پارس ناز پورتال

چگونگی رعایت خطوط در عکاسی

چگونگی رعایت خطوط در عکاسی

وقتی که می خواهید تصمیم بگیرید که چه چیز هایی و چگونه در عکس شما قرار گیرند یا به عبارت دیگر وقتی که می خواهید ترکیب و چهارچوب تصویر خود را مشخص کنید پیشنهاد می کنم به خطوط بیشتر دقت کنید.

خطوطی که در عکس ها دیده می شوند می توانند عنصری بسیار قدرتمند از تصویر باشند و با کمی تمرین می توانید با استفاده از این خطوط پویایی بیشتری به عکس های خود ببخشد به خصوص از دید کسی که به آنها می نگرد.

سه نوع از خطوط وجود دارند: افقی، عمودی و مورب. که هر کدام تاثیری متفاوت در عکس می گذارند.

این که خطوط در تصاویر تاثیر گذار باشند تصادفی نیست بلکه باید تمرین کنید و وقت بیشتری صرف کنید. تا در این فن عکاسی مهارت پیدا کنید.

دفعه بعد که برای عکاسی از خانه بیرون رفتید آگاهانه به خطوط بنگرید و از خود بپرسید چه خطوطی در مقابل شما هستند تمام شرایط ممکن را بررسی کنید عکس های خود را نگاه کنید ببینید دفعه بعد چگونه عکس بگیرید بهتر است. با خطوط کار کنید تا اینکه با آنها بجنگید.

الگوهای مختلف خطوط را در نظر بگیرید و سعی کنید آنها را در عکس های خود پیاده کنید.
خطوط افقی در عکاسی

چیزی که در خطوط افقی مشترک است پیامی است که به ما می رسانند آنها حاوی پیامی از احساس پایداری و آرامش هستند، افقی که در طبیعت دیده می شود یک خط افقی در خود دارد که احساس آرامش را در افراد تلقین می کند، افرادی که در خواب هستند، اقیانوس ها، درخت هایی که روی زمین افتاده اند و… احساسی از پایداری و نا تمامی و آرام بودن القا می کنند.

خطوط افقی در تصویر و عکاسی

اگر می خواهید از افق عکس بگیرید برای اینکه به عکس خود حالت پویا تری بدهید بهتر است سوژه دیگری مانند یک درخت یا یک ساختمان در عکس خود بگنجانید.

بهتر است خط افقی در وسط کادر شما نباشد یا آنرا در نیمه بالایی یا پایینی قرار دهید می توانید از قانون معروف یک سوم استفاده کنید البته خیلی خود را مقید به رعایت دقیق آن نکنید همانطور که قبلا گفته شد خلاقیت را فراموش نکنید.

گنجاندن چند لایه از خطوط افقی در کنار هم می تواند یک ریتم در تصویر ایجاد کند.

خطوط عمودی در تصویر

خطوط عمودی حالت های متفاوتی در یک عکس القا می کنند. از احساس قدرت گرفته (آسمان خراش ها) تا رشد و بالندگی (درختان) را می توان با خطوط عمودی به تصویر کشید. برای عکاسی از خطوط عمودی می توانید دوربین را بچرخانید که این کار معمولا در عکاسی از خطوط افقی انجام نمی شود. چرخاندن دوربین برای القای احساس قدرت بسیار موثر است. در عکاسی از خطوط عمودی بسیار مهم است که تا حد ممکن خطوط با حاشیه عکس موازی باشند که البته این کار همیشه امکان پذیر نیست و در این مواقع می توانید از نرم افزار های ویریایش عکس استفاده کنید و تصویر خود را اصلاح نمایید.

نقش خطوط عمودی در تصویر

در مرکز قرار دادن خط عمودی در مواردی خاص مانند وقتی که بخواهید عکس را دو تکه نشان دهید یا زمانی که بخواهید عکسی عشقی بگیرید نتیجه خوبی می دهد اما در بیشتر موارد اینجا هم همان قانون یک سوم از حاشیه صدق می کند.

خطوط مورب و منحنی در عکاسی

خطوط مورب در عکاسی باعث کشش مخاطب می شوند. جاییکه خطوط به هم می رسند معمولا نقطه ای است که توجه ببننده را به خود جلب می کند. این خطوط احساس پویایی به تصویر می دهند.

به کمک خطوط مورب می توانید توجه ببیننده را به سوژه اصلی جلب کنید. با حرکت عکاس و گاه سوژه به چپ و راست می توان این خطوط مورب را ایجاد کرد.

خطوط مورب در عکاسی

البته خطی مورب که تصویر را از قطر به قطر به دو قسمت تقسیم کند عکس ریبایی خلق نخواهد کرد بلکه بهتر است به دنبال خطوط یا منحنی هایی باشید که به طور طبیعی این حالت را در تصویر شما ایجاد کنند.

اگر چندین خط مورب داشته باشید احساس پویایی و حرکت در عکس القا می شود اما اگر تعداد زیادی خط مورب به عکس خود بیفزایید آنگاه باعث شلوغی تصویر و گیج شدن ببننده خواهید شد.