پارس ناز پورتال

شرح زندگی شون آستین

شرح زندگی شون آستین

شون آستین (به انگلیسی : Sean Astin) متولد ۲۵ فوریه ۱۹۷۱ (میلادی) در سانتامونیکا کالیفرنیا بازیگر و کارگردان و تهیه کننده فیلم آمریکایی و کارگردان نامزد دریافت جایزه اسکار می‌باشد.

نام اصلی : شون پتریک دوک

زمینه فعالیت : بازیگر ٫کارگردان ٫تهیه کننده فیلم

ملیت : آمریکایی

زاده : ۲۵ فوریه ۱۹۷۱

سانتامونیکا ٫کالیفرنیا

نام تولد : شون پتریک دوک

سال‌های فعالیت : از ۱۹۸۵ تاکنون

همسر : کریستین هیرل

فرزندان : آلکساندرا ٫ الیزابت ٫ ایزابلا

والدین : جان آستین ٫ پتی دوک

محل زندگی : لس‌آنجلس ٫کالیفرنیا

وب‌گاه رسمی : www.seanastin.com

نقش‌های برجسته : سم‌وایز گمجی در سه گانه – ارباب حلقه‌ها – دانیل روتایجر در رودی

جایزه اسکار : نامزد دریافت جایزه اسکار برای بهترین فیلم کوتاه مشترکاً با کریستین آستین

 

عمده شهرت وی به خاطر حضور در فیلم‌های گانیز، رودی، نقش سم‌وایز گمجی در سگانه ارباب حلقه‌ها و برادر دوپینگی درو بریمور بازیگر مشهور زن آمریکایی در فیلم ۵۰ قرار اول است.او همچنین به عنوان بازیگر مهمان در پنجمین قسمت یکی از پرطرفدارترین مجموعه‌های تلویزیونی به نام ۲۴ نیز بازی کرده است.

آستین تحت نام مادر خود با نام شون پتریک دوک در سانتامونیکا کالیفرنیا متولد شد . وی فرند پتی دوک و جان آستین می‌باشد البته از نظر ژنتیکی پدر حقیقی وی مایکل تل ترویج‌گر موسیقی و یک یهودی آمریکایی می‌باشد که قبل از ازدواج پتی دوک با آستین از وی طلاق می‌گیرد.

در زمان تولد آستین کاملاً فرض بر این بود که پدر واقعی او دیسی آرناز کمدین معروف آمریکایی می‌باشد.اگرچه کاملاً اثبات شده که این گفته نادرست است. آستین همچنین برادر بزرگ‌تر مکنزی آستین بازیگر فیلم حقیقت زندگی می‌باشد.

آستین با بالاترین نمره توانست مدرک لیسانس تاریخ و انگلیسی خود را در رشته ادبیات و فرهنگ آمریکایی از دانشگاه یو سی ال ای بگیرد.

آستین همچنین یک گیاه خوار می‌باشد.

 

حرفه

در سن سیزده سالگی او کار خود را در نقش میکی در فیلم گانیز در سال ۱۹۸۵ بر روی پرده سینما آغاز کرد.در سال ۱۹۸۹ او نقش جزئی در فیلم جنگ رزها داشت و در سال ۱۹۹۳ نقش حائز اهمیتی در فیلم رودی را بر عهده بر عهده گرفت.آستین در سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ بیاد ماندنی‌ترین نقش خود در سگانه ارباب حلقه‌ها ساخته پیتر جکسون را بازی کرد. او همچنین در فیلم ۵۰ قرار اول در نقش برادر لوسی با بازی درو بریمور در کنار آدام سندلر هنر نمایی کرد. از دیگر فعالیتهای آستین می‌توان به ساخت فیلم‌های کوتاه و تأسیس شرکت فیلم‌سازی اشاره کرد. او در شرایطی شرکت فیلم‌سازی‌اش را تأسیس کرد که هنوز ۲۱ ساله نشده بود.

در سال ۱۹۹۴ او به همراه همسرش کریستین نامزد دریافت جایزه اسکار به خاطر کارگردانی و تهیه‌کنندگی فیلم کوتاه کانگرو کورت شدند.

 

زندگی

آستین در ۱۱ ژوئیه ۱۹۹۲ با کریستین هیرل ازدواج کرد و در حال حاضر آنها دارای سه فرزند دختر به نام‌های آلکساندرا (متولد ۲۷ نوامبر ۱۹۹۶) ٫ الیزابت (متولد ۶ آگوست ۲۰۰۲) و ایزابلا (متولد ۲۲ ژوئیه ۲۰۰۵) که همه با پسوند لوئیس هستند می‌باشند.

کتاب او به نام به آنجا رفتم و بازگشتم : حکایت یک بازیگر نوشته جو لیدن شرح تجربیات او قبل و در طی و بعد از حضور او در سگانه ارباب حلقه‌ها می‌باشد