پارس ناز پورتال

عکس,گالری عکس,سایت عکس,عکس های خنده دار,عکس های دیدنی,عکس های روز,عکس جدید,عکس عاشقانه مدل مو,مدل مو مردانه,مدل مو زنانه,مدل آرایش,زیبایی صورت,مدل آرایش عروس,مدل مو کوتاه,مدل موی بافتنی,مدل شینیون مدل لباس,مدل مانتو,مدل لباس مجلسی,لباس نامزدی,کت و دامن,مدل دامن کوتاه,مدل تیشرت,مدل لباس زنانه و مردانه,لباس جدید پیش بینی وضعیت آب و هوا,هواشناسی,وضعیت آب و هوا,پیش بینی وضع هوا,وضعیت آب و هوای شهرهای کشور,سازمان هواشناسی کشور فال روز,طالع بینی,فال حافظ,انواع فال,فال قهوه,فال تاس,فال عشق,فال ازدواج,فال قران,فال بوسه,فال چای,فال عطسه

چه افرادی کمتر ویتامین دی دریافت می کنند

چه افرادی کمتر ویتامین دی دریافت می کنند


ویتامین  D برای جذب کلسیم، رشد استخوان ها، کنترل رشد سلولی، عملکرد صحیح عصبی عضلانی، کارکرد بهتر و موثر تر سیستم ایمنی بدن و  التیام التهابات حیاتی است و کمبود آن منجر به بیماری به نام راشیتسم می شود این بیماری در اثر ضعف بدن در شکل دادن و رشد استخوان ها بوجود می یابد. نقصان بیشتر ویتامین D می تواند منجر به ضعف سیستم ایمنی بدن، افزایش ریسک ابتلا به سرطان، رشد کم موها، نرمی استخوان و شعف عمومی استخوان ها و عضلات گردد. بعضی از افراد بیش از دیگران در معرض کمبود این ویتامین ضروری هستند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم

نوزادانی که از شیر مادر استفاده می کنند و در معرض نور آفتاب قرار ندارند

مقدار ویتامین D در شیر مادر بستگی به میزان ویتامین D مادر دارد. هر چند معمولا شیر مادر مقدار کافی ویتامین D ندارد. برای اطمینان از جذب ویتامین D حتما کودک خود را ۱۰ الی ۲۰ دقیقه در معرض نور آفتاب قرار دهید.

افراد مسن و سالخورده

هر چه پوست پیرتر می شود توانایی ساختن ویتامین D آن که به کمک نور آفتاب انجام می گیرد کمتر می شود. بنابراین کمبود ویتامین D این افراد باید به کمک غذا های سالمی که مقدار زیادی ویتامین D دارند و همچنین قرص ویتامین D تامین شود.

افراد با پوست تیره تر

در پوست این افراد مقدار بیشتری ملانین وجود دارد که همان رنگدانه است. این رنگدانه ها توانایی بدن در ساخت ویتامین D در مقابل نور آفتاب را کاهش می دهند.

افرادی که در جذب چربی مشکل دارند یا رژیمی گرفته اند که بسیار کم چرب است.

 ویتامین D از ویتامین های محلول در چربی است. این سخن بدان معناست که ویتامین D در چربی ها یافت می شود. و بدن شما برای اینکه بتواند ویتامین D جذب کند ابتدا باید بتواند چربی ها را هضم کند.

افرادی که مقدار زیادی چربی در بدن خود دارند.

چربی ها ویتامین D را جذب می کنند و مقدار زیاد چربی در بدن ویتامین D بیشتری جذب می کند. و در این میان سهم کمتری برای بدن می ماند تا از آن برای اعمال حیاتی استفاده کند.

افرادی که عمل بای پس شکمی انجام داده اند.

کسانی که عمل جراحی Bypass را انجام داده اند قسمتی از نسوجی را که ویتامین D را جذب می کرده است از دست داده اند و بدن آنها در جذب ویتامین D دچار اختلال می شوند.

برخی درمان ها و داروها که در کمبود ویتامین D نقش دارند

    دارو های حاوی کورتیکو استرویید ها می توانند جذب کلسیم را کاهش دهند و در متابولیسم ویتامین D اختلال ایجاد کنند.

    دارو های حاوی اُرلیستات و دارو های حاوی کلسترامین می توانند جذب ویتامین D و دیگر ویتامین های محلول در چربی را مختل کنند.

    دارو هایی که برای کنترل حملات صرع مصرف می شوند مخصوصا فنوباربیتال و فنیتوین در کار ویتامین D اختلال ایجاد می کند و جذب کلسیم را کاهش می دهد.

هشدار:

مصرف مقدار بالای ویتامین D چه از طریق مواد غذایی و چه از طریق دارو ها می تواند منجر به بی اشتهایی، کاهش وزن ، افزایش ادرار ، طپش قلب ، سنگ کلیه و افزایش خطر حمله قلبی شود. البته این وضعیت بیشتر بوسیله دارو ها بوجود می آید تا مصرف خوراکی هایی که حاوی مقدار زیادی ویتامین D هستند و همچنین در اثر قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید امکان ندارد که سطح ویتامین D شما به حد خطرناک برسد و عوارضی را که گفته شد در پی داشته باشد.

خورشید یکی از بهترین منابع برای جذب ویتامین د

صدف ، شیر پر چرب ، سوسیس ، خاویار و تخم مرغ اگر چه غنی از ویتامین D هستند اما باید در مصرف آنها اعتدال را رعایت کرد چون زیاده روی در این مواد غذایی که کلسترل بالا دارند برای افرادی که مستعد حمله قلبی هستند خطرناک است.




تبلیغات

سفر،مسافرت،تور کیش

Xبستن تبلیغ
تبلیغات
Xبستن تبلیغ