پارس ناز پورتال

معرفی سیستم تامین هوای خنک

معرفی سیستم تامین هوای خنک

برای احتراق مناسب سوخت در داخل سیلندر خودرو لازم است که به مقدار کافی هوای تمیز تامین شود. فرایند تامین هوای موتور خودرو با توجه به سیستم سوخت رسانی آن متفاوت است. در این مقاله از سلسله مقالات مربوط به خودرو در یاد بگیر دات کام نگاه اجمالی به این سیستم داریم.

برای موتوری که سوخت رسانی آن توسط کاربراتور انجام می شود فرایند تامین هوای ورودی به سادگی انجام می گیرد. هوا وارد فیلتر هوا می شود و پس از فیلتر شدن وارد کاربراتور خودرو می شود در آن جا با سوخت مخلوط می گردد سپس از طریق مانیفولد یا مقسم هوا وارد سیلندر ها می شود.

پیشرفته ترین قسمت از این سیستم سنسور دماست که در مسیر هوای ورودی قرار گرفته است. به کمک این سنسور دمای هوای ورودی اندازه گیری می شود و در صورت لزوم با باز کردن دریچه هوا در مسیر شیپوری خنک کاری انجام می شود و اگر دمای هوا پایین باشد مسیر این هوای خنک کاری بسته می شود تا هوای ورودی به کمک لوله های خروجی گاز داغ به صورت غیر مستقیم گرم  شود و تبخیر بنزین در هوای سرد به خوبی انجام گردد و از بد کار کردن خودرو جلوگیری شود.

این سیستم بسیار ساده است اما یک مشکل دارد و آن این است که راه دقیقی برای کنترل ترکیب سوخت مخلوط با هوا وجود ندارد. می توانید یک آنالایزر مواد آلاینده نصب کنید و به کمک آن نسبت سوخت به هوا را تنظیم کنید. اما این کار فقط هنگامی که خودرو در جا کار می کند عملی است ولی هنگام کار عادی وقتی که موتور زیر بار قرار می گیرد کنترلی روی آن وجود ندارد. معمولاً در سرعت های بالاتر ترکیب درستی از سوخت و هوا وجود ندارد. برخی از سازندگان خودرو ترجیح می دهند تنظیمات کاربراتور را زیر بار انجام دهند و برای این منظور همزمان توان موتور را هم اندازه گیری می کنند.

اما در یک موتور انژکتوری موضوع کاملاً عوض می شود. هوا از ورودی مکش می شود. هوا معمولاً از یک لوله پلاستیکی بلند عبور می کند و به محفظه فیلتر هوا می رسد. دلیل اینکه این لوله ورودی هوا بلند در نظر گرفته می شود ایجاد یک جریان تا حد امکان بدون توربالانس و پیوسته از هواست پس از آن هوا وارد فیلتر هوا می شود و پس از آن وارد فلومتر می شود فلو متر جرم هوای عبوری در واحد زمان را اندازه می گیرد.

سنسور اندازه گیری دبی هوا یا فلومتر هوا

دو نوع فلومتر هوا وجود دارد یک نوع معروف به هات وایر یا سیم داغ است و نوع دیگر نوع پره ای است. در نوع پره ای یک پره وجود دارد که جریان هوا آن را به عقب می راند. و هر چه هوای بیشتری وارد شود پره هم عقب تر می رود. به این پره یک پتانسیومتر متصل است که این پتانسیومتر یک سیگنال ولتاژی برای ECU ارسال می کند. به عبارت دیگر با تغییر مکان پره در اثر عبور هوا ولتاژ روی پتانسیومتر تغییر می کند و مغز خودرو متوجه می شود چه میزان هوا در حال وارد شدن به موتور خودرو است. همینطور در پشت این پره یک پره دوم وجود دارد که نوسانات پره جلویی را میرا می کند و کمک می کند اندازه گیری دقیق تر باشد. همچنین فلومتر دارای یک سنسور دما هم هست که دقیقا همان کاری را انجام می دهد که در موتور های کاربراتی انجام می داد.

فلومتر نوع هات وایر از یک سری سیم تشکیل شده است که در مسیر هوا قرار دارند. از این سیم ها جریانی مشخص عبور می کند و به خاطر مقاومت الکتریکی که دارند گرم می شوند مقاومت الکتریکی این سیم ها در حالت کار عادی ثابت است عدد مشخصی دارد و ولتاژ آن هم یک عدد مشخص و متناسب با این مقاومت می باشد. اما به محض اینکه هوا از مقابل سیم داغ می گذرد این سیم سرد می شود و همانطور که سیم سرد می شود مقاومت آن کاهش می یابد و ولتاژ کمتری روی آن افت می کند به این ترتیب یک سیگنال ولتاژی برای میزان هوای عبوری داریم. این سیگنال ولتاژ به کامپیوتر EFI ارسال می شود و اجازه می دهد ترکیب سوخت و هوا تنظیم گردد. هوا پس از فلومتر وارد محفظه تراتلینگ می شود. برای آشنایی بیشتر با نحوه کار سنسور ها در خودرو مقاله آشنایی با سنسور ها در یاد بگیر دات کام را مطالعه نمایید.

سیستم تامین هوای ورودی خودرو

در محفظه ترتلینگ  جریان هوا به سمت موتور کنترل می شود. وقتی که این مسیر بسته باشد موتور در حالت در جا یا دور آرام کار می کند. یک محفظه فرعی برای عبور مقدار کمی هوا در این وضعیت وجود دارد که از طریق استپر موتور مسیر هوای دور آرام را تامین می کنند. اما در مسیر اصلی تراتلینگ یک دریچه میزان هوا را کنترل می کند و نسبت سوخت و هوا در این مرحله تعیین می شود به این دریچه هم یک پتانسیومتر متصل است که به صورت ولتاژی میزان باز بودن دریچه را نشان می دهد که آیا کاملا بسته (دور آرام موتور) نیمه باز یا کاملا باز است. و در نهایت از این محفظه هوا از طریق سوپاپ هوا وارد سیلندر می شود.

و آخرین قسمت دریچه استارت سرد است. این مسیر به صورت الکتریکی گرم می شود. و دریچه این مسیر هم به کمک یک بی متال باز و بسته می شود. وقتی که هوا سرد است این دریچه اجازه عبور هوای بیشتری می دهد و به همین دلیل دور آرام موتور در هوای سرد و وقتی که موتور سرد است بالاتر است و وقتی که المنت حرارتی گرم می شود مسیر انحرافی را می بندد و هوای کمتری به سمت موتور جریان می یابد و دور آرام موتور کاهش می یابد. و موتور در شرایط بهینه کار می کند.

سیستم تامین هوای خنک

یکی از کار هایی که برای بهینه سازی سیستم تامین هوا انجام می شود خنک کاری هوای ورودی به موتور است. در این روش هوای ورودی به موتور خنک می شود و چون ورودی هوا به موتور محدودیت حجمی دارد به این ترتیب در حجم محدود هوای منقبض شده بیشتری را می توان به موتور رساند به این ترتیب موتور خودروی شما بهتر نفس می کشد سوخت بهتر می سوزد و راندمان و قدرت موتور هم بیشتر می شود. از دیگر مزایای هوای خنک این است که در بیشتر مواقع زمان پاسخ موتور به گاز دادن راننده کاهش می یابد. به عبارت دیگر وقتی روی پدال گاز فشار وارد می کنید متوجه می شود خودروی شما زودتر شتاب می گیرد که این مزیت در سبقت ها و ترافیک شهری به خصوص وقتی که موتور خودرو دمای بالایی دارد بیشتر خود را نشان می دهد.

حال شما می دانید که نقش هوای ورودی در موتور خودروی شما چیست و همچنین ترکیب سوخت و هوا در سیستم های مختلف سوخت رسانی چگونه کار می کنند. و با مسیری که هوا طی می کند تا وارد سیلندر شود آشنا شدید.