پارس ناز پورتال

راه برای مقابله با استرس

راه برای مقابله با استرس

حتی برای موفق‌ترین آدمها هم پیش آمده كه دچار اضطراب شوند و برای یكبار هم كه شده دست‌های لرزان و عرق كرده را تجربه كنند.این موضوع كاملاً طبیعی است. شاید شما هم اولین باری كه چنین حسی را تجربه كردید وقتی بوده كه روی صحنه آمفی‌تئاتر مدرسه برای سرود خواندن حضور پیدا كرده بودید.وقتی پرده‌ها بالا می‌رفت، نفستان تنگ می‌شد، قلبتان به شماره می‌افتاد و دست و پایتان می‌لرزید، اما به‌هرحال مجبور بودید كه وظیفه خود را به انجام برسانید.

حتی در دنیای آدم بزرگ‌ها و حتی برای افرادی كه دنیای اعتماد به نفس هستند، باز هم صحبت كردن در یك جمع رسمی مترادف است با عرق سرد و دستان لرزان.

این نوع استرس، سیاستمدار، هنرمند، ورزشكار و موسیقی دان نمی‌شناسد، همه برایش یكی هستند و همه محكوم به تحمل این شرایط هستند، اما زیاد هم نگران نباشید، روش‌هایی برای كاهش این نوع استرس وجود دارد.

كاملاً آماده و مسلح وارد میدان شوید. روز قبل از سخنرانی خودتان را به عنوان یك مستمع فرض كنید و مطالبی كه آماده كرده‌اید را برای خودتان كنفرانس دهید. برای هر یك دقیقه از زمان سخنرانی، پنج دقیقه وقت بگذارید.

متن صحبت‌هایتان را با صدای بلند بخوانید و كاملاً به لحن صدایتان توجه كنید، اما تصور نكنید این روش استرس شما را كاملاً از بین می‌برد. نه. حتی وقتی كه به نظر می‌آید كاملاً برای حضور در جمع آماده هستید، باز هم ممكن است احساس ترس و اضطراب اعصابتان را به بازی بگیرد.

اگر فكر می‌كنید به‌خاطر تمرین بی‌عیب و نقصی كه دیروز داشتید حالا هم باید مثل یك قهرمان قوی و با صلابت باشید، باید بگوییم كه اشتباه می‌كنید. حقیقت این است كه احساس گیجی و عدم تمركزی كه در لحظات اولیه سخنرانی حس می‌كنید بخاطر عدم توانایی شما در كنترل استرس است. حتی ماهرترین سخنرانان هم بعضی مواقع نمی توانند از دست استرس قصر در بروند.

همیشه چند دقیقه قبل از سخنرانی وحشتناك‌ترین حال را دارید، حجم بالای اضطراب، تپش‌های آزاردهنده قلب و ترس از بروز اتفاقات كوچك و بزرگ. در چنین مواقعی حتماً نگران یك سری مسائل مشابه هستید.

می‌ترسید نكند از شدت اضطراب مغزتان هنگ كند و از كار بیفتد، می‌ترسید نكند دیگران متوجه لرزش دستان‌تان شوند، می‌ترسید نكند دست پاچه شده و كار خجالت‌آوری انجام دهید یا حرف احمقانه‌ای بزنید كه خودتان متوجه نشوید، یا اینكه می‌ترسید نكند وسط كار، دیگر قدرت ادامه سخنرانی را نداشته باشید.

در اینجا چند روش برای مقابله با اضطراب‌های اینچنینی به شما معرفی می‌كنیم:

همیشه به این نكته توجه داشته باشید كه آگاهی از وجود ترس‌های درونی كمك بزرگی برای شماست. گاهی مواقع قبول این موضوع كه مضطرب هستید و كنار آمدن با این قضیه به كاهش اضطراب كمك می‌كند.

تصویر ذهنی شما از اینكه در هنگام سخنرانی خرابكاری كنید چیست؟ تصور می‌كنید مردم عصبانی می‌شوند و گوجه فرنگی به طرفتان پرتاب می‌كنند ؟ اگر اینقدر از خودتان ناامید هستید واقعاً بهتر است در كل ذهنیات خود تجدید نظر كنید. تصورات منفی را با ذهنیات مثبت جایگزین كنید. تصویر یك سخنرانی بی عیب و نقص را در ذهنتان مرور كنید كه در آخر مورد تشویق حضار قرار می‌گیرید.

یك راه برای مقابله با استرس مبالغه كردن در علائم و نشانه‌های استرس است. اگر دستتان می‌لرزد و كف دستتان عرق كرده، سعی نكنید این علائم را پنهان كنید. اجازه دهید دستانتان هر چقدر دوست دارند و بدون رودربایستی بلرزند و عرق كنند.

حتی به آنها كمك كنید تا بیشتر این علائم را بروز دهند. كمی بعد متوجه می‌شوید كه همه چیز به حالت عادی برگشته و هیچ نشانه‌ای از اضطراب در وجود شما نیست. یادتان باشد اگر شما توانایی افزایش علائم اضطراب را داشته باشید، مسلماً توانایی كنترل آنها را نیز خواهید داشت.

یك روش موثر دیگر این است كه قبل از شروع سخنرانی زودتر در محل حاضر شوید. با اینكار با حضار آشنا می‌شوید و شاید چهره آشنایی در این میان پیدا كنید. وقتی سخنان خود را شروع كردید، روی صورت یك فرد تمركز كنید و هنگام سخن گفتن در چشمان او خیره شوید در این صورت تاثیر كلام شما افزایش می‌یابد.

پس از چند ثانیه به صورت فرد دیگری نگاه كنید و همین ارتباط را با او برقرار نمایید. ارتباط با حضار باعث احساس راحتی بیشتری در شما می‌شود. اگر تمایل داشتید حین صحبت كردن از حركت دست خود بطور معقولی استفاده كنید.

با اینكار نه تنها توجه حضار را جلب كرده و آنها را به شنیدن سخنان خود تحریك می‌كنید، بلكه به اضطراب و تنش‌های درونی خود اجازه ی بروز و ظهور داده‌اید. همچنین برای كاهش اضطراب نفس‌های عمیق بكشید و ریتم تنفس خود را آرام و یكنواخت كنید.