پارس ناز پورتال

قضیه محسن هاشمی و سمت شهرداری

مجموعه : مجله خبری روز
قضیه محسن هاشمی و سمت شهرداری

محسن هاشمی یک گام تا شهرداری
روزنامه شرق نوشت:

در روز پربحث بهارستان، این سوی شهر در مرکز تهران جلسه نیمه‌نهایی اصلاح‌طلبان برای انتخاب شهردار تهران برگزار شد. محل جلسه دفتر «محسن رهامی»، رییس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است. جبهه‌ای که فعالیت خود را از پیش از انتخابات زیر نظر هاشمی رفسنجانی و خاتمی آغاز کرد و با وجود ردصلاحیت‌های گسترده و حذف سرلیست‌هایی از جمله معصومه ابتکار و محسن هاشمی تلاش‌ها را برای ارایه فهرست 31نفره اصلاح‌طلبان ادامه داد.

 در این میان، امیدها، گاه فزونی می‌یافت و گاه کمرنگ می‌شد؛ یک‌بار پس از نامزدی و دیگر بار پس از رد صلاحیت هاشمی‌رفسنجانی. اما بالاخره تلاش‌ها به‌ثمر رسید و فهرست اصلاح‌طلبان با وجود ردصلاحیت‌های گسترده حدود نیمی از کرسی‌های پارلمان شهری تهران را از آن خود کرد. حالا ماموریت اصلی اصلاح‌طلبان شورای شهر و جبهه هماهنگی اصلاحات آغاز شده است.

ساعت حدود 17 بعدازظهر روز دوشنبه 21 مرداد است و میهمان‌ها رییس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات یعنی اصلاح‌طلبان شورای چهارم یکی‌یکی می‌رسند.

اصلاح‌طلبان شورای چهارم پیش از این گفته‌اند قرار است رای‌گیری شود و هر عضو پنج حق رای دارد و سه گزینه نهایی اصلاح‌طلبان برای شهرداری تهران انتخاب می‌شوند. احمد مسجدجامعی، اسماعیل دوستی، احمد دنیامالی و بسیاری اصلاح‌طلبان رسیده‌اند.

 

دیگر میهمانان هم یکی‌یکی می‌رسند. مشاهدات نشان می‌دهد اصلاح‌طلبان برای جلب‌نظر مستقل‌ها در تلاش‌اند چراکه هادی ساعی و عباس جدیدی از راه می‌رسند و وارد آسانسور می‌شوند. ساعی  می‌گوید: «من، جدیدی، رضازاده و دبیر ائتلاف ورزشکاران را تشکیل داده‌ایم و این ائتلاف مستقل و تعیین‌کننده است.»

او در پاسخ به این سوال که مگر رای دبیر، قالیباف نیست؟ می‌گوید: «دبیر با ائتلاف ورزشکاران است.» در ادامه گپ‌وگفت‌ها درباره نامزدهای شهردار اصلاح‌طلبان ادامه می‌یاید و جدیدی می‌گوید: «دارند زیر می‌کشند و باید ببینیم کی ضربه می‌کند» و می‌رود. یکی از کارکنان ساختمان می‌گوید: «جلسات اصلاح‌طلبان تا پیش از این چهارشنبه‌ها در این دفتر تشکیل می‌شد و حالا دوشنبه هم تشکیل شده است.»

او ادامه می‌دهد: «خیلی‌ها می‌آیند و می‌روند، پسر هاشمی‌رفسنجانی چند باری آمده، پسر محسن رضایی هم یک‌بار آمده است.» مشغول این صحبت‌ها هستیم که حمید استیلی هم وارد می‌شود و دکمه طبقه مذکور را می‌زند و بالا می‌رود. هرچه هست دفتر رییس هماهنگی جبهه اصلاحات این روزها شاهد به ثمر نشستن تلاش‌های اصلاح‌طلبان است.

 

ساعت از 18 گذشته، مردی، تلفن‌همراه به دست از آسانسور خارج می‌شود می‌گوید: «آره رای‌گیری کردند، محسن هاشمی است.» ساعت جلو می‌رود و احمد مسجدجامعی، مختاباد، غلامرضا انصاری و ولی‌الله شجاع‌پوریان از اعضایی هستند که جلسه را زودتر ترک می‌کنند.

 ساعت از 20 گذشته و جلسه اصلاح‌طلبان شورا پایان یافته است. محسن رهامی، رییس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات می‌گوید: «به علت غیبت برخی از اصلاح‌طلبان رای‌گیری به روز دیگری موکول شد.»

روی میز، برگه رزومه محسن مهرعلیزاده به چشم می‌خورد. برگه‌ای در دستان رهامی حکایت از رای‌گیری ولو اولیه دارد.

 

تحلیل‌ها نشان می‌دهد محسن هاشمی گزینه نهایی اصلاح‌طلبان برای تصاحب مسند شهرداری شانس زیادی دارد چراکه نگاهی اجمالی به ترکیب اعضای شورا با در نظرگرفتن صحبت‌های هادی ساعی نشان می‌دهد اصلاح‌طلبان 14 رای دارند، اصولگرایان 11رای، ائتلاف ورزشکاران چهاررای و قالیباف در صورت ناتوانی در جلب نظر اصولگرایان تنها رای معصومه آباد و مرتضی طلایی را دارد.

 

حال باید دید پس از سال‌ها دوری محسن هاشمی از شهرداری و مترو در دولت نهم و دهم، اصلاح‌طلبان شورای چهارم او را بر مسند شهرداری می‌نشانند یا نه؟ نتیجه نهایی هرچه باشد محسن هاشمی به‌عنوان محتمل‌ترین گزینه برای شهرداری تهران مطرح شده است./روزنامه شرق