پارس ناز پورتال

افسردگی جسمی چیست؟

افسردگی جسمی چیست؟

خیلی از ما نشانه‌های عاطفی افسردگی را می‌شناسیم اما ممکن است از علایم جسمانی که این عارضه روی بدن ما ایجاد می‌کند، مطلع نباشیم…

 

عـلایـم جـسـمـی افـسـردگــی

 

درواقع خیلی از افراد مبتلا به افسردگی از درد مزمن یا علایم جسمانی زیر رنج می‌برند:

 

سردرد:

 

سردرد یکی از شایع‌ترین شکایت‌های افراد افسرده است. اگر شما مبتلا به میگرن هستید در صورتی که افسردگی هم داشته باشید سردردتان تشدید می‌شود.

 

کمردرد:

 

اگر از کمردرد رنج می‌برید ممکن است به خاطر افسردگی‌تان باشد یا حتی ممکن است کمردردتان با وجود افسردگی تشدید شود.

 

درد عضلانی و درد مفاصل:

 

افسردگی می‌تواند هر درد مزمن بدن را تشدید کند.

 

درد قفسه‌سینه:

 

درد قفسه‌سینه از جمله دردهایی است که هرگز نباید نادیده گرفته شود چرا که درد قفسه‌سینه ممکن است نشانه مشکلات قلبی باشد. افسردگی هم البته ممکن است باعث درد قفسه‌سینه شود.

 

مشکل‌های گوارشی:

 

ممکن است افسردگی باعث بروز مشکل‌های گوارشی نظیر تهوع و استفراغ شود. اسهال و یبوست هم ممکن است به دنبال افسردگی ایجاد شود.

 

خستگی بیش از حد:

 

مهم نیست که چقدر می‌خوابید. ممکن است بعد از یک خواب طولانی باز هم احساس خستگی داشته باشید. خستگی بعد از خواب می‌تواند از نشانه‌های افسردگی باشد.

 

مشکل‌های خواب:

 

بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی ممکن است اصلا نتوانند خوب بخوابند. آنها خیلی زود از خواب بیدار می‌شوند یا خیلی زود به رختخواب می‌روند. برخی از بیماران افسرده هم بیش از حد معمول می‌خوابند.

 

تغییر‌ات وزن و اشتها:

 

برخی افراد مبتلا به افسردگی اشتهای خود را از دست می‌دهند و دچار کاهش وزن می‌شوند. عده‌ای هم دچار پرخوری می‌شوند و بیشتر غذاهای حاوی کربوهیدرات می‌خورند.

 

سرگیجه و احساس سبکی‌سر:

 

به دلیل اینکه این علایم با بیماری‌های مختلف ایجاد می‌شود، خیلی از بیماران افسرده خیلی از اوقات بدون درمان می‌مانند. آنها نمی‌دانند که نشانه‌های جسمانی‌شان ممکن است به دلیل افسردگی باشد. البته گاهی خیلی از پزشکان هم علایم را فراموش می‌کنند. این نشانه‌های جسمانی هم همه در سر شما ایجاد نمی‌شود. افسردگی می‌تواند باعث تغییرات واقعی در بدن شود.

 

مثلا می‌تواند موجب کندی حرکت‌های سیستم گوارشی شود که به مشکلات معده منجر می‌شود. افسردگی ممکن است با عدم تعادل موادشیمیایی خاص در مغز همراه باشد. برخی از این مواد شیمیایی نقش مهمی در چگونگی احساس درد دارند. افسردگی باعث می‌شود افراد درد را به‌گونه‌های متفاوت‌تری تجربه ‌کنند.

 

در برخی موارد، درمان نشانه‌های افسردگی با داروها یا روان‌درمانی یا هر دو امکان‌پذیر است. هرگز تصور نکنید که آنها خود‌به‌خود برطرف می‌شوند. ممکن است به درمان نیاز داشته باشند. ممکن است پزشک داروهای ضداضطراب برایتان تجویز کند. این داروها باعث آرامش شما می‌شود و راحت‌تر می‌خوابید. گاهی رفتاردرمانی برای سازگاری بهتر با درد، درمان مناسبی برای افسردگی است.