پارس ناز پورتال

نکاتی مهم در خصوص مراقبت از موهای چرب!

نکاتی مهم در خصوص مراقبت از موهای چرب!
 
اغلب کسانی که موهای چرب دارند در مراقبت از موهای خود دچار مشکل می‌شوند. همچنین حالت دهی و آرایش دادن موی چرب نیز برای دارندگان این موها سخت است. اگر شما هم با این مشکلات مواجه هستید، نکات کاربردی این مطلب می‌تواند شما را در مراقبت بهتر از موهای چرب‌تان کمک کند. اغلب مردم به اشتباه علت اصلی چربی موها را به چربی پوست سر وابسته می‌دانند.
 
این در حالی‌ست که قضیه دقیقاً برعکس است. علت اصلی، در اغلب افراد خشکی پوست سر است. پوست خشک، منجر به ترشح بیش از اندازه چربی از غدد و ریشه موها در زیر پوست شده و این چربی به موها منتقل می‌شود. در نتیجه می‌توان گفت رفع مشکل چربی موهای بسیاری از افراد، با تمرکز روی رفع خشکی پوست سر برطرف می‌شود.

این نکات را در مراقبت بهتر از موهای چرب در نظر بگیرید:

• از شامپوی ملایم برای شستشوی موها استفاده کنید. می‌توانید از شامپوهای مخصوص موهای چرب، شامپوی مخصوص پوست‌های خشک و حتی شامپو بچه برای شستشوی سر بهره ببرید.

• موهای چرب باید هر روز شسته شوند. اما باید دقت داشته باشید که شامپو نباید مدت زیادی روی سر بماند. شستشوی مرتب، چربی موها را می‌زداید، اما چنانچه غلظت شامپو و مدت زمانی که شامپو را روی سر نگه می‌دارید بیش از حد معمول باشد، منجر به خشکی بیشتر پوست شده و مشکل بیشتر و بیشتر می‌شود.

• همواره موهای چرب را با آب سرد یا ولرم شستشو دهید. شستشو با آب گرم یا داغ، منجر به ماندن مقداری کف در موها شده و مشکل چربی موها را تشدید می‌کند.

• چنانچه موهایی بسیار چرب دارید، بهتر است از نرم کننده استفاده نکنید. در صورت لزوم، نرم‌کننده را تنها برای انتهای موها استعمال نمایید.

• موهای چرب به اندازه کافی درخشان هستند؛ برای درخشندگی بیشتر از ژل یا اسپری‌هایی که به این منظور در بازار هستند، استفاده ننمایید.

• برای رفع چربی موهای بسیار چرب، یک فنجان سرکه را با چهار فنجان آب مخلوط کرده و از این محلول برای شستشوی موها استفاده کنید. در صورت استفاده از این روش، دقت کنید پوست سرتان تا حد ممکن آغشته به محلول سرکه نشود.

• از رنگ کردن مکرر موهای چرب پرهیز کنید. موهای رنگ خورده بر ترشح چربی بیشتر از غده‌های زیر پوست سر موثرند. بدین ترتیب چربی موها نیز بیشتر می‌شود.

• اگر موهای چرب دارید، پوست سر خود را مالش یا خراش ندهید. تحریک پوست سر می‌تواند منجر به ترشح چربی بیشتر شود.

• استفاده از آبلیمو می‌تواند اثری شبیه به محلول سرکه داشته باشد و از چربی موها بکاهد. ضمن اینکه آبلیمو برای پوست سر بسیار خوشایند تر از محلول سرکه است.

اگر خشکی پوست سر اصلی‌ترین دلیل چربی موها باشد، استفاده از شامپوهایی که حاوی روغن هایی مخصوص مانند Tea Tree Oil هستند، می‌تواند به کاهش خشکی پوست سر و در نتیجه کاهش میزان ترشح چربی از ریشه‌های مو کمک کند. با این حال، رژیم‌های غذایی نیز می‌توانند به این مساله کمک کنند. مصرف مواد غذایی سالم و نوشیدن مکرر مایعات، بر کاهش خشکی پوست موثر است.

 
همچنین نوشیدن آب نه‌تنها برای رفع مشکل موهای چرب مفید است، بلکه به سلامت پوست شما نیز کمک می‌کند.با رعایت و توصیه موارد ذکر شده، احتمالاً می‌توانید تا حدود زیادی به رفع مشکل موهای چرب در خود و یا دوستان‌تان کمک کنید. توجه کنید که نکات مذبور را باید برای چند هفته رعایت کنید تا نتیجه نهایی -که داشتن موهایی معمولی و خوشایند برای شماست،- حاصل شود.