینما و چشم انداز اختصاص داشت که مهدی کرم پور و پرویز شیخ طادی کارشناسان این بخش بودند.

بعد از پخش آمار فروش فیلم ها و رویدادهای سینمایی هفته نظرسنجی برنامه پخش شد که به طرح این سوال اختصاص داشت که بازی حامد بهداد را در کدامیک از فیلم های زیر بیشتر می پسندید که در پایان برنامه از میان فیلم های "جرم"،" سعادت آباد"،" روز سوم"، "هفت دقیقه تا پاییز" و" نارنجی پوش" بازی وی در "روز سوم" بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

در بخشی از برنامه شب گذشته "هفت" 25 مردادماه، حامد بهداد که میهمان برنامه بود در ارتباط با موضوعات مختلفی از جمله حضورش در آثار سینمایی مختلف و همچنین اختلافاتی که این روزها با یکی از منتقدان پیدا کرده است و دلائل عصبی و پرخاشگر بودنش به اعتقاد عده ای صحبت کرد.

بهداد در ابتدای صحبت هایش با اشاره به اینکه 40 ساله شده است، گفت: امیدوارم چهل سالگی مبعث درون من باشد و خدا به من بصیرت دهد تا پیامبر درونم باشم.

وی در ارتباط با همکاری با کارگردانان مطرح سینمای ایران گفت: در دوران دانشجویی وقتی فیلم هایی این اساتید را می دیدم خیلی دوست داشتم که با آنها همکاری کنم تا قوه های وجودم تبدیل به بالفعل شود. زمانی که در کنارشان قرار گرفتم احساس لذت بسیاری کردم مخصوصا حضور در کنار مسعود کیمیایی و داریوش مهرجویی.

بهداد در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به روی کار آمدن دولت یازدهم گفت: عرض تبریک دارم خدمت رئیس جمهور جدید آقای روحانی و به وزرایشان نیز شادباش می گویم. آقای روحانی، اگر مردم و سینماگران توقعی از شما دارند بی جا نیست. متاسفانه فضای پر از سوء تفاهمی در سینمای ایران ایجاد شده که به عنوان نمونه می توان از اختلافات خانه سینما و وزارت ارشادیاد کرد. امیدوارم این سوء تفاهم ها برطرف شود.

وی در ادامه متذکر شد: بخشی از این مشکلات اقتصادی است، اگر خون تازه ای در رگ سینماگران تزریق شود مشکلات حل خواهند شد. باید هر جناح و تفکری اجازه فعالیت داشته باشند. این طبیعی است که هر جناحی از هر سمت و سویی باید به گفتگو بنشیند، البته فکر می کنم این هنرمندان هستند که گفتگو در جامعه را رواج می دهند من نیز میزان زیادی از توفیقم را از بابت گفتگو و تحلیل و آنالیز به دست آورده ام.

بهداد در ارتباط با اینکه به منتقدان پرخاش می کند و تحمل آنها را ندارد، عنوان کرد: نه این مسئله اصلا درست نیست و من در مورد آن توضیح خواهم داد. هیچکس از نقد مصون نیست حتی خود منتقد. حتی منتقدی که نقد می کند باید هر روز در خودش به یک پردازش بپردازد. اگر توهین و قضاوت کار بدی است شامل حال منتقد هم می شود.

وی در ارتباط با موضع گیری هایی که نسبت به صحبت های هوشنگ گلمکانی، فریبرز عرب نیا و دو منتقد برنامه هفت داشته است و آنها را به لوده تعبیر کرده، توضیح داد: شما فرض بگیرید دو نفر منتقد در یک برنامه فرهنگی قرار است یک فیلم را تحلیل کنند حتی اگر آن منتقدین فیلمی را دوست ندارند باید نظرشان را به درستی بیان کنند. آیا در شان کسی مثل مهرجویی است که در مورد او این طور صحبت شود؟ بنابراین وقتی منتقد نظرش را نمی گوید و حاشیه می رود می شود لودگی. در مورد آقای گلمکانی نیز من بعدا به یک بازنگری رسیدم و الان با وی آشنا شده و سلام و احوال پرسی داریم.

بهداد در ارتباط با اینکه شخصی عصبی است، گفت: من انعکاس جامعه خودم هستم اگر جامعه خشم دارد وعصبانی است من هم از آن تاثیر گرفته ام. در دهه ای که من جوانی ام را گذرانده ام همه عصبانی و خشمگین بودند، امیدوارم در دوره جدید این ارتباطات بهبود یابد و این عصبانیت ها از بین برود نه مثل امروز که ارتباط مردم با سینما قطع شده و با یک سینمای ورشکسته مواجهیم.

وی در ارتباط با خودش گفت: حامد بهداد شگفت آور است، عالی است. من خودم را خیلی دوست دارم البته از این بابت که در جهان حضور دارم. از این بابت که این نعمت به من داده شده که در جهان هستی باشم، خرسندم و هر روز تلاش می کنم تا به هنرمند شدن نزدیک تر شوم.

بهداد در ارتباط با یادداشتی که از وی در کافه سینما منتشر شده و صحبت های منتقدان در مورد مهرجویی در برنامه هفت که واکنش وی را به همراه داشته است، گفت: متاسفانه برخی منتقدان جنجال را به اصالت رسانه ترجیح می دهند. امیر قادری نباید این کار را می کرد و قبلا در برنامه از من تعریف می کرد چون برای من بد می شود. برای من جای سعادت بیشتری داشت که او از من بد می گفت. در مورد مسئله لودگی نیز چرا منتقدان دیگر این حرف را به خودشان نگرفتند و چرا بلافاصله در سایت کافه سینما به حرف من اعتراض می شود.

وی یادآور شد: مطلبی که من نوشته بودم قرار بوده در روزنامه روزگار چاپ شود اما نمی دانم چطور چرکنویس یادداشت من سر از کافه سینما درآورده و به عنوان گفتگوی خصوصی من با این سایت منتشر شده است. من به علی معلم اعتراض کردم اما آنها حاضر نشدند مطلب را از سایتشان دربیاورند و به خواسته انسانی من توجه نکردند. من از گفته هایم پشیمان نیستم فقط کلمه ای را دوست نداشتم که چاپ شود.

بهداد درادامه درباره همکاری اش با منوچهر هادی در فیلم "فرزند" گفت: منوچهر هادی را بسیار باهوش می بینم. او فردی است که با سینما خیلی مخلص برخورد می کند و درباره دوربین و سینما و روانشناسی شخصیت ها بسیار می داند. بسیار لذت بردم که در فیلم" فرزند" او حضور داشتم.

بازیگر "سعادت آباد" درباره حضورش در فیلم "فرزند چهارم" گفت: اول اینکه رفتن به آفریقا فقط یک بار برای آدم پیش می آید. مسئله دیگر نیز بحرانی بود که در سومالی وجود داشت و می توانست به دانش من کمک کند بنابراین از نقشی که در این فیلم بازی کردم راضی ام. همچنین از آزیتا موگوئی بسیار سپاسگزارم که مثل یک مادر و با خانمی تمام و صداقت در امانت این کار را به سرمنزل رساند.

وی درباره جوایزی که دریافت کرده است و حضور در سینمای بین المللی، گفت: من قبل از جایزه به خاطر چیز دیگری مغرورم، هر انسانی موظف است به خاطر وجود خودش مغرور باشد. من متشکرم که این فیض به من عطا شده که بتوانم کار هنری بکنم. در مورد حضور در فیلم های خارجی هم ابتدا باید نظر منتقدان کشورم را جلب کنم بعد به فکر سینمای خارجی باشم.. البته از بابت شوخی این را گفتم. ولی حضور در سینمای بین المللی هم بالاخره اتفاق می افتد.

وی درباره حضورش در "سعادت آباد" و "نارنجی پوش" گفت: سعادت آباد را به خاطر تحلیل جدیدی که از آدم های جامعه داشتم و فرد دروغگویی را در کاراکتر خودم پیدا کرده بودم بسیار دوست دارم چون این شخص هیچ چیزی برایش اصالت نداشت و به کسی رحم نمی کرد. احساس خوشی دارم از نقشی که بازی کرده ام. "سعادت آباد" فیلم خوب من است. همچنین درباره شایعه بد بازی کردنم در فیلم "نارنجی پوش" هم باید بگویم حتی اگر این فرض محال حقیقت داشته باشد این یک امر طبیعی است و در بازی همه بازیگران دنیا گاهی اوقات بی انگیزگی به وجود می آید. من مهرجویی را قربانی سانسور می دانم اما فکر نمی کنم که بدترین فیلم من "نارنجی پوش" باشد.

بهداد درباره حضور همزمان در چند فیلم سینمایی گفت: زمان دانشجویی و موقعی که ایده آلیست تر بودم فکر می کردم این کار غلط است اما با وضعیت اقتصادی که پیش رو داریم این امر اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. باید به این جامعه پول تزریق شود و باید مواظب هنرمندان بود چون اوضاع خوبی ندارند.

وی در پایان عنوان کرد: همین طور که احوال سینما مریض است اوضاع اقتصادی اش هم ضعیف است. اگر نظام به ما اعتماد بیشتری کند ما هم می توانیم راحت تر به گفتگو پرداخته و اعتمادها را جلب کنیم؛ البته نمی شود همه چیز را از دید منفی دید. اتفاقات مثبتی هم بعد از انقلاب رخ داده و شاهد بارقه های رشد فرهنگی هم بوده ایم. اگر ارشاد به فیلمنامه نویس ها اعتماد کند ما به رنگ آمیزی بهتری می رسیم و بازیگران هم رشد می کنند و دیگر جزو قربانی ها نیستند.

بررسی مشکلات دست اندرکاران جلوه های ویژه میدانی

آیتم پلان صنوف بخش بعدی برنامه شب گذشته بود که به جلوه های ویژه میدانی اختصاص داشت و مشکلات و معضلات این صنف از زبان محسن روزبهانی، عباس شوقی، رضا رستگار و اصغر پورهاجریان بیان شد.

وحید موسائیان مهمان بعدی برنامه بود که درباره فیلم"فرزند چهارم" که به تازگی اکران شده است صحبت کرد.

وی ابتدا در ارتباط با فیلمبرداری در کشور سومالی گفت: سوژه فیلم در کشور متعارفی رخ نمی داد بنابراین ما مجبور بودیم بسیاری از مشکلاتمان را خودمان حل کنیم. دلیل انتخاب این سوژه به دو سال قبل و قحطی که در کشور سومالی آمده بود و در آن روزانه 100 کودک جان خود را از دست می دادند باز می گردد. در جشنواره کودک و نوجوان از طرف بنیاد فارابی هدایایی به صورت نمادین در اختیار سفارتخانه ها قرار می گرفت که وقتی دوستان فارابی با سفارت سومالی در ایران رفتند این سوژه به ذهنشان رسید و تولید این فیلم به من پیشنهاد شد.

موسائیان ادامه داد: همه این انگیزه ها جمع شد تا ما به جایی برویم که در واقع ناکجا آباد بود. جدا از مسائل انسانی مطرح شده در فیلم پیشنهاد می کنم مردم این فیلم را ببینند که چطور برخی هموطنانشان در شاخ آفریقا و در موقعیتهای خطرناک  کارهای بشردوستانه می کنند.

وی درباره ترکیب بازیگران فیلم گفت: مهتاب کرامتی چون سابقه کار در یونیسف را داشت طبیعتا انتخاب اول ما بود. همچنین یکی از آرزوهایم این بود که با مهدی هاشمی که یکی از بازیگران بزرگ ایران است کار کنم. حامد بهداد هم واقعا بازیگر خلاق و غیر قابل پیش بینی است و بسیار جلوتر از شما حرکت می کند. فضای فیلم هم بسیار کمک کرد که بهداد به بهترین شکل بازی کند. همچننی از حضور حسین محب اهری هم در این کار بسیار سپاسگزارم.

تصویر شرافتمندانه ایرانی ها در خارج از کشور

وی درباره سفارشی بودن فیلم گفت: چون موضوع فیلم شعارزده نیست و مسئله ای انسانی را دنبال می کند مهم نیست که سفارشی باشد. کارنامه من و کارنامه سفارش دهنده فیلم در آینده بهتر مورد قضاوت قرار می گیرد. این فیلم توانسته تصویری شرافتمندانه از ایرانی های خارج از کشور نشان دهد. همچنین تفاهم نامه ای بین بنیاد فارابی و یونیسف برای پخش بین المللی فیلم امضا شده است.

حسن کلامی و ابراهیم شیبانی تهیه کننده و کارگردان فیلم تازه اکران شده "هیچ کجا، هیچ کس" مهمان بعدی برنامه شب گذشته بودند. کلامی در ابتدای صحبتهایش با اشاره به تولید دو تله فیلم با شیبانی درباره ساخت این اثر سینمایی گفت: بعد از یکسال و نیم که روی فیلمنامه کار کردیم بالاخره تولید"هیچ کجا، هیچکس" شروع شد. خوشبختانه سرمایه گذار بی دغدغه ای هم داشتیم که تا انتها با ما همراه بود.

وی افزود: روایت فیلم روایت خاص تری نسبت به فیلم های دیگر است اما تماشاگر ما به ساده پسندی در سینمای ایران عادت کرده است در صورتی که مخاطبان در دی وی دی ها و فیلم هیا خارجی این نوع ساختارها ی متفاوت را تجربه می کند.

در ادامه شیبانی در ارتباط با اکران فیلمش با یک هفته تاخیر گفت: این اتفاق به دلیل لطف شورای صنفی رخ داد و درست چند روز مانده به اکران به ما گفتند که باید رضایت فیلم"گهواره ای برای مادر" را بگیریم تا فیلم بتواند اکران شود. در حالی که قبلا اعلام شده بود اکران فیلم های عید فطر می تواند یک هفته زودتر انجام شد. ما هم ترجیح دادیم سکوت کنیم و فیلم را یک هفته دیرتر اکران کنیم.

وی درباره ساختار فیلم عنوان کرد: این فیلم روایت متفاوت و جذابی دارد که ممکن است برای تماشاگر سینمای ایران که این نوع آثار را کمتر دیده یک نوع ریسک به حساب بیاید اما ما با کمک تهیه کننده تصمیم گرفتیم این ریسک را بپذیریم. این نوع تجربه بسیار مشکل است و یافتن سرمایه گذار برای فیلم هم سختی بسیاری دارد. باید این نوع آثار در سینمای ما ساخته شود چون ما عادت کرده ایم که به دنبال سینمای صرفا سرگرمی برویم و داستان های خطی و شخصیتهای تک بعدی را نمایش دهیم. متاسفانه هیچ حمایتی ازبخش خصوصی نیم شود و ما هنوز نتوانستیم هیچ تبلیغات محیطی برای فیلم بگیریم.

وی درباره استفاده از بازیگران مطرح و تجربه دستیاری با فیلمسازان معتبر گفت: خوشبختانه همه شخصیتهای فیلم نقش اصلی هستند به جز آتیلا پسیانی که افتخار داد و در دو سکانس از فیلم بازی کرد. در اولین صحبتهایی که با دوستان شد همگی قبول می کردند که در کار حضور یابند.

کارگردان" زهرعسل" ادامه داد" مهمترین تجربیاتی که من در سینما بدست آورده ام به زمان دستیاری ام در آثار فیلمسازانی چون رخشان بنی اعتماد، داریوش مهرجویی، بهرام بیضایی، ناصر تقوایی و… باز می گردد. مخصوصا از رخشان بنی اعتماد بسیار آموخته ام. امیدوارم شرایط فیلمسازی برای این هنرمندان بر هر دلیلی که تا به حال میسر نشده به وجود بیاید. 

کلامی در انتهای این گفتگو با اشاره به برخی مشکلات و هزینه های اضافه ای که برای فیلم به وجود آمده بود گفت: خوشبختانه با وجود مشکلات و اینکه ما مجبور شدیم صحنه های شمال را در دو نوبت بگیریم هیچ پرشی در فیلم به وجود نیامد. در حال حاضر چون پخش فیلم بر عهده حوزه هنری است مشکلاتی برای ما پیش آمده و مثلا سینما فرهنگ که قرار بود فیلم را به صورت چرخشی نمایش دهد آن را در یک تک سانس به نمایش می گذارد که این کار به فروش فیلم لطمه زده است.

در ادامه برنامه نقل قول های هفته پخش شد که به صحبتهای هنرمندانی چون پوران درخشنده، ناصر تقوایی، مهوش شیخ الاسلامی، مهین نویدی، بهنام بهزادی، رضا داوونژاد، حسن برزیده، محمد آفریده، غلامرضا آزادی و غلامرضا موسوی اختصاص داشت.

چرا وزارت خانه ها دچار فیلم سوزی می شوند؟

بخش پایانی برنامه شب گذشته به میزگرد سینما و چشم انداز اختصاص داشت که پرویز شیخ طادی و مهدی کرم پور در این آیتم به عنوان کارشناس حضور داشتند.

در ابدای این بحث شیخ طادی در مورد چگونگی رسیدن به سینمای مطلوب و آرمانی گفت: با برنامه کاملی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه داده برنامه چشم انداز سینمای ایران کاملا مشخص است. اما باید دید چرا وزارتخانه ها انقدر دچا فیلم سوزی می شوند.

وی ادامه داد: تا زمانی که بدنه و ساختار وزارتخانه  های ما وزیر و مدیر تربیت نکنند و مدیران ما از خود بدنه ان بیرون نیایند به نتیجه نمی رسیم. همیشه وضعیت بدنه وزارتخانه های ما مخصوصا وزارت ارشاد به شکل اتوبوسی بوده است. ما باید افراد مشخص با سمتهای طولانی مدت داشته باشیم تا بتوانند برنامه های خود را به نتیجه برسانند.

کرم پور نیز در این باره گفت: مطمئنا مدیران و مسئولان ما می خواهند یک دولت فرهنگی داشته باشند نه یک فرهنگ دولتی. این اتفاق نیم افتد مگر اینکه دنبال کاهش تصدی گری دولت برویم  به دنبال خصوصی سازی واقعی باشیم. عدالتی که شعارش را می دهیم محقق نمی شود به شرط اینکه قوانین مشخص داشته باشیم.

این کارگردان سینما افزود: کار دولت بستر سازیبرای فراهم کردن یک رقابت سالم است. امروزه ما 12 ارگان داریم که هرکدام با قوانین خودشان فیلم تولید می کنند. ما به یک دولت فرهنگی کارامد و شفاف نیاز داریم. وزیران ارشاد ما تا به حال همگی مثل یک پدر در حال نصیحت کردن بوده اند و مدام وارد جزئیات می شدند  در حالی که باید آدم هایی در وزارتخانه تصمیم سازی کنند و پای تصمیمشان هم بایستند. معاون سینمایی باید بتواند سر تصمیمی که می گیرد بایستد.

کرم پور با اشاره به تجربیاتی که کشور فرانسه در ملی کردن سینمای کشورش داشته گفت: فرانسه ساختاری بدون تبعیض طراحی کرد که برای حمایت از سینمای ملی اش و مقابله با صنعت امریکا بود. حتی تلویزیونی فرانسه موظف است از تولید فیلم های سینمایی حمایت کند. فرانسه درتوزیع فیلم‌ها حمایت می کند نه در تولید. اما امروزه در ایران سود در تولید است و دعوا بر سر منافع.

شیخ طادی در ادامه بحث عنوان کرد: معمولا همه وزیران ما برنامه ای را ارائه می دهند که مفاد آن برای همه مشخص است. ما مشکل اجرایی شدن مسائل مطرح شده را داریم. باید معلوم شود چه کسانی مامور اجرایی این برنامه ها هستند و چه تجربیاتی دارند. باید دید الگوهای کشورهای دیگر چه بوده است؟ باید از افرادی که حضور و تجربه اجرایی داشتند بهره گرفته شود.

وی ادامه داد: باید دید خروجی چشم انداز سینمای ایران قرار است چه باشد. چطور باید از این همه نیروی مستعد استفاده کنیم تا نتیجه مناسب بگیریم. چرا کارگردان های ما مدام شیوه و سبک فیلم هایشان را عوض می کنند. ما در حوزه اندیشه هم با مشکل مواجهیم.

کارگردان"شکارچی شنبه" گفت: متاسفانه ما بهداشت روانی هنرمندان را سر صحنه حفظ نمی کنیم. کجای دنیا ازبازیگر 14 ساعت کار حسی می خواهند. بازیگر برای دست یابی و ارائه حس مورد نظر به دوپینگ روی می آورد. وضعیت اقتصادی هنرمندان ما مناسب نیست چون هنرمند کاسبکار و دلال نیست و نیم تواند بین احساس و برهانش بالانس به وجود بیاورد.