پارس ناز پورتال

بیماری روانی و نقش آن در جسم

بیماری روانی و نقش آن در جسم

رئیس انجمن روانپزشکان ایران با‌انتقاد از این که هنوز هم اطرافیان برخی بیماران، بیماری روانپزشکی را نوعی انگ و عیب می‌دانند، اظهار کرد: این در حالی است که بیماری روانپزشکی هم نوعی بیماری جسمی است که بر اثر تغییراتی در بدن و مغز ایجاد می‌شود و ۸۰ درصد درمان‌های روانپزشکی به روش دارویی درمان می‌شود.

 

احمد جلیلی، رئیس کنگره سالانه انجمن روانپزشکان ایران با بیان این‌که انگ‌زدایی از بیماران روانپزشکی و اتانازی از موضوعات مطرح در کنگره است، اظهار کرد: مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در بروز بیماری‌های روانی در جامعه موثر است، اما تشخیص بموقع و درمان زودهنگام مانع از مزمن شدن بیماری و خروج فرد از حلقه مولد می‌شود.

 

بیماری روانی

 

وی با بیان این‌که بیماری روانپزشکی هم نوعی بیماری جسمی است، گفت: به عنوان مثال در افسردگی، اضطراب، ‌اسکیزوفرنی و بیماری‌های دوقطبی تغییرات بیوشیمیایی در درون بدن و ریزساختارهای نوروترنسمیترها (واسطه‌های شیمیایی) ایجاد می‌شود که با دارودرمانی برطرف می‌شود.

 

رئیس انجمن روانپزشکان ایران با بیان این‌که هم‌اکنون ۸۰ درصد درمان‌های روانپزشکی دارویی است، افزود: بیماری‌های روانپزشکی نباید مخفی و به تابو مبدل شود.

 

دکتر جلیلی درباره اتانازی (قتل از روی ترحم) هم گفت: این پدیده ریشه در سوگندنامه بقراط دارد.در حال حاضر در هلند و بلژیک این موضوع جنبه قانونی پیدا کرده است، در حالی که در کشورهایی مثل ایالات‌متحده آمریکا و استرالیا غیرقانونی است

 

وی گفت: ‌مرگ‌های مغزی در کشور به لحاظ حقوقی، قانونی و اخلاق پزشکی قابل بحث است.دکتر محمد اربابی دبیر علمی کنگره هم با بیان این‌که در جامعه دید خوبی نسبت به بیماران روانپزشکی وجود ندارد، افزود: بسیاری از افراد از پذیرش بیماران روانپزشکی خودداری می‌کنند و آنان از بسیاری از حقوق‌های اجتماعی خود محرومند.

 

 

وی درباره اتانازی هم گفت: با وجود درمان‌های پیشرفته برای بیماری‌های صعب‌العلاج هنوز عده‌ای حاضر به تحمل رنج ناشی از بسیاری از بیماری‌ها نیستند و این به عهده پزشک است که با توجه به فرهنگ حاکم و شرایط اجتماعی این خواسته را بپذیرد یا نه.

 

دبیر علمی کنگره سالانه انجمن روانپزشکان با بیان این‌که می‌توان از ارث به عنوان عوامل موثر در بروز بیماری‌های روانپزشکی یاد کرد، افزود: چنانچه والدین به اسکیزوفرنی مبتلا باشند احتمال ابتلای فرزندان ۱۲ درصد است که البته این میزان در اختلالات خلقی و شخصیتی متفاوت است.

 

اربابی به وجود ۲ نوع درمان ریشه‌کنی و کنترل اشاره کرد و یادآور شد: برخی از بیماری‌های روانپزشکی نظیر افسردگی کاملا درمان و برخی نظیر اسکیزوفرنی و اختلالات دوقطبی تحت کنترل خواهند بود.