پارس ناز پورتال

چگونگی عکاسی در طبیعت

چگونگی عکاسی در طبیعت

نور در هر شکل از عکاسی مهم است، بنابراین عکاسی از طبیعت هم از این قاعده مبرا نیست اما سوال این است که آیا در طبیعت وحشی می توان نور را تحت کنترل درآورد؟ در این مقاله نکته هایی می آموزید تا بتوانید در طبیعت بهترین نورپردازی ممکن را داشته باشید.

نور پردازی در عکاسی از طبیعت

عکاسی از طبیعت به شما اجازه می دهد تا زیبایی های دنیا را به تصویر بکشید. شما می توانید تقریباً از هر جایی در نزدیکی خود عکس های زیبایی از طبیعت تهیه کنید. حتما می دانید که برای بهتر است از یک دوربین دیجیتال SLR و یک سه پایه استفاده کنید. خوب برای نور پردازی چه می کنید؟

انواع نور

در حقیقت نورپردازی بستگی به این دارد که بخواهید چگونه موضوع خود را نمایش دهید. شما سه انتخاب برای نورپردازی دارید: جلو، پشت و پهلو. وقتی که به اشیاء از روبرو نور می دهید موضوع عکاسی شما بسیار یکنواخت خواهد شد در حقیقت شما رنگها را به وضوح به نمایش می گذارید اما کنتراست زیادی را از دست خواهید داد.

نوری که از پشت می تابد کنتراست بین پشت زمینه و سوژه عکاسی را افزایش می دهد. همینطور می توانید از این فن برای ایجاد جلوه تصویر تیره در برابر پشت زمینه روشن بهره ببرید. البته در این نوع عکاسی برخی از جزییات از دست می رود و وقتی که از نور روبرو استفاده می کنید کنتراست کم می شود و تصویر یکنواخت می شود بنابراین باید ببینید بین جزییات یا پشت زمینه یا کنتراست جلو زمینه کدام مهمتر است. این به شما و عکسی که می خواهید بگیرید بستگی دارد.

نوری که از کنار می تابد به سوژه شما جلوه سه بعدی می دهد. این نور به شما کمک می کند نسوج و سایه ها را به عکس اضافه نمایید و باز هم جزییات بیشتری را نمایش دهید. برای عکاسی از حیوانات معمولاً نور روبرو و پهلو بهتر کار می کند. حتی می توانید عکس های زیبایی با نور پشت سر از حیوانات بگیرید.

با فلاش یا بدون فلاش

البته هنگام عکاسی از طبیعت معمولاً زمان و تجهزات لازم برای تنظیم نور دلخواه وجود ندارد به خصوص اگر بخواهید از حیوانات یا وقایع طبیعی عکس بگیرید. و  معمولاً به غیر خورشید نور کافی یا مناسب وجود ندارد  تا مثلا یک کوه را از طرفین نور پردازی کنید!

برای عکاسی از طبیعت، بیشتر حرفه ای ها از فیلتر ها و نور طبیعی استفاده می کنند. نور طبیعی برای شما سایه ها و کنتراست را فراهم می کنند. به علاوه اگر صبح زود یا هنگام غروب عکاسی کنید از فیلتر طبیعی استفاده کرده اید.

شما نمی توانید با استفاده از فلاش کنتراست لارم را داشته باشید حتی اگر از مود fill flash استفاده کنید. فلاش تمایل به یکنواخت کردن تصویر دارد یا حتی باعث می شود قسمتی از تصویر بیش از اندازه در معرص توجه قرار گیرد.

نور پردازی طبیعی

خوب حال اگر بخواهد صحنه ای خاص را با نوع خاصی از نور، عکاسی کنید چه باید بکنید؟

باید بگویم باید تکالیف خود را به خوبی انجام دهید. ابتدا باید از محلی که می خواهید در آن عکاسی کنید بازدید کنید بهتر است روزی را در آن محل بگذرانید و وضعیت نور را در آنجا بررسی کنید بازی نور را در بین اشیاء موجود، گیاهان و درختان مشاهده کنید و منتظر بمانید تا در بهترین موقعیت بتوانید عکس بگیرید.

شما می توانید این کار را فقط برای سوژه های ساکن انجام دهید. اگر می خواهید از حیوانات عکس بگیرید باید جایی باشید که آنها حضور دارند. صبح زود یا هنگام غروب احتمال دیده شدن حیوانات بیشتر است چون آنها در این هنگام بدنبال غذا می گردند. و همچنین بهترین زمان برای عکاسی با نور طبیعی است. مهترین چیز آن است که بدانید حیوانات کجا جمع می شوند می توانید در این محل جایی برای استتار خود پیدا کنید که از نظر نور هم موقعیت مناسبی باشد.

تجربه کنید

اگر در استفاده از نور طبیعی تازه کار هستید و می خواهید با دوربین خود به سفری در طبیعت و ماجراجویی بپردازید و عکس بگیرید قبل از شروع سفر بهتر است کمی با تنظیمات ISO دوربین خود تمرین کنید تا در کار با آن مهارت کافی را پیدا کنید. معمولاً برای عکاسی از طبیعت ISO 800 مناسب تر است. ببینید دوربین شما چگونه عمل می کند و عکس های زیادی بگیرید سپس آنها روی کامپیوتر خود منتقل نمایید و مشکلات هر کدام را بررسی کنید تا بهترین تصویر و تنظیمات دوربین خود را پیدا کنید.