پارس ناز پورتال

چگونه اختلال تیروئید بر زنان تاثیر می گذارد؟

مجموعه : بهداشت زنان
چگونه اختلال تیروئید بر زنان تاثیر می گذارد؟
 
بیماری تیروئید در زنان

 

عملکرد غده تیروئید

غده تیروئید نقش مهمی در تنظیم متابولیسم و رشد بدن دارد. در ضمن در ترشح چند هورمون نقش دارد: تیروکسین(T4) و تری دوتیرونین(T3) و کلسیتونین. مشکلات تیروئید می تواند بر بیماریهای زنان در هر سنی تاثیر گذارد.

 

چگونه اختلال تیروئید بر زنان تاثیر می گذارد؟

اختلالات غده تیروئید، بویژه پرکاری یا کم کاری تیروئید، بیشترین اثر را روی اندام تناسلی زنان می گذارد، .

اثراتی که عدم تعادل سطح هورمونها بر روی زنان می گذارد شامل این موارد است: بلوغ و قاعدگی، لقاح و تخمک گذاری، بارداری و بعد از وضع حمل و یائسگی که هر یک مختصر توضیح داده می شود.

بلوغ و قاعدگی

بیماری های تیروئید به طور غیرنرمال باعث زود یا دیرهنگام شدن بلوغ و قاعدگی می شود. همچنین پایین یا بالا بودن سطح هورمونهای تیروئید باعث قاعدگی خیلی سبک(خفیف)، قاعدگی سنگین(زیاد)، قاعدگی نامنظم و عدم قاعدگی می شود.

لقاح و تخمک گذاری

کم کاری یا پرکاری تیروئید، تخمک گذاری و باروری را کاهش می دهد و یا ممکن است باعث عدم تخمک گذاری(ناباروری) برای همیشه شود.

در کم کاری تیروئید خطر رشد کیست رحمی افزایش می یابد. کم کاری شدید تیروئید می تواند باعث تولید شیر در پستان شود در حالی که مانع از تخمک گذاری می شود.

بارداری و بعد از وضع حمل

اختلالات تیروئیدی در طی دوران بارداری می تواند سبب آسیب رساندن به جنین شود همچنین منجر به مشکلات تیروئیدی بعد از وضع حمل شود که اصطلاحا تیروئید بعد وضع حمل (postpartum thyroiditis) نامیده می شود.

یائسگی

اختلالات تیروئید می تواند باعث یائسگی زود هنگام قبل یا نزدیک ۴۰سالگی شود. به علاوه برخی نشانه های پرکاری تیروئید شامل عدم قاعدگی، گر گرفتگی شدید، بیخوابی، اختلالات روانی که با علایم یائسگی زودهنگام اشتباه می شود. درمان پرکاری تیروئید می تواند علایم یائسگی و یائسگی زود هنگام را کاهش دهد.