پارس ناز پورتال

سئو و مراقبت های سایت

سئو و مراقبت های سایت

بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو یا سئو یا SEO یا همان Search Engine optimizing به یک سری کار هایی گفته می شود که برای افزایش رانکینگ در موتور های جستجو و در نهایت افزایش ترافیک وب سایت انجام می شود که این کار ها یا اصلاحات برای موفقیت یک وب سایت ضروری است در صورتیکه این مهم را نادیده بگیرید پیشرفت وب سایت شما کند می شود ترافیک مناسب نخواهید داشت و وب سایت شما کمتر دیده خواهد شد اگر وب سایت خوبی داشته باشید با محتویات جذاب اما روی بهینه سازی آن در موتور های جستجو به اندازه کافی سرمایه گذاری نکنید مانند این است که روزنامه ای منتشر کنید و برای پخش آن در روزنامه فروشی ها فعالیت لازم را انجام ندهید و بگویید مطالب من آنقدر جذاب هستند که مردم خودشان بدنبال آن به دفتر روزنامه می آیند ولی خود می دانید که در عمل چنین اتفاقی نمی افتد. شاید فکر کنید بهینه سازی وب سایت یا سئو نیاز به هزینه



زیادی دارد و من نمی توانم از عهده آن برآیم اما باید به شما بگویم که این حرف کاملا درست نیست چون بسیاری از این کار ها نیازی به هزینه ندارد و برخی را هم می توانید با کمترین هزینه و کمی تلاش انجام دهید. در این مقاله و چند مقاله بعدی به بررسی راهکار هایی برای بهینه سازی سایت در موتور های جستجو یا همان سئو می پردازیم. آنچه در این مقالات می بینید حاصل تجربیات بنده در یاد بگیر دات کام و تحقیقاتی است که در ۱۰ سال گذشته انجام داده ام و حتی ممکن است برخی از این نکات را قبلا هم در مقالات ما دیده باشید اما سعی بنده در این بوده است که تا حد ممکن این مقاله جامع و کاربردی باشد و بتواند تا حد ممکن مشکل مدیران وب سایت هایی را که از رتبه وب سایت خود در موتور های جستجو شکایت داشته اند را برطرف نماید حتی برخی از آنها هزینه زیادی هم به شرکت هایی که کار بهینه سازی سایت را انجام می دهند پرداخته اند اما نتیجه دلخواه خود را نگرفته اند. و اما نکات لازم برای بهینه سازی سایت یا سئو:
یک نقشه سایت یا sitemap بسازید

موتور های جستجو نقشه سایت را دوست دارند. این کار مستقیماً رانکینگ وب سایت شما در موتور های جستجو را بالا نمی برد اما برای پیدا کردن لینک ها در وب سایت شما کمک می کند. راستش را بخواهید اینکه نقشه سایت یا sitemap شما به فرمت XML , HTML , TEXT باشد یا مخصوص گوگل باشد خیلی فرق نمی کند مهم این است که به موتور های جستجو کمک کند تا محتویات مورد نظر شما را ببیند. البته مهم است که بدانید کدام موتور جستجو بیشترین ترافیک را برای شما می فرستد و سعی کنید نقشه سایتی مناسب با آن برای وب سایت خود بسازید. از گوگل به عنوان بزرگترین موتور جستجو و Google sitemap غافل نشوید. شما حتی می توانید چندین نقشه سایت به فرمت های مختلف داشته باشید. نقشه سایت یاد بگیر دات کام را ببینید!
۳۰۱ redirect یا ارجاع دائمی

زمانی پیش می آید که صفحه ای از وب سایت خود را به سایت یا صفحه دیگر ارجاع می دهید طوری که وقتی کاربر آن صفحه را باز می کند بلافاصله به صفحه مورد نظر شما هدایت می شود به این کار redirect می گویند اما وقتی این عمل را انجام می دهید باید متوجه باشید که اسپمر ها هم از این روش استفاده می کنند و به این ترتیب کاربران را گول می زنند و آنها را به صفحه ای غیر مرتبط هدایت می کنند به همین دلیل این کار از نظر موتور های جستجو خیلی خوشایند نیست اما یعضی مواقع این کار لازم است مثلا وقتی که آدرس ها در وب سایت شما تغییر کرده اند یا یک قسمت از وب سایت خود را با دامنه ای جدید از وب سایت قدیمی جدا می کنید مجبورید از این روش استفاده کنید اما در این شرایط بهتر است به موتور جستجو بفهمانید که این جابجایی دائمی است و هدف شما گول زدن کاربر و سوء استفاده از او نیست. به همین دلیل بهتر است از ارجاع دائمی یا ۳۰۱ http server redirect  استفاده کنید. این کار به موتور های جستجو می گوید که این یک ارجاع دائمی است و آنها باید در بانک اطلاعاتی خود بازنگری کنند و آدرس صفحه جدید شما را با آدرس یا لینک قبلی جایگزین کنند. و چون اسپمر ها از redirect 302 یا موقت استفاده می کنند فکر خوبی نیست که شما هم از آن استفاده کنید.
فقط برای لینک های خیلی طولانی یا سخت از redirect 302 یا ارجاع موقت استفاده کنید

وقتی که از ارجاع موقت یا ۳۰۲ استفاده می کنید به موتور های جستجو می گویید که نباید آن صفحه قبلی حذف شود و بلکه از صفحه جدید بخاطر لینک ساده و کوتاه یا کاربر پسند آن استفاده می کنید. اما در استفاده از این نوع ارجاع بسیار محتاط باشید و فقط در صورت لزوم از آن استفاده کنید چون این روش اسپمر هاست.
تا می توانید لینک های خارجی بگیرید.

لینک های خارجی از وب سایت ها و وبلاگ های دیگر به سایت شما داده شده است. این لینک ها بسیار ارزشمند هستند. و اگر لینک های زیادی از سایت ها و وبلاگ های دیگر به سایت شما داده شود کمک بزرگی برای افزایش رانکینگ وب سایت شما خواهد بود. بخاطر داشته باشید اگر یک یا دو لینک از یک وب سایت با رانکینگ بالا بگیرید بهتر از این است که از ۱۰ لینک از وب سایت هایی با رانکینگ پایین داشته باشید.
کلمات کلیدی خود را در پاراگراف اول قرار دهید

تکرار شدن کلمات کلیدی در مقاله مهم است. اما مهمتر از آن وجود این کلمات کلیدی در چند سطر اول مقاله است. بنابراین باید سعی کنید مقدار بیشتری از متن و کلمات کلیدی خود را به پاراگراف اول منتقل نمایید.
بهینه سازی سایت با گنجاندن کلمات کلیدی

عکس ها جای مناسبی برای قرار دادن کلمات کلیدی هستند در کد HTML مربوط به عکس می توانید توضیحات و کلمات کلیدی مرتبط با آن قرار دهید به این ترتیب کلمات کلیدی را بدون اینکه در معرض دید کاربران به صورتی غیر طبیعی تکرار شود و آنها را اذیت کند به موتور های جستجو نمایش داده اید. اما مراقب باشبد در این کار زیاده روی نکنید به این کار Keyword Stuffing می گویند و به معنای جاسازی کلمات کلیدی است یعنی شما با جاسازی کلمات کلیدی سعی در گول زدن موتور های جستجو داشته اید و طبیعتا از طرف موتور های جستجو مجازات خواهید شد و در رتبه وب سایت شما و ترافیک آن تاثیر منفی خواهد داشت. همیشه به یاد داشته باشید بهینه سازی سایت با زیاده روی سازگار نیست!
فونت کلمات کلیدی خود را بزرگتر کنید.

موتور های جستجو طوری برنامه ریزی شده اند که وقتی متن را می خوانند به اندازه فونت هر کلمه اهمیت می دهند و وقتی که یک کلمه فونت بزرگتری نسبت به بقیه متن داشته باشد آنرا مهمتر تشخیص می دهند. برای این منظور از CSS یا تگ های فونت استفاده کنید. برای تیتر های مقاله یا متن خود از فونت بزرگتر استفاده کنید.
برای کلمات کلیدی خود از فرمت متفاوت استفاده کنید

برای اینکه کلمات کلیدی خود را متفاوت از بقیه نمایش دهید از تگ های <strong> و <em> استفاده کنید موتور های جستجو می توانند این تک ها را بخوانند و بفهمند که کلماتی که با این تگ ها مشخص شده اند مهمتر از بقیه متن هستند.
کلمات کلیدی خود را در تیتر ها استفاده کنید

این کار از درجه بالای اهمیت برخوردار است. تگ های h1 , h2 , h3 محل بسیار مناسبی برای قرار دادن کلمات کلیدی هستند. موتور های جستجو می دانند که تیتر ها از اهمیت بالاتری برخوردار هستند بنابرای به کلمات کلیدی که در تیتر ها پیدا می کنند ارزش بیشتری می دهند.

کلمات کلیدی را در لنگر لینک قرار دهید!

در کد HTML مربوط به هر لینک می توانید متنی قرار دهید از نظر موتور های جستجو لینک ها دارای اهمیت بیشتری هستند و با قرار دادن کلمات کلیدی در کد آنها می توانید در نتیجه جستجو رتبه بهتری داشته باشید.

از دیگران بخواهید به شما لینک بدهند!

یک راه ساده برای این که لینک های خارجی دریافت کنید این است که از دیگران بخواهید به شما لینک بدهند. اما همانطور که قبلا هم گفتم لینک های بیش از حد هم می تواند تاثیر منفی داشته باشد بنابراین در خرید و فروش لینک محتاطانه عمل کنید.

سعی کنید با کلمات کلیدی مناسب و مرتبط لینک شوید

اینکه با چه عنوانی به شما لینک شود خیلی تحت کنترل شما نیست اما اگر تا حد امکان سعی کنید با کلمات کلیدی مناسب و مرتبط با عنوان وب سایت خود لینک شوید عالی است. اگر شانس خوبی داشته باشید که آنها از کلمات کلیدی که غیر مرتبط باشد استفاده نکنند. یا از کلمات کلیدی که معنای نزدیک داشته باشند استفاده کنند به خاطر داشته باشید که آنها لطف کرده اند که به شما لینک داده اند. اگر بتوانید روابط مناسبی با آنها برقرار کنید و ارتباط با گردانندگان آن وب سایت مقدور و منطقی باشد می توانید از آنها بخواهید که عنوان لینک را تغییر دهند. اما مراقب باشید چون ممکن است آنها زود رنج تر از آنی باشند که فکر می کنید و لینک خود را از دست بدهید. یکی دیگر از راه هایی که می توانید به کمک آن لینک های خارجی را به وب سایت خود بیشتر کنترل کنید این است کد لینک مورد نظر خود را در وب سایت خود قرار دهید و در آن عنوان لینک مورد نظر را مشخص نمایید. مانند این:

لطفا با این کد به این صفحه لینک بدهید:

<a href="http:yadbegir.com">وب سایت آموزشی یاد بگیر دات کام</a>

سعی کنید از وب سایت های مشهور و معتبر لینک بگیرید

وی سایت های معتبر و مشهور که از رانکینگ بالایی نزد موتور های جستجو برخوردارند با لینک دادن به شما اعتبار شما را هم بالا می برند. به عبارت دیگر موتور های جستجو این گونه تعبیر می کنند که اگر یک سایت معتبر و بزرگ چیزی ارزشمند در وب سایت شما یافته اند که ارزش لینک دادن داشته است بنابراین باید چیزی با ارزش در وب سایت شما وجود داشته باشد و تاثیر مثبتی در رانکینگ شما خواهد داشت. ارزش بالای یک وب سایت را می توانید از رتبه آن در گوگل متوجه شوید. همچنین وب سایت هایی که دارای نام دامنه ای هستند که پسوند آن .edu است هم از ارزش و اعتبار بالایی نزد موتور های جستجو برخوردارند. چون این وب سایت ها آموزشی هستند و معمولاً به موسسات و دانشگاهها و مدارس مرتبط هستند و اگر به شما لینک دهند بسیار ارزشمند است. حتی می توانید مطالبی مرتبط با موضوع وب سایت قرار دهید که مورد توجه دانشجویان و دانش آموزان و مدرسین باشد. تا به این ترتیب در لینک های آنها هم جایی داشته باشید.

سعی کنید از وب سایت های مشابه خود لینک دریافت کنید.

لینک های خارجی که از وب سایت های مشابه وب سایت خود دریافت می کنید هم بسیار ارزشمند هستند. این بدان معناست که وب سایت شما دارای مطالبی مرتبط با آنهاست. و از برتری دیگر این کار این است که به این روش موتور جستجو متوجه می شود که شما مطالب ارزشمندی در وب سایت خود دارید که وب سایت رقیب حاضر شده است به شما لینک بدهد و این اعتبار وب سایت شما را بالا می برد.

سعی کنید از وب سایت هایی با پسوند .edu و .org لینک بگیرید.

لینک گرفتن از وب سایت هایی که دارای پسوند  .edu و .org هستند بسیار مشکل است این وب سایت ها دارای اعتبار بسیار بالایی نزد موتور های جستجو هستند و اگر شما می توانید از این وب سایت ها لینک بگیرید خوب چرا معطل هستید!

هر چه می توانید محتوای بیشتری برای وب سایت خود فراهم کنید.

محتوا همه چیز است! وب سایتی که بهترین و بیشترین محتوا را دارد پادشاه دیگر وب سایت ها است. هر چه محتوای بیشتری داشته باشید تعداد صفحات بیشتری از وب سایت شما در لیست گوگل قرار خواهد گرفت و در نتیجه بیشتر در نتایج جستجو ظاهر می شود.

برای ظاهر شدن در نتایج جستجو تا حد امکان تخصصی کار کنید

اگر همه محتوا و مطالب وب سایت شما حول یک موضوع مشخص باشد نتیجه بهتری خواهید گرفت. حال اگر این وب سایت تعداد زیادی مطلب در این زمینه داشته باشد در این صورت اعتبار بیشتری برای هر صفحه که در این وب سایت و در راستای یک محور هستند خواهد داشت. چنین وب سایتی در نتیجه جستجو عملکرد بهتری دارد.

بگذارید وب سایت شما سابقه بیشتری پیدا کند

همانطور که قبلا هم در مقالات دیگر در یاد بگیر دات کام اشاره کرده بودم وب سایتی که عمر بیشتری دارد در مقایسه با وب سایتی که به تازگی شروع به کار کرده است نزد موتور های جستجو از اعتبار بیشتری برخوردار است. علت آن هم واضح است وب سایتی که سالهای سال هزینه می کند و رقابت می کند اعتبار بیشتر نزد کاربران خواهد داشت علاوه بر این وب سایتی که سالها هزینه کرده است سالها سرمایه گذاری کرده است و در مقایسه با وب سایتی که به تازگی شروع به کار کرده از اعتبار بیشتری برخوردار است بنابراین باید صبور باشید تا بتوانید موفقیت بزرگ را لمس کنید.

تگ descirption توصیفی بنویسید

موتور های جستجو از متا تگ descirption برای توضیح صفحه در لیست خود استفاده می کنند. بنابراین بسیار مهم است که برای هر صفحه خود توضیحات کافی و دقیق داشته باشید. اگر این کار را درست انجام دهید به کاربران خود کمک کرده اید تا صفحات وب سایت شما را بیابند. و به موتور های جستجو کمک می کنند به بهترین وجه صفحات وب سایت شما را در لیست خود قرار دهند.

 
لینک های داخلی در وب سایت

لینک ها بسیار مهم هستند و لینک دادن از صفحات وب سایت خودتان به صفحات دیگر وب سایت هم مفید است. البته این کار به اندازه لینک دادن وب سایت های دیگر به وب سایت شما تاثیر گذار نیستند اما به افزایش رانکینگ هر صفحه کمک می کند. حتی اگر این کار هیچ فایده ای هم نداشته باشد که دارد به موتور های جستجو کمک می کند تا راحتتر صفحات وب سایت شما را پیدا کنند. به صفحات مهم وب سایت خودتان بیش از دیگر صفحات لینک بدهید.

 
لینک هایی که با متن دنبال می شوند از نظر موتور های جستجو مقبول ترند

لینک هایی که داخل متن و محتوا قرار دارند بسیار بهتر هستند و تاثیر گذاری بیشتری دارند فرقی نمی کند این لینک از وب سایتی دیگر داده شده باشد یا لینکی داخلی باشد. این برتری بدین دلیل است که موتور های جستجو اعتبار بیشتری برای لینکی قائل می شوند که در میان متن قرار دارد و توصیفی تر است معمولا این گونه لینک ها کمتر هدف گمراه کردن موتور های جستجو را دارند تا لینکی که در لیستی از لینک ها قرار گرفته باشد.

 
برای رانکینگ بالاتر سیاست افزایش دائمی لینک های خارجی

هر چه لینک هایی که به شما داده می شود عمر بیشتری داشته باشد بهتر است. اگر ۱۰۰ لینک همزمان به سایت شما داده شود خوب نیست. برای موتور های جستجو مشخص می شود که شما ۱۰۰ لینک خریداری کرده اید و احتمالا جریمه خواهید شد بنابراین یک روند طبیعی برای افزایش تعداد لینک های خود انتخاب نمایید بسیاری می پرسند چه تعدادی و به چه فاصله زمانی باید لینک اضافه شود  باید بگویم نمی توان پاسخ مشخصی داد هیچ کس نمی داند الگوریتم گوگل یا دیگر موتور های جستجو چیست یا حتی اگر هم بداند چون این الگوریتم ها مرتب تغییر می کنند نمی توان بر اساس آن عمل کرد و کاری که درست به نظر می رسد این است که با رعایت یک بازه احتیاطی و با شیبی ملایم به مرور زمان نسبت به افزایش تعداد لینک ها اقدام کنید. تا این کار شما به عنوان اسپمینگ تشخیص داده نشود.

 
دایرکتوری ها برای رتبه بیشتر

سعی کنید با قرار دادن لینک خود در دایرکتورهای بزرگ مانند Yahoo و DMOZ در شاخه ای مرتبط با وب سایت خود به موتور های جستجو بفهمانید که وب سایت شما در چه زمینه ای فعالیت می کنند. لیست شدن در این دایرکتوری ها خوب است اما گاه بسیار زمان بر است بنابراین با دید بلند مدت به آن نگاه کنید.

 
سئو و مراقبت از لینک های خود

وقتی به وب سایت دیگری لینک می دهید همیشه خطر جریمه شدن را به جان خریده اید. تا حد امکان سعی کنید به وب سایت هایی با رانکینگ پایین لینک ندهید همینطور زمانی که لینک فروشی می کنید و به وب سایتی لینک می دهید که تعداد زیادی لینک از وب سایت های دیگر خریده است خطر جریمه شدن را به جان خریده اید. وقتی که این کار را انجام می دهید باید اطمینان حاصل کنید به وب سایت های با رانکینگ پایین و با اعتبار پایین که اصول بهینه سازی سایت را رعایت نمی کنند لینک ندهید و همینطور به صورت منظم رانکینگ وب سایتی را که به آنها لینک داده اید را چک کنید و در صورت لزوم این لینک ها را حذف کنید.

 
برای عکس های اصلی خود حتما لینک قرار دهید

بسیار مهم است که عکس های شما دارای لینک باشند چون مردم معمولاً روی عکس ها بیشتر کلیک می کنند و موتور های جستجو برای محتویاتی که دارای لینک هستند ارزش بیشتری قائل هستند. کلید این کار این است که در کد این عکس ها همیشه متنی متناسب قرار دهید تا موتور های حستجو رانکینگ مناسبی به آنها بدهند.

 
موتور های جستجو به روز رسانی را دوست دارند

صفحاتی که بر اساس روالی منظم به روز رسانی می شوند شانس بیشتری برای کسب رتبه یا رانکینگ بالاتر را دارند. اما کار شما باید بیشتر از یک اصلاح یک غلط املایی یا تغییراتی کوچک باشد باید به صورتی منظم حجم مناسبی از تغییرات داشته باشید تا تاثیری مثبت در رانکینگ شما داشته باشد.

 
موتور های جستجو و فریم ها

حقیقت این است که فریم ها و موتور های جستجو خیلی با هم سازگار نیستند اما اگر مجبورید از فریم استفاده کنید بهتر است از یک ورژن بدون فریم هم در وب سایت خود استفاده کنید.

 
فایل های فلش و موتور های جستجو

موتور های جستجو فایل های فلش را هم خیلی دوست ندارند! اما امروزه استفاده از فلش در طراحی وب سایت اجتناب ناپذیر است. برای سازگاری بیشتر این فایل ها بهتر است در کد HTML آن متنی متناسب و مرتبط با آن بگنجانید و اگر از فلش در همه صفحات وب سایت خود استفاده می کنید بهتر است یک نسخه از وب سایت که بدون فلش طراحی شده است را هم در دسترس موتور های جستجو قرار دهید.