پارس ناز پورتال

بررسی چندین سیستم عامل

بررسی چندین سیستم عامل

هرچند این روزها به نظر می‌رسد كه آیفون‌ها و اندرویدها همه جا هستند، اما هنوز بیشتر مردم ترجیح می‌دهند از تلفن‌های ساده‌تر استفاده كنند. انتخاب درست یك تلفن‌ هوشمند می‌تواند هم از نظر مالی و هم از نظر كاربردی بسیار مهم باشد.

 

قدم اول تصمیم‌گیری، درباره‌ سیستم عاملی است كه شما آن را ترجیح می‌دهید. اگر شما می‌خواستید یك رایانه شخصی انتخاب كنید گزینه‌ها فقط PC یا Mac بود؛ اما برای تلفن هوشمند گزینه‌های بیشتری وجود دارد؛ اندروید، آیفون، بلك‌بری و ویندوز‌فون.

گام اول، گام مهمی است زیرا تاثیر قابل توجهی بر مدلی كه شما انتخاب می‌كنید، دارد. تصمیم‌گیری شتابزده موجب می‌شود شما تلفنی را خریداری كنید كه نه‌تنها نیازهایتان را برطرف نمی‌كند بلكه امكانات آن نیزبرای شما بلااستفاده است.

 

سیستم عامل اندروید

اندروید سیستم عاملی است كه امروزه به طور گسترده‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم عامل را می‌توان روی دسته‌ای از دستگاه بی‌سیم قابل حمل دید و شما می‌توانید آن را نصب شده بر مدل‌های مختلف تلفن سامسونگ، موتورولا، HTC و سونی پیدا كنید. این تلفن‌ها طراحی‌های گوناگونی دارد، با اندازه‌ متفاوت صفحه نمایشگر و وضوح تصویر، همراه با صفحه كلید فیزیكی یا بدون آن.

اندروید قابلیت تنظیم بالایی دارد و به شما اجازه می‌دهد تا ظاهرش را تغییر دهید. برای این سیستم عامل صدها برنامه مختلف وجود دارد كه قابلیت اجرا در زمینه‌های مختلف از بازی تا نرم‌افزارهای تجاری را دارد.

شاید در مورد اندروید به طور خلاصه بتوان گفت كه نزدیك‌ترین و قابل دسترس‌ترین «ویندوز» در بازار تلفن‌های هوشمند است: اندروید رایج‌ترین، گسترده‌ترین و قابل دسترس‌ترین سیستم عامل گوشی‌های موبایل است.

 

 

iOS سیستم عامل آیفون اپل

اپل فلسفه كاملا متفاوتی دارد و تمام توجه خود را روی یك مدل تلفن هوشمند قرار داده است. سازندگان تمام تلاش خود را می‌كنند تا آخرین مدل آیفون‌، بهترین دستگاه ممكن باشد. تنها شركتی كه دستگاه‌ها را بر پایه iOS می‌سازد، اپل است. سخت‌افزار و نرم‌افزار اپل به سختی در هم ادغام شده ‌است.

محصولات اپل را می‌توانید بهترین در نظر بگیرید البته اگر این محدودیت‌ها را بپذیرید: اپل اجازه تغییرات بسیار اندكی را در واسط كاربری می‌دهد و محدوده كوچكی به عنوان گزینه‌های سخت‌افزاری برای محصولات آن وجود دارد.

یكی از نقاط قوت آیفون را مجموعه عظیمی از نرم‌افزارهای قابل دسترس شخص ثالث (نرم‌افزارهایی كه توسط شركت سازنده ارائه نشده است) می‌توان نام برد؛ به این معنا كه گزینه‌های بی‌شماری برای سرگرمی و بهره‌وری بهتر از آیفون وجود دارد. اپل سیستم عامل خود را بسته نگه می‌دارد، البته این موضوع به آن اجازه می‌دهد تا تجربه كاربران خود را كنترل كند. طراحان محصولات اپل سعی می‌كنند محصولاتشان به سهولت قابل استفاده و كاربرپسند باشد.

 

 
 

RIM بلك‌بری

محققان كانادایی روند فروش تلفن‌های هوشمند در آمریكای شمالی بررسی كردند و دریافتند طی سال گذشته و امسال فروش بلك‌بری نسبت به اندروید و آیفون كاهش قابل توجهی داشته است.

علت اصلی، این است كه این سیستم عامل بسیاری از ویژگی‌هایی را كه مصرف‌كنندگان به دنبال آن هستند، ندارد. برای مثال مرورگر وب آن در مقایسه با رقبایش كند و ابتدایی است و مجموعه نرم‌افزارهای شخص ثالث آن نیز خیلی محدود و كم است.

با این حال، بلك‌بری یكی دو مزیت دارد؛ بلك‌بری برای كسانی مناسب است كه فقط می‌خواهند با استفاده از گوشی موبایل ایمیل خود را بررسی كنند. همچنین سیستم عامل بلك‌بری امن‌ترین سیستم عامل گوشی موبایل است.

 

 

ویندوز تلفن مایكروسافت

شنیدن خبر ساخت نسخه‌ ویندوز برای تلفن‌های هوشمند توسط مایكروسافت، ممكن است برای كسانی كه طرفدار پر و پا قرص ویندوز هستند خوشحال‌كننده باشد. این كار توسط غول سازنده گوشی موبایل نوكیا و شركایش انجام می‌شود. آنها در تلاش‌اند سیستم‌عامل تولیدیشان از رقبای بسیار مشهورش محبوبیت بیشتری كسب كند. 2 شركت سامسونگ و HTC نیز در حال ساخت ویندوز تلفن همراه هستند.

 

در این مرحله، فقط تعداد انگشت‌شماری از دستگاه‌های گوشی موبایل بر پایه این سیستم عامل ساخته می‌شود؛ بنابراین مجموعه گسترده‌ای برای گزینه‌های طراحی وجود ندارد. با این حال، مایكروسافت تلاش می‌كند تا مطمئن شود سیستمش به اندازه كافی دارای ویژگی و امكانات مناسب است.

 

تعداد نرم‌افزارهای كاربردی موجود در بازار برای ویندوز تلفن همراه اندك است، اما این تعداد در حال افزایش است.

مایكروسافت به جای ساخت سیستم عاملی كه واسط كاربری (interface) آن بر پایه آیكون باشد ـ‌ مانند همه رقبایش ـ سیستم عاملی ساخت كه واسط كاربری آن بر پایه كاشی (tile) است. مشابه‌های زیادی برای این سیستم عامل وجود دارد، می‌توان آن را بخشی از ویندوز 8 دانست، بنابراین كسانی كه از ویندوز تلفن استفاده می‌كنند بزودی تلفن هوشمند خود را مانند یك رایانه شخصی با همان ظاهر و همان حس و حال می‌بینند.

 

در پایان باید گفت اگرچه اندروید هم برای كاربران مبتدی و هم برای كابران حرفه‌ای سیستم عامل مناسبی است، اما به این نكته هم باید توجه داشت كه اندروید برای اشخاصی مناسب است كه مایلند ظاهر سیستم عامل تلفن خود را به دلخواهشان تغییر دهند. از سوی دیگر، آیفون معمولا برای اشخاصی مناسب و فوق‌العاده است كه می‌خواهند دستگاه تلفنشان فقط كار كند.

بلك‌بری نیز گزینه مناسبی برای كسانی است كه به دنبال روش‌های ایمن تبادل ایمیل هستند، در حالی كه ویندوز گوشی موبایل می‌تواند برای طرفداران مایكروسافت جذاب باشد.