پارس ناز پورتال

گلو درد را چگونه در منزل درمان کنیم؟

گلو درد را چگونه در منزل درمان کنیم؟

قورت دادن آب دهان مانند پلک زدن عملی غیرارادی است تا زمانیکه دچار گلو درد نشده اید متوجه نخواهید شد که این عضو از بدن در روز چقدر کار می کند. اما در این مقاله راههایی ساده برای درمان و تسکین گلودرد پیشنهاد شده که می توانید آنها را در منزل انجام دهید.

توجه: با تشخیص خود یا دیگران و بدون تجویز پزشک از دادن عسل به بچه های زیر ۱ سال خودداری کنید.

     غرغره کردن با آب نمک گرم

زمانی که مادربزرگ تان در گلودرد به شما می گفت آب نمک گرم غرغره کنید. این فقط یک پیشنهاد قدیمی نیست بلکه علم جدید هم آب نمک را دارویی برای گلودرد می داند.

در گلودرد، بدون توجه به علت بوجود آورنده آن، سلولهای مخاط گلو متورم و ملتهب می شوند. اصلی ترین کار نمک، کاهش التهاب و تسکین درد است. همچنین مخاط اضافی را شسته و از راه بینی خارج می کند.

مواد لازم: یک فنجان آب گرم و نصف قاشق چایخوری نمک نیاز دارید.

طرز تهیه: نمک را به طور کامل در آب گرم حل کنید. آب، داغ و سوزاننده نباشد. روزی ۳ بار در دهان غرغره کنید. بیشتر از ۳ بار در روز، بافتهای سالم مخاطی نیز در معرض خطر خشک شدن قرار می دهد و گلودرد بدتر می شود.

     سرکه آب سیب یا Apple Cider Vinegar

سرکه سیب در مخلوط با سیر توصیه می شود هر چند مزه خوبی ندارد ولی این مخلوط به علت اسیدی بودنش باکتریها را به طور کامل از بین می برد. زمانی که سرکه سیب و سیر با عسل مخلوط شود گلودرد را تسکین می دهد.

مواد لازم: یک قاشق سرکه سیب، یک قاشق عسل، یک فنجان آب داغ نیاز دارید. این مخلوط را هنوز گرم است بنوشید.

اگر نخواستید این مخلوط را قورت دهید ۲ قاشق سرکه سیب را در نیم فنجان آب گرم مخلوط کنید و روزی یک بار غرغره کنید.

      مکیدن سیر

شاید بعد از مکیدن سیر نخواهید که به مهمانی روید، اما بدانید سیر دارویی طبیعی برای رفع گلودرد شدید و التهاب ناشی از آن است. ماده موثره سیر آلیسین است که باکتریهای استرپتوکوکوس و میکروبهایی که باعث درد و سوزش در گلو می شوند را از بین می برد.

روزی یکبار، یک حبه سیر را نصف کنید، در هر گونه نصف حبه را قرار دهید و بمکید. گهگاهی زیر دندان و فک فشار دهید تا آلیسین آزاد شود البته نیاز نیست که سیر را گاز بزنید.

     گل ختمی

ریشه گل ختمی چندین قرن در آمریکای شمالی و اروپا بعنوان لعاب لزج گیاهی استفاده می شده که مخاط آسیب دیده گلو را تسکین میدهد.

توجه داشته باشید اگر دیابت دارید قبل از مصرف ریشه گل ختمی با پزشک تان مشورت کنید چون ممکن است قند خون را کاهش دهد.

مواد لازم: یک قاشق پودر ریشه خشک شده ختمی و یک فنجان آب جوش نیاز دارید. ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از نوشیدن محلول را تهیه کنید.

    بخار آب

وقتی علت گلودرد خشکی هوا باشد بخار دادن می تواند مدت بیماری را کوتاه کند و نفس کشیدن را آُسان تر کند.

مواد و وسایل لازم: یک کاسه بزرگ، مقداری آب که حداقل نصف کاسه را پر کند، یک حوله حمام و در صورت تمایل روغن اکالیپتوس نیاز دارید.

طرز تهیه: آب را بجوشانید و در کاسه بریزید. صورتتان را بالای کاسه بگیرید، حوله را روی سر قرار دهید تا حالت چادر ایجاد شود و بخار به راحتی خارج و سرد نشود، از بخار خارج شده تنفس کنید. همچنین می توانید از حمام پر از بخار نیز استفاده کنید.

    نوشیدنی حاوی فلفل قرمز

در گلودرد آب گرم حاوی فلفل قرمز، احساس بهتری به شما خواهد داد. فلفل را به هر شکلی که می توانید ذخیره کنید. فلفل های تند ترکیب شیمیایی به نام کپسیسین دارند که همانند آسپرین درد را موقنا تسکین می دهد.

مواد لازم: نصف قاشق چایخوری فلفل تند، یک فنجان آب جوش، یک قاشق چایخوری عسل نیاز دارید.

طرز تهیه: فلفل را در آب جوش هم بزنید. عسل را به آن مخلوط کنید. این نوشیدنی را بصورت گرم و نه داغ و سوزاننده مصرف کنید. آنقدر این نوشیدنی را بعنوان میان وعده در روزهای متمادی تکرار کنید تا اثر خود را بگذارد. اگر به فلفل حساسیت دارید می توانید میزان آن را به ۱/۸ قاشق چایخوری کاهش دهید.

    چای ریشه شیرین بیان

چای ریشه شیرین بیان، بطور طبیعی گلودرد را تسکین می دهد. خاصیت ضدویروس و ضدالتهابی ریشه شیرین بیان، تورم و سوزش را کاهش می دهد و گلو را صاف می کند.

مواد لازم: یک فنجان ریشه شیرین بیان ریز و خشک شده، نصف فنجان دارچین، دو قاشق میخک و نصف فنجان گل بابونه نیاز دارید.

طرز تهیه: مواد بالا را کاملا با هم مخلوط کنید. در شیشه ای دور از نور و حرارت برای دفعات بعد نگهداری کنید. برای تهیه این چای، ۳ قاشق غذاخوری پر از مخلوط را به ۲٫۵ فنجان آب سرد اضافه کنید. بگذارید بجوشد بعد زیر شعله را کم کنید تا ۱۰ دقیقه آهسته بجوشد. در صورت تمایل از صافی رد کرده و در لیوان بزرگی بریزید. بنوشید و لذت ببرید.